Fråga om bilbarnstol med basenhet...
_1106 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2010
    #1

    Fråga om bilbarnstol med basenhet...

    ..är det någon som har en bilbarnstol med basenhet placerad på mittenplatsen i baksätet? Vi har köpt en Brio Primo med basenhet (eller 2 st faktiskt eftersom vi har 2 bilar) och hade tänkt montera basen på mittenplatsen i baksätet på vår Volvo V70, men trots att vi har stödbenet i kortaste läget så "svävar" basenheten i luften iom att stödbenet står på den lilla upphöjningen i mitten...kan man lägga något under själva basen tror ni...typ ett tjockt badlakan el dyl? Vi har en 10-åring som inte behöver bilkudde och en 6-åring som sitter på "kudde med ryggstöd" och jag hade tyckt att det bästa vore om de satt på varsin sida om bebisen. Hur gör ni andra med 3 barn i baksätet?
  2. 1
    Fråga om bilbarnstol med basenhet... ..är det någon som har en bilbarnstol med basenhet placerad på mittenplatsen i baksätet? Vi har köpt en Brio Primo med basenhet (eller 2 st faktiskt eftersom vi har 2 bilar) och hade tänkt montera basen på mittenplatsen i baksätet på vår Volvo V70, men trots att vi har stödbenet i kortaste läget så "svävar" basenheten i luften iom att stödbenet står på den lilla upphöjningen i mitten...kan man lägga något under själva basen tror ni...typ ett tjockt badlakan el dyl? Vi har en 10-åring som inte behöver bilkudde och en 6-åring som sitter på "kudde med ryggstöd" och jag hade tyckt att det bästa vore om de satt på varsin sida om bebisen. Hur gör ni andra med 3 barn i baksätet?
  3. Medlem sedan
    Sep 2004
    #2
    Vi kommer att ha tre barn i baksätet å då blir de bebis i babyskydd bakom passagerare, 6åring på kudde med ryggstöd i mitten å 3,5 åring på kudde med ryggstöd bakom förare.. Blev så knöligt om jag ska lyfta babyskyddet över en av stolarna.. Vet dock inte hur du ska lösa de med basen om de inte går att göra benet tillräkligt kort.
    Ring å fråga där du köpt stolen.
    lycka Till!!!
  4. 2
    Vi kommer att ha tre barn i baksätet å då blir de bebis i babyskydd bakom passagerare, 6åring på kudde med ryggstöd i mitten å 3,5 åring på kudde med ryggstöd bakom förare.. Blev så knöligt om jag ska lyfta babyskyddet över en av stolarna.. Vet dock inte hur du ska lösa de med basen om de inte går att göra benet tillräkligt kort.
    Ring å fråga där du köpt stolen.
    lycka Till!!!
  5. Medlem sedan
    Aug 2010
    #3
    Vi kommer att ha tre barn i baksätet å då blir de bebis i babyskydd bakom passagerare, 6åring på kudde med ryggstöd i mitten å 3,5 åring på kudde med ryggstöd bakom förare.. Blev så knöligt om jag ska lyfta babyskyddet över en av stolarna.. Vet dock inte hur du ska lösa de med basen om de inte går att göra benet tillräkligt kort.
    Ring å fråga där du köpt stolen.
    lycka Till!!!
    har köpt dem på blocket men gissar att jag kan ringa babyproffsen ändå...slängde ut frågan här eftersom det finns så många smarta & erfarna att fråga här :-)
  6. 3
    Vi kommer att ha tre barn i baksätet å då blir de bebis i babyskydd bakom passagerare, 6åring på kudde med ryggstöd i mitten å 3,5 åring på kudde med ryggstöd bakom förare.. Blev så knöligt om jag ska lyfta babyskyddet över en av stolarna.. Vet dock inte hur du ska lösa de med basen om de inte går att göra benet tillräkligt kort.
    Ring å fråga där du köpt stolen.
    lycka Till!!!
    har köpt dem på blocket men gissar att jag kan ringa babyproffsen ändå...slängde ut frågan här eftersom det finns så många smarta & erfarna att fråga här :-)
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Vi hade inte något ben på vår förra basenhet. Så tyvärr har jag inget svar på det. Nu har vi ben på den större bakåtvända stolen men vi har en större bil så vi har inte det problemet.

    Det jag funderar på är vad benet gör för skillnad... Vi hade basen fastbunden i 2punktsbälte och sen knäppte på bäbyskyddet på den. Om det är säkert vad ska man då ha stödbenet till? Men ring du nån som vet.

    Lycka till
  8. 4
    Vi hade inte något ben på vår förra basenhet. Så tyvärr har jag inget svar på det. Nu har vi ben på den större bakåtvända stolen men vi har en större bil så vi har inte det problemet.

    Det jag funderar på är vad benet gör för skillnad... Vi hade basen fastbunden i 2punktsbälte och sen knäppte på bäbyskyddet på den. Om det är säkert vad ska man då ha stödbenet till? Men ring du nån som vet.

    Lycka till
  9. Medlem sedan
    Jun 2010
    #5
    Hej!
    Vi ahr också en basenhet till vårt babyskydd (maxi-cosi) och det gick inte heller att ha i mitten bak på V70 för benet var för långt! Satte den bakompassagerarstolen istället, tror också att du kommer få det lite jobbigt att lyfta in stolen till mitten när bebis blir lite större även om du inte har nån stol på ena sidan. Tror inte att det e rekommenderat att lägga under nåt under basen men ring till brio och kolla!
  10. 5
    Hej!
    Vi ahr också en basenhet till vårt babyskydd (maxi-cosi) och det gick inte heller att ha i mitten bak på V70 för benet var för långt! Satte den bakompassagerarstolen istället, tror också att du kommer få det lite jobbigt att lyfta in stolen till mitten när bebis blir lite större även om du inte har nån stol på ena sidan. Tror inte att det e rekommenderat att lägga under nåt under basen men ring till brio och kolla!
  11. Medlem sedan
    Aug 2010
    #6
    Hej!
    Vi ahr också en basenhet till vårt babyskydd (maxi-cosi) och det gick inte heller att ha i mitten bak på V70 för benet var för långt! Satte den bakompassagerarstolen istället, tror också att du kommer få det lite jobbigt att lyfta in stolen till mitten när bebis blir lite större även om du inte har nån stol på ena sidan. Tror inte att det e rekommenderat att lägga under nåt under basen men ring till brio och kolla!
    Ringde Brio och fick detta svar: Man får inte ställa stödbenet på "upphöjningen för kardanaxeln" för det anses inte säkert och man får heller inte använda basenheten utan stödbenet så det blir till att placera basen & babyskyddet på en sidoplats istället och så får 6-åringen sitta på bilkudde i mitten...inte optimalt då jag gärna hade "delat" på 6-åringen och 10-åringen som har en förmåga att bråka med varandra titt som tätt :-) 10-åringen (160 cm lång) kan ju dock sitta fram de gånger vi inte är hela familjen i bilen.

    Tack för era svar!
  12. 6
    Hej!
    Vi ahr också en basenhet till vårt babyskydd (maxi-cosi) och det gick inte heller att ha i mitten bak på V70 för benet var för långt! Satte den bakompassagerarstolen istället, tror också att du kommer få det lite jobbigt att lyfta in stolen till mitten när bebis blir lite större även om du inte har nån stol på ena sidan. Tror inte att det e rekommenderat att lägga under nåt under basen men ring till brio och kolla!
    Ringde Brio och fick detta svar: Man får inte ställa stödbenet på "upphöjningen för kardanaxeln" för det anses inte säkert och man får heller inte använda basenheten utan stödbenet så det blir till att placera basen & babyskyddet på en sidoplats istället och så får 6-åringen sitta på bilkudde i mitten...inte optimalt då jag gärna hade "delat" på 6-åringen och 10-åringen som har en förmåga att bråka med varandra titt som tätt :-) 10-åringen (160 cm lång) kan ju dock sitta fram de gånger vi inte är hela familjen i bilen.

    Tack för era svar!
  13. Medlem sedan
    May 2009
    #7
    vi kommer ha bebis fram, tycker att det känns skönare när man kör själv. Om vi åker hela familjen får nog ett av de större barnen sitta fram och bebis, 1 barn och 1 vuxen sitta i baksätet. Jag vill helst inte heller att mina 2 äldre barn sitter brevid varandra = tjafs!!
  14. 7
    vi kommer ha bebis fram, tycker att det känns skönare när man kör själv. Om vi åker hela familjen får nog ett av de större barnen sitta fram och bebis, 1 barn och 1 vuxen sitta i baksätet. Jag vill helst inte heller att mina 2 äldre barn sitter brevid varandra = tjafs!!

Liknande trådar

  1. Bilbarnstol fråga
    By Empa in forum _0707 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 21:33
  2. basenhet stol?
    By saga79 in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 09:30
  3. Fråga om bilbarnstol
    By Neosmamma in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 10:12
  4. Fråga om bilbarnstol???
    By Erika in forum Bebissnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 11:03
  5. Fråga om bilbarnstol
    By Rose m Anna in forum _02 Vårbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 10:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar