Påverkar detta mitt vårdbidrag?
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Sep 2009
    #1

    Påverkar detta mitt vårdbidrag?

    När vi sökte och fick vårdbidrag för min son som genomgått en utredning men inte fått diagnos då...vi jobbade utifrån ett autistiskt perspektiv, så fick vi ett halvt i två års tid för att se vart det bär hän. Nu kommer han få en diagnos, aspergers, jag har hört att den diagnosen får man lägre vb för i genomsnitt? Kan detta påverka när jag ska söka om. Hans behov är ju denasamma oavsett diagnos? Nu fyller han ju 9 år, har ep också.
  2. 1
    Påverkar detta mitt vårdbidrag? När vi sökte och fick vårdbidrag för min son som genomgått en utredning men inte fått diagnos då...vi jobbade utifrån ett autistiskt perspektiv, så fick vi ett halvt i två års tid för att se vart det bär hän. Nu kommer han få en diagnos, aspergers, jag har hört att den diagnosen får man lägre vb för i genomsnitt? Kan detta påverka när jag ska söka om. Hans behov är ju denasamma oavsett diagnos? Nu fyller han ju 9 år, har ep också.
  3. Medlem sedan
    Feb 2011
    #2
    Det är ju inte diagnosen i sig som avgör hur mycket man får i vårdbidrag utan hur mycket stöd din son behöver utöver det som anses normalt. Alltså vad i vardagen som du som förälder behöver göra för att din son får ett fungerande liv. Ofta så ökar behovet av stöd med åldern eftersom små barn oavsett ålder behöver mycket hjälp. Det viktigaste du ska tänka på är att noggrannt beskriva hur mycket extra stöd din son behöver så att försäkringskassan kan besluta om ett högt vårdbidrag. Lycka till önskar jag!
  4. 2
    Det är ju inte diagnosen i sig som avgör hur mycket man får i vårdbidrag utan hur mycket stöd din son behöver utöver det som anses normalt. Alltså vad i vardagen som du som förälder behöver göra för att din son får ett fungerande liv. Ofta så ökar behovet av stöd med åldern eftersom små barn oavsett ålder behöver mycket hjälp. Det viktigaste du ska tänka på är att noggrannt beskriva hur mycket extra stöd din son behöver så att försäkringskassan kan besluta om ett högt vårdbidrag. Lycka till önskar jag!
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Jag tror inte att FK kommer att sänka ert VB. Oftast om man får VB beviljat utan att ha en diagnos så brukar det då vara på en lägre nivå än vad man får sen när man får diagnos. Så ska det ju inte vara eftersom det ska vara merarbetet och merkostnaderna man får ersättning för, oavsett vad diagnosen är. Men oftast är det så ändå.
  6. 3
    Jag tror inte att FK kommer att sänka ert VB. Oftast om man får VB beviljat utan att ha en diagnos så brukar det då vara på en lägre nivå än vad man får sen när man får diagnos. Så ska det ju inte vara eftersom det ska vara merarbetet och merkostnaderna man får ersättning för, oavsett vad diagnosen är. Men oftast är det så ändå.

Liknande trådar

  1. Vårdbidrag för detta?
    By Mammilon in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 18:54
  2. Påverkar detta...?
    By Vilma-Lia in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:59
  3. Detta med vårdbidrag
    By Kristin* in forum Bokstavsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 12:17
  4. Får man vårdbidrag för detta?
    By Barbro,okunnig i detta in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 13:56
  5. Får man vårdbidrag för detta?
    By Barbro,okunnig i detta in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 11:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar