Jobbig dag..
_1110 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Jobbig dag..

    Idag släppte gick jag in till chefen och talade om för henne att jag skulle ta ut föräldraledigt v.29-31. Hade väntat mig att det skulle bli lite tjurigt, men det var att ta i underkant ^^ Jag har semester v.28, 32-34 planerad, och sen är det ju typ bara en månad kvar och då har jag tänkt försöka få havandeskapspenning isf. Eller ta ut föräldraledigt, och jag tror jag har ännu mer sparad semester att ta ut. HUR SOM så har det varit en aspissig dag där jag fick sitta på samtal med chefen och arbetsledaren och få en, tja, utskällning mer eller mindre och chefen deklarerade att hon var "fruktansvärt besviken" på att jag gör så här för det är ju så svårt att få ihop sommarschemat bla bla bla bla (vi är ungefär 30 pers som jobbar på sommaren, så det är inte som att jag lämnar hela butiken till sitt öde). Jag blev jätteledsen och fick gå ut och ta en promenad efter det för att lugna ner mig så jag inte skulle stå rödgråten i butiken. Känns så jäkla onödigt att bli sur på mig, jag säger ju ffs till 10 veckor i förväg! Och det är en klädbutik! Det är inte som att det är skitlång utbildning på att ta över mina uppgifter...!

    Nåväl, nu är det sagt, och jag är ledig i helgen, och detta innebär att jag kommer jobba tom v.27 och från v.28 är jag ledig, förmodligen då fram tills lill*n föds

    Någon som vet hur det funkar med dagis för stora tjejen? Hon ska ju vara hemma från v.28 till oktober nån gång, kan man pausa hennes plats eller nåt, eller måste vi ligga och betala full avgift hela sommaren fast hon inte ska vara där? Det känns ju lite sniket isf...
  2. 1
    Jobbig dag.. Idag släppte gick jag in till chefen och talade om för henne att jag skulle ta ut föräldraledigt v.29-31. Hade väntat mig att det skulle bli lite tjurigt, men det var att ta i underkant ^^ Jag har semester v.28, 32-34 planerad, och sen är det ju typ bara en månad kvar och då har jag tänkt försöka få havandeskapspenning isf. Eller ta ut föräldraledigt, och jag tror jag har ännu mer sparad semester att ta ut. HUR SOM så har det varit en aspissig dag där jag fick sitta på samtal med chefen och arbetsledaren och få en, tja, utskällning mer eller mindre och chefen deklarerade att hon var "fruktansvärt besviken" på att jag gör så här för det är ju så svårt att få ihop sommarschemat bla bla bla bla (vi är ungefär 30 pers som jobbar på sommaren, så det är inte som att jag lämnar hela butiken till sitt öde). Jag blev jätteledsen och fick gå ut och ta en promenad efter det för att lugna ner mig så jag inte skulle stå rödgråten i butiken. Känns så jäkla onödigt att bli sur på mig, jag säger ju ffs till 10 veckor i förväg! Och det är en klädbutik! Det är inte som att det är skitlång utbildning på att ta över mina uppgifter...!

    Nåväl, nu är det sagt, och jag är ledig i helgen, och detta innebär att jag kommer jobba tom v.27 och från v.28 är jag ledig, förmodligen då fram tills lill*n föds

    Någon som vet hur det funkar med dagis för stora tjejen? Hon ska ju vara hemma från v.28 till oktober nån gång, kan man pausa hennes plats eller nåt, eller måste vi ligga och betala full avgift hela sommaren fast hon inte ska vara där? Det känns ju lite sniket isf...
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Ignorera ordet "släppte" i början, började meningen på ett annat sätt Och jag kanske ska förtydliga att orsaken till att dom blir sura är att sommarschemat precis blivit klart (och det ser ut som SKRÄP med massa 11-20-tider, mycket mer än jag trodde det skulle bli, och jag fick nästan inga lediga dagar som jag begärt osv osv) och det är många andra ur den fasta personalen som har semester v.29-31 så därför ställer det till det att jag är borta då med. MEN som sagt är det inget svårt jobb, vi har massa extrapersonal och dom har 10 veckor på sig att fixa det, PLUS att jag är i v.30 då och dom måste ju räknat iaf lite med att jag kanske inte skulle kunna jobba 100% då... skit samma, nu är det gjort och det är jävligt skönt
  4. 2
    Ignorera ordet "släppte" i början, började meningen på ett annat sätt Och jag kanske ska förtydliga att orsaken till att dom blir sura är att sommarschemat precis blivit klart (och det ser ut som SKRÄP med massa 11-20-tider, mycket mer än jag trodde det skulle bli, och jag fick nästan inga lediga dagar som jag begärt osv osv) och det är många andra ur den fasta personalen som har semester v.29-31 så därför ställer det till det att jag är borta då med. MEN som sagt är det inget svårt jobb, vi har massa extrapersonal och dom har 10 veckor på sig att fixa det, PLUS att jag är i v.30 då och dom måste ju räknat iaf lite med att jag kanske inte skulle kunna jobba 100% då... skit samma, nu är det gjort och det är jävligt skönt
  5. Medlem sedan
    Jan 2011
    #3
    Usch vad jobbigt

    Jag tror inte du kan "pausa" platsen, är ju förskollärare och har aldrig hört talas om någon som pausat sin plats. Från tre års ålder faller ju barnet in under Allmän förskola, som är avgiftsfri när föräldern är föräldraledig/arbetslös. Den följer ju skolans läsår, och då är man ju ledig på sommaren till när skolorna börjar igen. Och om du inte utnyttjar platsen på så länge så är du inte i behov av platsen, och då faller den till nästa i kön. Så för att behålla platsen måste hon vara där några timmar i veckan från mitten på augusti typ. Hoppas du förstod vad jag menade
  6. 3
    Usch vad jobbigt

    Jag tror inte du kan "pausa" platsen, är ju förskollärare och har aldrig hört talas om någon som pausat sin plats. Från tre års ålder faller ju barnet in under Allmän förskola, som är avgiftsfri när föräldern är föräldraledig/arbetslös. Den följer ju skolans läsår, och då är man ju ledig på sommaren till när skolorna börjar igen. Och om du inte utnyttjar platsen på så länge så är du inte i behov av platsen, och då faller den till nästa i kön. Så för att behålla platsen måste hon vara där några timmar i veckan från mitten på augusti typ. Hoppas du förstod vad jag menade
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Fattar Men om jag är föräldraledig för henne då? Äsch jag får fråga dom nästa vecka, dom vet ju precis vad som gäller där
  8. 4
    Fattar Men om jag är föräldraledig för henne då? Äsch jag får fråga dom nästa vecka, dom vet ju precis vad som gäller där
  9. Medlem sedan
    Jan 2011
    #5
    Har aldrig varit med om den situationen att en förälder vill vara hemma på heltid med sitt barn. Brukar vara att de har en 15-timmarsplats, och kanske bara utnyttjar 10 timmar i veckan isåfall.
  10. 5
    Har aldrig varit med om den situationen att en förälder vill vara hemma på heltid med sitt barn. Brukar vara att de har en 15-timmarsplats, och kanske bara utnyttjar 10 timmar i veckan isåfall.
  11. Medlem sedan
    Jan 2011
    #6
    Hur gammal är hon?
  12. 6
    Hur gammal är hon?
  13. Medlem sedan
    Apr 2008
    #7
    2½, fyller 3 sista november.
  14. 7
    2½, fyller 3 sista november.
  15. Medlem sedan
    Jan 2011
    #8
    Då har hon rätt till allmän förskola fr om höstterminen, alltså avgiftsfri förskola. Men jag tror nog hon måste vara där några timmar i veckan iallafall

    http://www.vasteras.se/Tvarsnittsdok...anforskola.pdf
  16. 8
    Då har hon rätt till allmän förskola fr om höstterminen, alltså avgiftsfri förskola. Men jag tror nog hon måste vara där några timmar i veckan iallafall

    http://www.vasteras.se/Tvarsnittsdok...anforskola.pdf
  17. Medlem sedan
    Jan 2011
    #9
    ignorera att det står "västerås" på texten (såvida du inte bor där ). Var den första informationssidan jag hittade.
  18. 9
    ignorera att det står "västerås" på texten (såvida du inte bor där ). Var den första informationssidan jag hittade.
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    Tack
  20. 10
    Tack
  21. Medlem sedan
    Jan 2011
    #11
    Var så lite så, kan ju inte låta bli att "jobba" när jag är ledig Mellan kräkningarna här :P
  22. 11
    Var så lite så, kan ju inte låta bli att "jobba" när jag är ledig Mellan kräkningarna här :P
  23. Medlem sedan
    Apr 2008
    #12
    Usch ja, stackars dig.. min första impuls är att säga "jag hade aldrig orkat" eller nåt sånt dumt men du har ju inte mkt val Bara hoppas du slipper ha det så här precis hela graviditeten..!
  24. 12
    Usch ja, stackars dig.. min första impuls är att säga "jag hade aldrig orkat" eller nåt sånt dumt men du har ju inte mkt val Bara hoppas du slipper ha det så här precis hela graviditeten..!
  25. Medlem sedan
    Jan 2011
    #13
    Känner också så när kaskadkräkningarna börjar. Då känns det som att jag inte orkar mer. Men de dagar jag bara mår illa, och kanske kräker en gång, så är det inte så farligt. Men nu är det riktigt illa igår och idag, inget roligt alls. Usch tvi och fy. Tur jag klarar det på jobbet iallafall.
    Nu ska jag logga ut för idag. Tror jag ska kräkas lite, vad annars kan man göra en fredagkväll fredagsmys... Ha en fin kväll!
  26. 13
    Känner också så när kaskadkräkningarna börjar. Då känns det som att jag inte orkar mer. Men de dagar jag bara mår illa, och kanske kräker en gång, så är det inte så farligt. Men nu är det riktigt illa igår och idag, inget roligt alls. Usch tvi och fy. Tur jag klarar det på jobbet iallafall.
    Nu ska jag logga ut för idag. Tror jag ska kräkas lite, vad annars kan man göra en fredagkväll fredagsmys... Ha en fin kväll!
  27. Medlem sedan
    Sep 2008
    #14
    Fy vilket trist och oproffsigt bemötande
    Hur gammal är storasyster? Här i Malmö får alla barn från 3 år 15 timmar gratis barnomsorg/vecka.
  28. 14
    Fy vilket trist och oproffsigt bemötande
    Hur gammal är storasyster? Här i Malmö får alla barn från 3 år 15 timmar gratis barnomsorg/vecka.
  29. Medlem sedan
    Nov 2001
    #15
    Smiter in här, är det inte allmän förskola från 4 år, tror att det är så här?Är ganska säker iaf
  30. 15
    Smiter in här, är det inte allmän förskola från 4 år, tror att det är så här?Är ganska säker iaf
  31. Medlem sedan
    Nov 2001
    #16
    Vad jobbigt med sånt bemötande från chefen.
    Men visst det ställer ju till det i sommarschemat, men chefen hade ju kunnat hantera det på ett annat sätt
    För att föräldraledigt har du ju rätt att ta

    Men tyvärr åker du nog på att betala full avgift iaf.
    För hade vi avgiftsritt under juli, men inte ens nu är det det, å då är dagis stängt(ja sommardagis finns )

    Vad skönt om du kan vara ledig ända från v 27 och fram till bebisen kommer.
    Havandeskapspenning tror jag är svårt att få, men man kan alltid söka
  32. 16
    Vad jobbigt med sånt bemötande från chefen.
    Men visst det ställer ju till det i sommarschemat, men chefen hade ju kunnat hantera det på ett annat sätt
    För att föräldraledigt har du ju rätt att ta

    Men tyvärr åker du nog på att betala full avgift iaf.
    För hade vi avgiftsritt under juli, men inte ens nu är det det, å då är dagis stängt(ja sommardagis finns )

    Vad skönt om du kan vara ledig ända från v 27 och fram till bebisen kommer.
    Havandeskapspenning tror jag är svårt att få, men man kan alltid söka
  33. Medlem sedan
    Apr 2007
    #17

    Det har ändrats

    Förut var det från hösten det året barnet fyller 4 år men nu är det 3 år som gäller.
  34. 17
    Det har ändrats Förut var det från hösten det året barnet fyller 4 år men nu är det 3 år som gäller.
  35. Medlem sedan
    Nov 2001
    #18
    ok, se där Jag jobbar i köket på en privat förskola, så man har ju inte så jättebra koll på alla regler
  36. 18
    ok, se där Jag jobbar i köket på en privat förskola, så man har ju inte så jättebra koll på alla regler
  37. Medlem sedan
    Aug 2000
    #19
    I vår kommun är det avgiftsfri förskola för 3-5-åringar från 1:a september till sista maj, om föräldern är hemma med syskon eller är arbetslös. Det är också så hos oss att man kan säga upp sin plats under sommaren OM man är ledig i minst tre månader. Sedan är det förstås inte säkert att man får tillbaka sin plats på just den förskolan/avdelningen.

    Jag har ingen aning om hur det ser ut i din kommun, det är nog lika bra att ringa till rektor och höra sig för.
  38. 19
    I vår kommun är det avgiftsfri förskola för 3-5-åringar från 1:a september till sista maj, om föräldern är hemma med syskon eller är arbetslös. Det är också så hos oss att man kan säga upp sin plats under sommaren OM man är ledig i minst tre månader. Sedan är det förstås inte säkert att man får tillbaka sin plats på just den förskolan/avdelningen.

    Jag har ingen aning om hur det ser ut i din kommun, det är nog lika bra att ringa till rektor och höra sig för.
  39. Medlem sedan
    Apr 2008
    #20
    Jag lever i förhoppning att det är lättare att få havandeskapspenning om tre st innan på samma arbetsplats fått det, men det kanske inte spelar någon roll Får jag avslag får jag mjölka ur all semester jag har (har iaf 5 dagar sparat tror jag, och jag har bara 4/5 veckor planerat uttag, så där är ju två veckor till isf) och sen får jag dryga ut med dom sista fl-dagarna på dottern För jag känner mig ju inte tok-sugen på att gå tillbaka och jobba sista månaden, spec som min chef antydde att det är ju knappast rimligt att jag känner att jag behöver vara ledig nu och sen kan jobba sista... men jag blir ju trots allt LEDIG och inte sjukskriven nu ^^
  40. 20
    Jag lever i förhoppning att det är lättare att få havandeskapspenning om tre st innan på samma arbetsplats fått det, men det kanske inte spelar någon roll Får jag avslag får jag mjölka ur all semester jag har (har iaf 5 dagar sparat tror jag, och jag har bara 4/5 veckor planerat uttag, så där är ju två veckor till isf) och sen får jag dryga ut med dom sista fl-dagarna på dottern För jag känner mig ju inte tok-sugen på att gå tillbaka och jobba sista månaden, spec som min chef antydde att det är ju knappast rimligt att jag känner att jag behöver vara ledig nu och sen kan jobba sista... men jag blir ju trots allt LEDIG och inte sjukskriven nu ^^
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Jobbig dag
    By Ylli in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 14:25
  2. Jobbig oro
    By Anonym in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 18:20
  3. Jobbig dröm, nästan lika jobbig sanning!
    By KRÅKA in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 13:19
  4. Jobbig dröm...jobbig forts..
    By Sussus in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 19:33
  5. En jobbig tid
    By Anonym idag in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 12:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar