Amningsproblem
_1011 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2010
    #1

    Amningsproblem

    Han började med smakisar runt 5 mån och äter nu lunch lagad mat. Ger gröt på em/kvällen och har även få börjat med det på morgonen. Jag har under de senaste månaderna haft problem i perioder med utdriviningen, speciellt när jag har migrän, detta har ju gjort mini arg och ibland har han ledsnat totalt på att det inte kommer nått när han tuttar. Har provat att pumpa och ge på flaska och det har han bara accepterat nån gång. Ersättning ratar han. Välling lika så. Har provat olika nappar, märken storlekar, typer, med vaniljsocker och messmör men inget duger. Nu har det senaste dagarna knappt fått han att ta bröstet alls han bara skriker och kastar sig bakåt. Natten går bra. Men nu är ju frågan vad gör vi?? Ska han få sluta amma på dagen och införa mer mat?? Mer gröt? Hur bör ett matschema se ut i denna ålder? Trodde ju "alla" gillar välling Rookie mamma som man är! Skulle kunna tänka mig att fortsätta amma om det inte skulle krångla och det är ju inte kul snarare väldigt stressande när han skriker och inte vill. Skulle ju också kännas bättre om han tog välling och/eller ersättning. Kloka ni är det Nån som har lite tips på vad vi ska ta oss till??
    my_mi
  2. 1
    Amningsproblem Han började med smakisar runt 5 mån och äter nu lunch lagad mat. Ger gröt på em/kvällen och har även få börjat med det på morgonen. Jag har under de senaste månaderna haft problem i perioder med utdriviningen, speciellt när jag har migrän, detta har ju gjort mini arg och ibland har han ledsnat totalt på att det inte kommer nått när han tuttar. Har provat att pumpa och ge på flaska och det har han bara accepterat nån gång. Ersättning ratar han. Välling lika så. Har provat olika nappar, märken storlekar, typer, med vaniljsocker och messmör men inget duger. Nu har det senaste dagarna knappt fått han att ta bröstet alls han bara skriker och kastar sig bakåt. Natten går bra. Men nu är ju frågan vad gör vi?? Ska han få sluta amma på dagen och införa mer mat?? Mer gröt? Hur bör ett matschema se ut i denna ålder? Trodde ju "alla" gillar välling Rookie mamma som man är! Skulle kunna tänka mig att fortsätta amma om det inte skulle krångla och det är ju inte kul snarare väldigt stressande när han skriker och inte vill. Skulle ju också kännas bättre om han tog välling och/eller ersättning. Kloka ni är det Nån som har lite tips på vad vi ska ta oss till??
  3. Medlem sedan
    Jul 2007
    #2
    Hej!

    Vi började trappa ner på ammningen för ca två veckor sedan efter att Sigge "råkade" bita mig så hårt att det började blöda , det gjorde så j-a ont.
    Då kände jag att nu är det nog dags att börja med lite avvänjning.
    Han vägrade också välling först men vi fick tipset här inne att prova ge d när han slumrat in lite grann.
    Vi gjorde d och han slukade 210ml i ett nafs. Nu kan han ta flaskan ibland innan han somnat och ibland när han slumrat in.
    Sigges matschema ser ut följande (tiderna är ca):
    Kl. 04,30 ammning
    kl, 06,00 100ml välling
    kl, 09,00 gröt m frukt puré
    kl, 12,30 lunch av lagad mat
    kl, 15,00 gröt m frukt puré
    kl, 17,30 gröt m frukt puré
    kl, 19,15 210ml välling
    kl, 22,30 ammning

    Hoppas att det löser sig för er och att ni hittar en väg som passar för er två, lycka till!!
  4. 2
    Hej!

    Vi började trappa ner på ammningen för ca två veckor sedan efter att Sigge "råkade" bita mig så hårt att det började blöda , det gjorde så j-a ont.
    Då kände jag att nu är det nog dags att börja med lite avvänjning.
    Han vägrade också välling först men vi fick tipset här inne att prova ge d när han slumrat in lite grann.
    Vi gjorde d och han slukade 210ml i ett nafs. Nu kan han ta flaskan ibland innan han somnat och ibland när han slumrat in.
    Sigges matschema ser ut följande (tiderna är ca):
    Kl. 04,30 ammning
    kl, 06,00 100ml välling
    kl, 09,00 gröt m frukt puré
    kl, 12,30 lunch av lagad mat
    kl, 15,00 gröt m frukt puré
    kl, 17,30 gröt m frukt puré
    kl, 19,15 210ml välling
    kl, 22,30 ammning

    Hoppas att det löser sig för er och att ni hittar en väg som passar för er två, lycka till!!
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Vad dukig han är! Jag har svårt att föreställa mig att min lilla tuttemjölksgalning ska ha kommit så långt om bara tre veckor. Här jobbar vi fortfarande med en tesked smakis per dag
    Men om jag får ge en rekommendation så är det ganska mycket med fem gröt/vällingmål om dagen. Max tre per dygn tror jag man rekommenderar om jag minns rätt. Om jag vore du skulle jag byta ut 17.30-målet mot mat och ena flaskmatningen till ersättning. De behöver ju fortfarande näringen i amning/ersättning några månader till även om de äter mat också, och eftersom amningen håller på att trappas ner för dig så skulle jag införa lite ersättning som back-up där.
  6. 3
    Vad dukig han är! Jag har svårt att föreställa mig att min lilla tuttemjölksgalning ska ha kommit så långt om bara tre veckor. Här jobbar vi fortfarande med en tesked smakis per dag
    Men om jag får ge en rekommendation så är det ganska mycket med fem gröt/vällingmål om dagen. Max tre per dygn tror jag man rekommenderar om jag minns rätt. Om jag vore du skulle jag byta ut 17.30-målet mot mat och ena flaskmatningen till ersättning. De behöver ju fortfarande näringen i amning/ersättning några månader till även om de äter mat också, och eftersom amningen håller på att trappas ner för dig så skulle jag införa lite ersättning som back-up där.
  7. Medlem sedan
    Mar 2007
    #4
    Har ett kusin barn som ratade allt i flaska utom vatten. Å det drack han bara nattetid och då upp till 2,5dl.

    Här ammar jag bara 1-3 ggr dygnet. Oftast blir det 1-2 ggr

    ev amning runt 03
    05 amning Oftast
    08 gröt med smör eller olja
    10 Ersättning vi gör 120 ml men dricker sällan upp
    13 middag oftast 2dl
    15 ersättning med välling ca150 dricker inte alltid upp
    17 ersättning 120 ml
    19 gröt med smör eller olja
    någon gång mellan 20-21 Ammas eller ersättning med välling ca 150ml

    Det är då inte ofta han dricker upp allt ur flaskan och han vill inte ha ren välling så det är en matsked välling i ersättning. Mer än så så vägrar han dricka

    Han trivs inte häller med att det tar för lång tid med utdrivning så det är nätterna som fungerar bäst. Men jag märker stor skillnad vid om jag får i mig extra vätska på hur fort det rinner till.

    Lycka till
  8. 4
    Har ett kusin barn som ratade allt i flaska utom vatten. Å det drack han bara nattetid och då upp till 2,5dl.

    Här ammar jag bara 1-3 ggr dygnet. Oftast blir det 1-2 ggr

    ev amning runt 03
    05 amning Oftast
    08 gröt med smör eller olja
    10 Ersättning vi gör 120 ml men dricker sällan upp
    13 middag oftast 2dl
    15 ersättning med välling ca150 dricker inte alltid upp
    17 ersättning 120 ml
    19 gröt med smör eller olja
    någon gång mellan 20-21 Ammas eller ersättning med välling ca 150ml

    Det är då inte ofta han dricker upp allt ur flaskan och han vill inte ha ren välling så det är en matsked välling i ersättning. Mer än så så vägrar han dricka

    Han trivs inte häller med att det tar för lång tid med utdrivning så det är nätterna som fungerar bäst. Men jag märker stor skillnad vid om jag får i mig extra vätska på hur fort det rinner till.

    Lycka till
  9. Medlem sedan
    Jan 2010
    #5
    Hej! Tack för svar! Han har nu tagit flaska 2 ggr med välling. 100ml igår morse och 100ml imorse! Hoppas det kopplar snart.... Har pratat med BVC och hon tyckte vu ska försöka några dar till och att 3 gröt/vällingmål är tillräckligt på en dag. Han ammar 2 ggr på natten + lagad lunch. Gröt älskar han så funkar inte vällingen så får vi köra på det men vi tycker det skulle va bra med välling mindre kladd
    Annars så passar vi på att ha vattkoppor nu med!! Hehe lika bra!
    Kram från oss!
  10. 5
    Hej! Tack för svar! Han har nu tagit flaska 2 ggr med välling. 100ml igår morse och 100ml imorse! Hoppas det kopplar snart.... Har pratat med BVC och hon tyckte vu ska försöka några dar till och att 3 gröt/vällingmål är tillräckligt på en dag. Han ammar 2 ggr på natten + lagad lunch. Gröt älskar han så funkar inte vällingen så får vi köra på det men vi tycker det skulle va bra med välling mindre kladd
    Annars så passar vi på att ha vattkoppor nu med!! Hehe lika bra!
    Kram från oss!
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6
    Här är en till som inte gillar välling eller ersättning på flaska. Jag försöker kanske 1ggr/dgr med välling för att han ska vänja sig med det typ som med smakisarna och mat. Så här äter vi annars:

    7-tiden smak välling
    8-9 Frukost med gröt
    12-tiden Lunch (köpt brk)
    15-16-tiden Middag (hemma mat)
    19-tiden Kvällsmat gröt

    Sedan har vi röriga natten då han vaknar mycket.. men försöker att hålla mig till en amning vid 01-03-tiden

    Lycka till!
  12. 6
    Här är en till som inte gillar välling eller ersättning på flaska. Jag försöker kanske 1ggr/dgr med välling för att han ska vänja sig med det typ som med smakisarna och mat. Så här äter vi annars:

    7-tiden smak välling
    8-9 Frukost med gröt
    12-tiden Lunch (köpt brk)
    15-16-tiden Middag (hemma mat)
    19-tiden Kvällsmat gröt

    Sedan har vi röriga natten då han vaknar mycket.. men försöker att hålla mig till en amning vid 01-03-tiden

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Vän med amningsproblem
    By Erindriel in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 00:52
  2. Amningsproblem
    By ♥Helena♥ in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-07, 12:48
  3. Amningsproblem
    By MissTherre in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 19:39
  4. Amningsproblem
    By malin-nyköping in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 23:36
  5. Amningsproblem :-(
    By snigelina in forum _0504 Aprilbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 15:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar