jag börjar bli kräktrött på allt tjat om
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    jag börjar bli kräktrött på allt tjat om

    att finna sig själv, mindfullness, hitta sig själv, älska sig själv, och pluttan bla... Egentligen är det väl bra, men mår man bättre? Gör man det?
    Hjärtat har sina skäl som förnuftet aldrig kan fatta. Risp rasp och ingenting var sig längre likt.

    Jag är bäst, ingen protest! :-)

    Har en blogg.

    www.tisdags.blogg.se





  2. 1
    jag börjar bli kräktrött på allt tjat om att finna sig själv, mindfullness, hitta sig själv, älska sig själv, och pluttan bla... Egentligen är det väl bra, men mår man bättre? Gör man det?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Vetesjutton
    Jag kör med livsfilosofin, se vad man har och gläds med detta, det gör att jag mår bra.
  4. 2
    Vetesjutton
    Jag kör med livsfilosofin, se vad man har och gläds med detta, det gör att jag mår bra.
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3
    Tjaa, jag skulle nog må bättre om jag tyckte om mig själv mer än vad jag gör nu.
  6. 3
    Tjaa, jag skulle nog må bättre om jag tyckte om mig själv mer än vad jag gör nu.
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4
    Inte enligt tidningen Kupe som jag läste väldigt noga på tåget eftersom jag glömt min dator i Göteborg. *muttrar och svär lite*
  8. 4
    Inte enligt tidningen Kupe som jag läste väldigt noga på tåget eftersom jag glömt min dator i Göteborg. *muttrar och svär lite*
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Mindfullness förknippar jag i första hand med DBT, en behandling för personer med emotionellt instabil personlighetsstörning (borderline). Kanonbra investering om man ägnar sig åt självskadebeteende, men i övrigt? Mnjä...
  10. 5
    Mindfullness förknippar jag i första hand med DBT, en behandling för personer med emotionellt instabil personlighetsstörning (borderline). Kanonbra investering om man ägnar sig åt självskadebeteende, men i övrigt? Mnjä...
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Jag håller delvis med dig.

    Vissa människor lever kvar i det "gamla" svenska lutherska "du ska inte tro att du är något" och faktiskt inte vågar lyssna på sig själv och vad man vill här i livet. De personerna tycker jag behöver någon form av kurs/coachning för att lära sig att faktiskt lyssna på sig själv ibland.

    Men många av oss är nog ganska duktiga att lyssna på oss själva utan någon mindfullness-tanke och där tycker jag mig se två vägar som dessa människor tar

    1. super-ego: personen som alltid i alla lägen lyssnar på sig själv och inte kan göra någonting någonsin för någon annan människa... typ åka på gammelmormors födelsedag som ÄR aptråkig, men som glädjer gammelmormor

    2. osäkerhet, osäkerhet, osäkerhet: finns det något annat, borde jag göra något mer med mitt liv, är jag verkligen nöjd med det jag har - jag har ju inte förverkligat mig själv med 18 barn, 3 skilsmässor, eget företag och bestiga Mount Everest (helst innan man fyller 40 år).
  12. 6
    Jag håller delvis med dig.

    Vissa människor lever kvar i det "gamla" svenska lutherska "du ska inte tro att du är något" och faktiskt inte vågar lyssna på sig själv och vad man vill här i livet. De personerna tycker jag behöver någon form av kurs/coachning för att lära sig att faktiskt lyssna på sig själv ibland.

    Men många av oss är nog ganska duktiga att lyssna på oss själva utan någon mindfullness-tanke och där tycker jag mig se två vägar som dessa människor tar

    1. super-ego: personen som alltid i alla lägen lyssnar på sig själv och inte kan göra någonting någonsin för någon annan människa... typ åka på gammelmormors födelsedag som ÄR aptråkig, men som glädjer gammelmormor

    2. osäkerhet, osäkerhet, osäkerhet: finns det något annat, borde jag göra något mer med mitt liv, är jag verkligen nöjd med det jag har - jag har ju inte förverkligat mig själv med 18 barn, 3 skilsmässor, eget företag och bestiga Mount Everest (helst innan man fyller 40 år).
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7

    Ja, absolut!

    ...fast det är ju förstås ett tungt arbete som man måste göra med sig själv, ingen mirakelkur som man bara fixar till sig på några veckor, eller något någon annan gör åt en, som en operation eller så. Däremot ska man ha respekt och ödmjukhet inför andras livsöde, det kanske inte bara är så lätt att "tänka positivt" eller "rycka upp sig", fast jag känner många som har gjort det fastän deras liv varit ett helvete p.g.a. sjukdom, olyckor etc. Man ska inte åka till slummen i Calcutta och slå i huvudet på folk att de gjort "fel val, fel prioriteringar".
  14. 7
    Ja, absolut! ...fast det är ju förstås ett tungt arbete som man måste göra med sig själv, ingen mirakelkur som man bara fixar till sig på några veckor, eller något någon annan gör åt en, som en operation eller så. Däremot ska man ha respekt och ödmjukhet inför andras livsöde, det kanske inte bara är så lätt att "tänka positivt" eller "rycka upp sig", fast jag känner många som har gjort det fastän deras liv varit ett helvete p.g.a. sjukdom, olyckor etc. Man ska inte åka till slummen i Calcutta och slå i huvudet på folk att de gjort "fel val, fel prioriteringar".
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Jag vet inte hur jag ska fomrulera mig riktigt, men jag kan många gånger tänka att "sånt där" är lite mumbo jumbo och att människan egentligen är enkel och behöver rätt lite. Man behöver använda sin kroppså den blir trött, man behöver dagsljus och man behöver någotsånär ren mat. Alltså om man vill förenkla å det grövsta.
    Hur man hittar sig själv vet jag inte. Alltså jag vet inte hur man vet att Här, tjena här är jag ju!
  16. 8
    Jag vet inte hur jag ska fomrulera mig riktigt, men jag kan många gånger tänka att "sånt där" är lite mumbo jumbo och att människan egentligen är enkel och behöver rätt lite. Man behöver använda sin kroppså den blir trött, man behöver dagsljus och man behöver någotsånär ren mat. Alltså om man vill förenkla å det grövsta.
    Hur man hittar sig själv vet jag inte. Alltså jag vet inte hur man vet att Här, tjena här är jag ju!
  17. Medlem sedan
    Apr 2008
    #9
    jag har lärarkollegor som får Mindfulness som kompetensutveckling???
  18. 9
    jag har lärarkollegor som får Mindfulness som kompetensutveckling???
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Ni skriver intressanta svar allesammans... Finns nog inget rätt eller fel i det men intressant är det...
  20. 10
    Ni skriver intressanta svar allesammans... Finns nog inget rätt eller fel i det men intressant är det...
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    I vilket syfte?
  22. 11
    I vilket syfte?
  23. Medlem sedan
    Nov 1998
    #12
    Jag tror att jag gör det. Jag gick nån slags mindfulness-kurs på jobbet för ett par år sen, och jag lärde mig mycket (dock inte att meditera, jag är alldeles för rastlös för det). Om man är en grubblande och orolig typ - som jag är - tror jag att det är bra med mindfulness.
  24. 12
    Jag tror att jag gör det. Jag gick nån slags mindfulness-kurs på jobbet för ett par år sen, och jag lärde mig mycket (dock inte att meditera, jag är alldeles för rastlös för det). Om man är en grubblande och orolig typ - som jag är - tror jag att det är bra med mindfulness.
  25. Medlem sedan
    Nov 1998
    #13
    Det här var intressant, tycker jag. Jag känner definitivt igen mig i typ 2. Och den som jag är så arg på är en klockren typ 1. Har du några råd eller tankar till oss typ-människor (mest till mig dårå) hur man går vidare. Inte mindfulness, alltså?
  26. 13
    Det här var intressant, tycker jag. Jag känner definitivt igen mig i typ 2. Och den som jag är så arg på är en klockren typ 1. Har du några råd eller tankar till oss typ-människor (mest till mig dårå) hur man går vidare. Inte mindfulness, alltså?
  27. Medlem sedan
    Jun 2004
    #14
    Sånt där är fjant.
  28. 14
    Sånt där är fjant.
  29. Medlem sedan
    Jan 2008
    #15
    Vilken träffande analys! Känner igen flera typ 1 och flera typ 2 i min omgivning..
  30. 15
    Vilken träffande analys! Känner igen flera typ 1 och flera typ 2 i min omgivning..
  31. Medlem sedan
    Sep 2001
    #16
    Mindfullness är fantastiskt. På riktigt. Jag undrar om de som dissar det provat det på allvar. Säger inte att det passar alla, men jag pratade med en ytterst begåvad psykolog häromsistens som visade mig en massa bra info om det. Och jag använder mig av det med skitbra resultat. Men precis som med allt annat så om om tror att det är skit och inte vill prova så ska man strunta i det.
  32. 16
    Mindfullness är fantastiskt. På riktigt. Jag undrar om de som dissar det provat det på allvar. Säger inte att det passar alla, men jag pratade med en ytterst begåvad psykolog häromsistens som visade mig en massa bra info om det. Och jag använder mig av det med skitbra resultat. Men precis som med allt annat så om om tror att det är skit och inte vill prova så ska man strunta i det.
  33. Medlem sedan
    May 2004
    #17

    Ha ha...

    håller helt med
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  34. 17
    Ha ha... håller helt med
  35. Medlem sedan
    Sep 2001
    #18
    Ja du verkar ju ha hittat receptet för att vara nöjd och glad med tillvaron.
  36. 18
    Ja du verkar ju ha hittat receptet för att vara nöjd och glad med tillvaron.
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Och???

    med detta vill du få sagt?

    Ja du verkar ju ha hittat receptet för att vara nöjd och glad med tillvaron.
  38. 19
    Och??? med detta vill du få sagt?

    Ja du verkar ju ha hittat receptet för att vara nöjd och glad med tillvaron.
  39. Medlem sedan
    Sep 2001
    #20
    Precis vad jag sa. Du verkar missnöjd med det mesta i ditt liv och dissar en massa sätt att försöka göra tillvaron bättre. Man får anta att du har empirisk erfarenhet av allt sånt då.
  40. 20
    Precis vad jag sa. Du verkar missnöjd med det mesta i ditt liv och dissar en massa sätt att försöka göra tillvaron bättre. Man får anta att du har empirisk erfarenhet av allt sånt då.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. trött på allt tjat om storlek
    By sessa79 in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 22:37
  2. så jäkla less på allt tjat....
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 16:17
  3. Allt tjat om att...
    By Aquafemina in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 00:08
  4. Efter allt tjat om hår
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 18:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar