Alla dessa förkortningar
_1112 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    May 2011
    #1

    Alla dessa förkortningar

    Jag undrar om det bara är jag som är helt vilse bland alla förkortningar? Väntar mitt första barn och har egentligen inte brytt mig så mycket om allt som skrivs om att vänta barn tidigare, men nu börjar såklart intresset vakna...inte så kontigt kanske!? ;-) Men vad skriver ni om egentligen? Finns det någon lista så man kan översätta, eller finns det kanske någon vänlig själ som vill berätta?

    På fredag ska jag och min sambo till barnmorskan. Har varit där en gång tidigare, men nu ska vi gå tillsammans. Känns väldigt pirrigt och overkligt alltihop!
  2. 1
    Alla dessa förkortningar Jag undrar om det bara är jag som är helt vilse bland alla förkortningar? Väntar mitt första barn och har egentligen inte brytt mig så mycket om allt som skrivs om att vänta barn tidigare, men nu börjar såklart intresset vakna...inte så kontigt kanske!? ;-) Men vad skriver ni om egentligen? Finns det någon lista så man kan översätta, eller finns det kanske någon vänlig själ som vill berätta?

    På fredag ska jag och min sambo till barnmorskan. Har varit där en gång tidigare, men nu ska vi gå tillsammans. Känns väldigt pirrigt och overkligt alltihop!
  3. Medlem sedan
    Mar 2011
    #2
    Jag ska försöka göra en kort resume på dom förkortningar jag kan komma på nu.

    MA - Missed abortion, fostret ligger kvar en tid i livmodern samtidigt som moderkakan fortsätter växa. Upptäcks ofta via ultraljud.

    MF - Missfall, kallas även spontant missfall. Fostret stöts ut spontant av kroppen.

    SF mått - Symfus-fundus. Vid varje besök på mödravårdscentralen efter inskrivningen mäter barnmorskan avståndet från blygdbenet till övre delen av livmodern för att se om livmodern växer normalt. Detta mått kallas för symfus-fundusmått.

    VUL - Vaginalt ultraljud

    RUL - Rutin ultraljud

    SD - samandragning

    HF - Havandeskaps förgiftning ( preeklampsi )

    UVI - Urinvägsinfektion

    CTG - Cardiotokografi, metod för att undersöka det ofödda barnets puls och sammandragningar i livmodern samtidigt

    BT - Blodtryck
  4. 2
    Jag ska försöka göra en kort resume på dom förkortningar jag kan komma på nu.

    MA - Missed abortion, fostret ligger kvar en tid i livmodern samtidigt som moderkakan fortsätter växa. Upptäcks ofta via ultraljud.

    MF - Missfall, kallas även spontant missfall. Fostret stöts ut spontant av kroppen.

    SF mått - Symfus-fundus. Vid varje besök på mödravårdscentralen efter inskrivningen mäter barnmorskan avståndet från blygdbenet till övre delen av livmodern för att se om livmodern växer normalt. Detta mått kallas för symfus-fundusmått.

    VUL - Vaginalt ultraljud

    RUL - Rutin ultraljud

    SD - samandragning

    HF - Havandeskaps förgiftning ( preeklampsi )

    UVI - Urinvägsinfektion

    CTG - Cardiotokografi, metod för att undersöka det ofödda barnets puls och sammandragningar i livmodern samtidigt

    BT - Blodtryck
  5. Medlem sedan
    May 2011
    #3
    Tack så jätte mycket! :-)
    Nu borde jag kunna tyda åtminstone hälften av allt som skrivs. ;-)
  6. 3
    Tack så jätte mycket! :-)
    Nu borde jag kunna tyda åtminstone hälften av allt som skrivs. ;-)
  7. Medlem sedan
    Sep 2008
    #4
    Jag väntar mitt andra barn och har väldigt dålig koll på alla förkortningar också. Så svaret ovan hjälpte mig med. Tackar. :-)
  8. 4
    Jag väntar mitt andra barn och har väldigt dålig koll på alla förkortningar också. Så svaret ovan hjälpte mig med. Tackar. :-)
  9. Medlem sedan
    Jul 2007
    #5
    hihi, ja det är verkligen inte lätt med alla nya förkortningar! Jag har för mig att jag har sett en lista någonstans men eftersom jag har kasst minne är det bättre att bara bidra med några förkortningsförklaringar här...

    BF -Beräknad Förlossning (datumet alltså)
    UL -Ultraljud
    RUL -RutinUltraljud (runt v. 17)
    VUL -Vaginalt Ultraljud (görs ibland tidigt i graviditeten)
    MF -Missfall
    MA -Missed Abortion (missfall där fostret varit dött en tid)
    UVI -Urinvägsinfektion
    BM -Barmmorska
    MVC -Mödravårdscentral
    Hb -Hemoglobinhalt (Järnvärdet)
    SFmått -Symfus fundus-mått. Mäter livmoderns höjd.

    Hmm... nu kommer jag inte på några fler spontant. Är det någon särskild du undrar över så får du fråga.
  10. 5
    hihi, ja det är verkligen inte lätt med alla nya förkortningar! Jag har för mig att jag har sett en lista någonstans men eftersom jag har kasst minne är det bättre att bara bidra med några förkortningsförklaringar här...

    BF -Beräknad Förlossning (datumet alltså)
    UL -Ultraljud
    RUL -RutinUltraljud (runt v. 17)
    VUL -Vaginalt Ultraljud (görs ibland tidigt i graviditeten)
    MF -Missfall
    MA -Missed Abortion (missfall där fostret varit dött en tid)
    UVI -Urinvägsinfektion
    BM -Barmmorska
    MVC -Mödravårdscentral
    Hb -Hemoglobinhalt (Järnvärdet)
    SFmått -Symfus fundus-mått. Mäter livmoderns höjd.

    Hmm... nu kommer jag inte på några fler spontant. Är det någon särskild du undrar över så får du fråga.
  11. Medlem sedan
    Jul 2007
    #6
    Du var visst snabbare.
  12. 6
    Du var visst snabbare.

Liknande trådar

  1. Alla dessa
    By Lisse in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 20:32
  2. Hjälp med alla förkortningar!
    By anonymt namn in forum _0906 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 08:56
  3. Å alla förkortningar??
    By okunnig nr2 in forum Många barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 18:10
  4. Vad betyder alla förkortningar
    By nollad in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 17:16
  5. alla dessa val...
    By Working mum in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 17:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar