Nä jag avslutar....
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2009
    #1

    Nä jag avslutar....

    ... denna kväll med det smartaste som sagts i kvinnor-ska-hålla-sig-på-mattan-debatten:

    "Han ser krogens agerande mot Jenny som ett utslag av nymoralism.
    – Varenda dag matas vi med det här. Folk får inte knulla med vem de vill, kärnfamiljen hyllas och man ser det ena bröllopsreportaget efter det andra. Under min ungdomstid på 70-talet skulle allt det här anses som löjligt!"


    Go Carl-Jan!


    Natti natti! Nu ska tant sova.
    Be the change that you want to see in this world!

    Ninjapower mot bröstcancer!

    Spenatmammans blogg
  2. 1
    Nä jag avslutar.... ... denna kväll med det smartaste som sagts i kvinnor-ska-hålla-sig-på-mattan-debatten:

    "Han ser krogens agerande mot Jenny som ett utslag av nymoralism.
    – Varenda dag matas vi med det här. Folk får inte knulla med vem de vill, kärnfamiljen hyllas och man ser det ena bröllopsreportaget efter det andra. Under min ungdomstid på 70-talet skulle allt det här anses som löjligt!"


    Go Carl-Jan!


    Natti natti! Nu ska tant sova.
  3. kerstimärta
    #2
    Haha, härligt.

    Carl-Jan for president i FI!!

    Sov gott.
  4. 2
    Haha, härligt.

    Carl-Jan for president i FI!!

    Sov gott.
  5. -magnolia
    #3
    Kalla det nymoralism, men jag gillar att folk inte knullar med vem de vill utan tar hänsyn till andra partners. Jag gillar kärnfamiljen (och då tror alla att jag BARA gillar kärnfamiljen, men tro det då ) och jag gillar att folk gör åtaganden som att ingå äktenskap. Fast jag har alltid haft den moralen, så den är inte ny för mig.

    När det blir löjligt med hänsyn, kärlek och familj blir jag lite ledsen.
  6. 3
    Kalla det nymoralism, men jag gillar att folk inte knullar med vem de vill utan tar hänsyn till andra partners. Jag gillar kärnfamiljen (och då tror alla att jag BARA gillar kärnfamiljen, men tro det då ) och jag gillar att folk gör åtaganden som att ingå äktenskap. Fast jag har alltid haft den moralen, så den är inte ny för mig.

    När det blir löjligt med hänsyn, kärlek och familj blir jag lite ledsen.
  7. Medlem sedan
    Dec 2007
    #4
    Hänsyn, kärlek och familj kommer i många former...
  8. 4
    Hänsyn, kärlek och familj kommer i många former...
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Men (ny)moralism handlar väl om att man vill pracka på sina egna värderingar på andra och dömer andra. Att det skulle vara löjligt med hänsyn, kärlek och familj är det väl ingen som ens varit i närheten av att uttrycka.
  10. 5
    Men (ny)moralism handlar väl om att man vill pracka på sina egna värderingar på andra och dömer andra. Att det skulle vara löjligt med hänsyn, kärlek och familj är det väl ingen som ens varit i närheten av att uttrycka.
  11. kerstimärta
    #6
    Fast vem är du att ställa reglerna för vad som är hänsyn till familjen?

    Vad som är kärlek till partner och barn?

    Vilket som är en familj?

    Vad är löjligt med hänsyn, kärlek och familj??
  12. 6
    Fast vem är du att ställa reglerna för vad som är hänsyn till familjen?

    Vad som är kärlek till partner och barn?

    Vilket som är en familj?

    Vad är löjligt med hänsyn, kärlek och familj??
  13. -magnolia
    #7
    Ja, fast Carl-Jan tyckte tydligen att vissa var löjliga. Det var det jag reagerade emot. Det är alltid okej att spotta på kärnfamiljen, känns det som.
  14. 7
    Ja, fast Carl-Jan tyckte tydligen att vissa var löjliga. Det var det jag reagerade emot. Det är alltid okej att spotta på kärnfamiljen, känns det som.
  15. monka
    #8
    Det ligger nåt i det. På 70talet körde vi utan bälte i bilen, cykelhhjälm fanns inte en tanke på. Barn satt i baksätet, eller hängde mellan framsätena.

    Klart vi inte blivit klokare sen 70talet....
  16. 8
    Det ligger nåt i det. På 70talet körde vi utan bälte i bilen, cykelhhjälm fanns inte en tanke på. Barn satt i baksätet, eller hängde mellan framsätena.

    Klart vi inte blivit klokare sen 70talet....
  17. -magnolia
    #9
    Jo, Carl-Jan? Eller läste jag galet?
  18. 9
    Jo, Carl-Jan? Eller läste jag galet?
  19. -magnolia
    #10
    Läste du inte? Jag reagerar mot att något som gäller familjekonstellationer skulle vara löjligt. Om man hyllar kärnfamiljen betyder det inte automatiskt att man förkastar alla andra typer av familjekonstellationer. Bröllop och gammaldags trohet är inte heller löjligt, det var det jag skrev.
  20. 10
    Läste du inte? Jag reagerar mot att något som gäller familjekonstellationer skulle vara löjligt. Om man hyllar kärnfamiljen betyder det inte automatiskt att man förkastar alla andra typer av familjekonstellationer. Bröllop och gammaldags trohet är inte heller löjligt, det var det jag skrev.
  21. Medlem sedan
    Dec 2007
    #11
    Ja, nånstans inom mig känns det ok att spotta lite, för någonstans känns det som kärnfamiljen ska betraktas som normen för att kunna producera fullvärdiga samhällsmedborgare och så är det ju verkligen inte.
  22. 11
    Ja, nånstans inom mig känns det ok att spotta lite, för någonstans känns det som kärnfamiljen ska betraktas som normen för att kunna producera fullvärdiga samhällsmedborgare och så är det ju verkligen inte.
  23. kerstimärta
    #12
    ok, jag tror jag förstår.

    Tack för förtydligandet!
  24. 12
    ok, jag tror jag förstår.

    Tack för förtydligandet!
  25. kerstimärta
    #13
    Just så


    Man var helt ovetande då....
  26. 13
    Just så


    Man var helt ovetande då....
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14

    Hejja Carl-Jan! :D

    Där har vi en karl som vet hur man får ut den sista droppen vin ur en bib
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  28. 14
    Hejja Carl-Jan! :D Där har vi en karl som vet hur man får ut den sista droppen vin ur en bib
  29. -magnolia
    #15
    Där håller jag inte med. Man behöver inte spotta på något alls för att framhäva något annat. Verkligen inte. Kvinnor behöver inte spotta på män för att komma framåt. Konkurrenter framstår enbart i dålig dager om de försöker spotta på varandra för att framhäva sin egen förträfflighet. Likadant är det med den så hånade kärnfamiljen. Den är exakt lika fantastisk som alla andra familjekonstellationer, trots att den är traditionell, trots att den är trygg och accepterad - den är fantastisk ändå. Allt behöver inte jämföras och rangordnas.
  30. 15
    Där håller jag inte med. Man behöver inte spotta på något alls för att framhäva något annat. Verkligen inte. Kvinnor behöver inte spotta på män för att komma framåt. Konkurrenter framstår enbart i dålig dager om de försöker spotta på varandra för att framhäva sin egen förträfflighet. Likadant är det med den så hånade kärnfamiljen. Den är exakt lika fantastisk som alla andra familjekonstellationer, trots att den är traditionell, trots att den är trygg och accepterad - den är fantastisk ändå. Allt behöver inte jämföras och rangordnas.
  31. Medlem sedan
    Dec 2007
    #16
    Det känns ju ändå, om man analyserar, som att kärnfamiljsgruppen har ett STORT ok att spotta på den som väljer att avvika och DET är liksom ok. En som Carl-Jan säger, inte får bestämma själv vem och när man vill knulla med är per automatik inte accepterad för då "visar man inte hänsyn". Vems värderingar gäller som norm?
  32. 16
    Det känns ju ändå, om man analyserar, som att kärnfamiljsgruppen har ett STORT ok att spotta på den som väljer att avvika och DET är liksom ok. En som Carl-Jan säger, inte får bestämma själv vem och när man vill knulla med är per automatik inte accepterad för då "visar man inte hänsyn". Vems värderingar gäller som norm?
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Men du antog ju tex att de som knullar med vem de vill _inte_ skulle ta hänsyn till andra. Vad kom det ifrån? Typiskt "moraliserande" uttryck tycker jag.
  34. 17
    Men du antog ju tex att de som knullar med vem de vill _inte_ skulle ta hänsyn till andra. Vad kom det ifrån? Typiskt "moraliserande" uttryck tycker jag.
  35. -magnolia
    #18
    Det är nog ytterligt få som inte begär någon som helst ensamrätt till sin partner. Eller har jag fel här? Det borde vi göra en anonym enkät om - hur många är det som inte bryr sig det allra minsta om ifall den person de valt att dela livet med har sex med precis vem som helst exakt när som helst? Jag är ju moraltant så för mig låter det helt galet urholkat, men det är kanske massvis som lever så? Om det är vanligare än att man faktiskt bryr sig om vem partnern har sex med, ja, då har jag fel när jag säger att det är samhällets norm.
  36. 18
    Det är nog ytterligt få som inte begär någon som helst ensamrätt till sin partner. Eller har jag fel här? Det borde vi göra en anonym enkät om - hur många är det som inte bryr sig det allra minsta om ifall den person de valt att dela livet med har sex med precis vem som helst exakt när som helst? Jag är ju moraltant så för mig låter det helt galet urholkat, men det är kanske massvis som lever så? Om det är vanligare än att man faktiskt bryr sig om vem partnern har sex med, ja, då har jag fel när jag säger att det är samhällets norm.
  37. Medlem sedan
    Dec 2007
    #19
    Du sätter alltså stämpeln "urholkad" på folk som väljer att leva annorlunda än du? Intressant. Så om jag berättar att här levs det med två män i symbios och harmoni och alla barn har en fyra-fem föräldrar så är jag... urholkad?
  38. 19
    Du sätter alltså stämpeln "urholkad" på folk som väljer att leva annorlunda än du? Intressant. Så om jag berättar att här levs det med två män i symbios och harmoni och alla barn har en fyra-fem föräldrar så är jag... urholkad?
  39. -magnolia
    #20
    Det kommer från mig själv, det är sant, men det kommer också från de samtal jag för med mina vanliga vänner och bekanta. Men, ja, jag har ganska tydliga moraliska riktlinjer som jag använder generellt, men jag är sällan dömande på individnivå.
  40. 20
    Det kommer från mig själv, det är sant, men det kommer också från de samtal jag för med mina vanliga vänner och bekanta. Men, ja, jag har ganska tydliga moraliska riktlinjer som jag använder generellt, men jag är sällan dömande på individnivå.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Avslutar ...
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 22:35
  2. Nu avslutar vi det här
    By *Es mamma* in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-29, 11:39
  3. Nu avslutar jag
    By H med E in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 16:26
  4. Avslutar
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 17:57
  5. Hur avslutar jag
    By Soliga Li in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 17:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar