Bil-tips?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Bil-tips?

    Ska köpa bättre bil, beg men ingen som går sönder direkt. Automat. Måste gå att ställa upp förarsäte så att man ser bra ut när man är kort, och nå ner till pedalerna.
    Så bekväm fjädring som möjligt.
  2. 1
    Bil-tips? Ska köpa bättre bil, beg men ingen som går sönder direkt. Automat. Måste gå att ställa upp förarsäte så att man ser bra ut när man är kort, och nå ner till pedalerna.
    Så bekväm fjädring som möjligt.
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2
    Med dessa kriterier finns det allt för många modeller att välja på. Men vad för bil och årsmodeller rullar du nu tex med i och med att du är ute efter en bättre bil?

    Vad har du vidare tänkt dig för storleksklass på den tilltänkta bilen? Där generellt en småbil tex är klart stötigare än en lite större bil om man nu lägger tyngd på bra fjädringskomfort.

    Annars överlag håller många av både europeiska som asiatiska bilar hyfsad kvalité. Bra bild över lämpliga bilmodeller bruakr vara att avsätta lite tid med att hos bilhandlarna provsitta dom bilmodeller man nu är mera intresserad av.
  4. 2
    Med dessa kriterier finns det allt för många modeller att välja på. Men vad för bil och årsmodeller rullar du nu tex med i och med att du är ute efter en bättre bil?

    Vad har du vidare tänkt dig för storleksklass på den tilltänkta bilen? Där generellt en småbil tex är klart stötigare än en lite större bil om man nu lägger tyngd på bra fjädringskomfort.

    Annars överlag håller många av både europeiska som asiatiska bilar hyfsad kvalité. Bra bild över lämpliga bilmodeller bruakr vara att avsätta lite tid med att hos bilhandlarna provsitta dom bilmodeller man nu är mera intresserad av.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3
    Det var mer än tio år sen vi senast ägde bil. Hyr annars när vi behöver. Därför har jag dålig koll.
    Glömde en sak som är viktig, säkerhet - whiplashskydd ex.
  6. 3
    Det var mer än tio år sen vi senast ägde bil. Hyr annars när vi behöver. Därför har jag dålig koll.
    Glömde en sak som är viktig, säkerhet - whiplashskydd ex.
  7. -magnolia
    #4
    En prisindikation kanske du kan lämna, i alla fall? Ska den kosta 50 000 eller 700 000?
  8. 4
    En prisindikation kanske du kan lämna, i alla fall? Ska den kosta 50 000 eller 700 000?
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    #5
    aha ja, 50 000, men inte 100 000.
    ?
  10. 5
    aha ja, 50 000, men inte 100 000.
    ?
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Svårt

    Det är svårt att ge råd med så lite information. Ska det vara en liten eller stor bil? Hur många ska åka i den till vardags? Behöver det rymmas mycket bagage?
  12. 6
    Svårt Det är svårt att ge råd med så lite information. Ska det vara en liten eller stor bil? Hur många ska åka i den till vardags? Behöver det rymmas mycket bagage?
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7
    Aha, här har vi ju ett proffs. Ja, pinsamt nog så vet jag nog inte vad som menas med "liten" och "stor" bil. Ingen van. Men inte en så liten att den är för osäker i krockar, jag är ju redan krockskadad en gång.
    Vi är tre, och tar ofta med en kompis till sonen. Nja, mycket bagage vet jag inte. Normal semesterpackning nån gång ibland?
  14. 7
    Aha, här har vi ju ett proffs. Ja, pinsamt nog så vet jag nog inte vad som menas med "liten" och "stor" bil. Ingen van. Men inte en så liten att den är för osäker i krockar, jag är ju redan krockskadad en gång.
    Vi är tre, och tar ofta med en kompis till sonen. Nja, mycket bagage vet jag inte. Normal semesterpackning nån gång ibland?
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Liten eller stor

    Om en bil är liten eller stor ser du väl på den? T.ex så är en Volvo 940 en stor bil medan en VW Polo är liten.
  16. 8
    Liten eller stor Om en bil är liten eller stor ser du väl på den? T.ex så är en Volvo 940 en stor bil medan en VW Polo är liten.
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Mitsubishi Colt

    Ett förslag är en Mitsubishi Colt. På Blocket hittade jag en Mitsubishi Colt -05 som har gått 8.000-8.499 mil och den privata säljaren begär 51.900:-

    Modellen har ett rymligt baksäte. Baksätet är även delbart och fällbart samt går även att skjuta i längsled för att därmed öka bagageutrymmet. Dock så är lastutrymmet i minsta laget för en familj med semesterpackning. Vid såna tillfällen behövs förmodligen en takbox.

    Jag hade själv en sån här bil under några år och skjutsade ofta min gamla mamma när hon skulle handla. Och vi kunde åka två personer och ha min rullstol och mammas rullator med utan problem.

    Det här exemplaret har modern utrustning som ABS-bromsar, ett flertal krockkuddar (Airbag) samt Antisladd. Dessutom finns Aircondition och CD-spelare.

    Bränsleförbrukningen ligger på cirka 0,6 l/mil blyfri bensin för en bil med automatlåda. Det finns många fler modeller att välja bland, detta vara bara ett exempel.
  18. 9
    Mitsubishi Colt Ett förslag är en Mitsubishi Colt. På Blocket hittade jag en Mitsubishi Colt -05 som har gått 8.000-8.499 mil och den privata säljaren begär 51.900:-

    Modellen har ett rymligt baksäte. Baksätet är även delbart och fällbart samt går även att skjuta i längsled för att därmed öka bagageutrymmet. Dock så är lastutrymmet i minsta laget för en familj med semesterpackning. Vid såna tillfällen behövs förmodligen en takbox.

    Jag hade själv en sån här bil under några år och skjutsade ofta min gamla mamma när hon skulle handla. Och vi kunde åka två personer och ha min rullstol och mammas rullator med utan problem.

    Det här exemplaret har modern utrustning som ABS-bromsar, ett flertal krockkuddar (Airbag) samt Antisladd. Dessutom finns Aircondition och CD-spelare.

    Bränsleförbrukningen ligger på cirka 0,6 l/mil blyfri bensin för en bil med automatlåda. Det finns många fler modeller att välja bland, detta vara bara ett exempel.
  19. Medlem sedan
    Aug 2007
    #10
    Ja som redan sagt och som mångårig bilmek så finns det för dessa pengar en hel rad med lämpliga bilar och som överlag i den tänkta prisklassen håller "ihop" bra.

    Sedan av dina kriterier är du iaf inne på en så kallad mellanklassare. Som tex VW Passat, Skoda Octavia, Volvo S/V 40 för att nämna några lämpliga kanditater.

    Ett till tips är med att skaffa tex boken "Beg Köp Guiden" så framgår det tydligt hur säkra bilarna osv är.
  20. 10
    Ja som redan sagt och som mångårig bilmek så finns det för dessa pengar en hel rad med lämpliga bilar och som överlag i den tänkta prisklassen håller "ihop" bra.

    Sedan av dina kriterier är du iaf inne på en så kallad mellanklassare. Som tex VW Passat, Skoda Octavia, Volvo S/V 40 för att nämna några lämpliga kanditater.

    Ett till tips är med att skaffa tex boken "Beg Köp Guiden" så framgår det tydligt hur säkra bilarna osv är.
  21. Medlem sedan
    Jun 2001
    #11

    95 hk

    Jag kan tillägga att de flesta Mitsubishi Colt från årsmodell 2005 och senare är försedd med en motor på 1,3 liters cylindervolym och har 95 hk. Den har också sålts med 1,5 liters motor på 109 hk. Men den är ganska ovanlig. Båda har funnits med automatlåda.

    Dessutom finns en turbomodell på 150 hk. Men den är mer avsedd för den gasglada typen.
  22. 11
    95 hk Jag kan tillägga att de flesta Mitsubishi Colt från årsmodell 2005 och senare är försedd med en motor på 1,3 liters cylindervolym och har 95 hk. Den har också sålts med 1,5 liters motor på 109 hk. Men den är ganska ovanlig. Båda har funnits med automatlåda.

    Dessutom finns en turbomodell på 150 hk. Men den är mer avsedd för den gasglada typen.
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    blyfri bensin, måste det nämnas numera, det vore intressant om du kunde tipsa om vart man kan få tag på blyadbensin så här 15-20 år efter den försvann

    annars så är väl inte mitsubishi det mest vanliga bilmärket i det här landet med allt vad det för med sig som till exempel tillgången på reservdelar,
    så jag skulle nog heldre titta på någon av VW bensinsnåla modeller inklusive klonerna seat audi skoda
  24. 12
    blyfri bensin, måste det nämnas numera, det vore intressant om du kunde tipsa om vart man kan få tag på blyadbensin så här 15-20 år efter den försvann

    annars så är väl inte mitsubishi det mest vanliga bilmärket i det här landet med allt vad det för med sig som till exempel tillgången på reservdelar,
    så jag skulle nog heldre titta på någon av VW bensinsnåla modeller inklusive klonerna seat audi skoda
  25. Medlem sedan
    Jun 2001
    #13

    Inte alla

    Det är inte alla som är så kunniga som dig och vet att bensinen numera är blyfri. När jag jobbade som bilsäljare så fick jag frågan om blyfri bensin i stort sett dagligen.

    Du har rätt i att Mitsubishi är ett litet märke på den Svenska marknaden. Numera har jag en Skoda Fabia RS och innan dess hade jag under 16 månader en Golf GTI som jag köpte ny. Jag körde 1600 mil under den tiden och bilen stod under den tiden lika på verkstad som mina Mitsubishi gjorde under de 16 år som jag åkte det märket. Därför talar jag mig gärna varm för japanare.
  26. 13
    Inte alla Det är inte alla som är så kunniga som dig och vet att bensinen numera är blyfri. När jag jobbade som bilsäljare så fick jag frågan om blyfri bensin i stort sett dagligen.

    Du har rätt i att Mitsubishi är ett litet märke på den Svenska marknaden. Numera har jag en Skoda Fabia RS och innan dess hade jag under 16 månader en Golf GTI som jag köpte ny. Jag körde 1600 mil under den tiden och bilen stod under den tiden lika på verkstad som mina Mitsubishi gjorde under de 16 år som jag åkte det märket. Därför talar jag mig gärna varm för japanare.
  27. Medlem sedan
    Jun 2001
    #14

    Apropå reservdelar

    Apropå reservdelar så blev min VW Golf GTI vid ett tillfälle stående på verkstad i sex dagar beroende på att en nödvändig reservdel inte fanns i Sverige. Bilen var ett halvår gammal och hade gått 600 mil.
  28. 14
    Apropå reservdelar Apropå reservdelar så blev min VW Golf GTI vid ett tillfälle stående på verkstad i sex dagar beroende på att en nödvändig reservdel inte fanns i Sverige. Bilen var ett halvår gammal och hade gått 600 mil.
  29. Anonym
    #15
    Jag har en Volvo S40, år 2007. Är kort (160 cm) och tycker jag kan ställa in förarsätet så att jag får en bekväm körställning. Den känns "stabil" på vägen. OBS! Jag är partisk för jag är Volvoanställd.
  30. 15
    Jag har en Volvo S40, år 2007. Är kort (160 cm) och tycker jag kan ställa in förarsätet så att jag får en bekväm körställning. Den känns "stabil" på vägen. OBS! Jag är partisk för jag är Volvoanställd.
  31. Medlem sedan
    Jun 2001
    #16

    Mycket pengar

    Den bilen som du föreslår är förmodligen för dyr för frågeställaren. I början av tråden så framgår det att personen i fråga söker efter en bil som kostar närmare 50.000:- och åtminstone inte 100.000:-

    Jag kollade lite på Blocket och fann att om man ska ha en Volvo S40 för cirka 50.000:- så får man gå ned till årsmodell 2003 eller så. Och då talar vi om den förra generationen av S40. Det är inget fel på den, men det kan vara bra att känna till.
  32. 16
    Mycket pengar Den bilen som du föreslår är förmodligen för dyr för frågeställaren. I början av tråden så framgår det att personen i fråga söker efter en bil som kostar närmare 50.000:- och åtminstone inte 100.000:-

    Jag kollade lite på Blocket och fann att om man ska ha en Volvo S40 för cirka 50.000:- så får man gå ned till årsmodell 2003 eller så. Och då talar vi om den förra generationen av S40. Det är inget fel på den, men det kan vara bra att känna till.

Liknande trådar

  1. vätske tips ??? äta själv tips??
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 21:35
  2. Tips, tips efterlyses.....
    By sienna in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 21:18
  3. tips om sida med tips & råd
    By Petra-4barn in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 15:12
  4. Tips, tips önskas.
    By e in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 02:22
  5. vill ha tips + ett tips till er
    By Petra-4barn in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 16:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar