Vad ska lärarna säga/inte säga ?
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Vad ska lärarna säga/inte säga ?

    Och hur ? Idag sa' direktrisen på barnens skola till mig något som hon påstod att alla lärare på skolan skulle vilja säga, men som de inte vågat, nämligen att de är besvikna på vårt högstadieval. Alltså att vi har valt att skriva in S på en liten, katolsk skola, i stället för att låta henne gå i en "publik" skola. Hon sa' vidare - ungefär - att de väntat sig ett annat val från oss, dvs ett val som inte i första hand såg till vårt barns intresse. Det är visserligen allmänt känt att direktrisen är rätt omtyckt som lärare av barnen, men att hon är inte är nå't vidare på att kommunicera med vuxna, men ändå. Jag kan inte riktigt skaka av mig det hon sa', vet inte varför. Möjligen för att jag låg vaken i tre timmar i natt och funderade över om det är klokt eller oklokt att hoppa över ett skolår för S. Det verkade dock inte direktrisen ha några åsikter om, men att vi - med gubben som är "publik" lärare och mig som ofta tycks ta publika primären i försvar - övergår till fienden (så kändes det) är tydligen svårsmält.
  2. 1
    Vad ska lärarna säga/inte säga ? Och hur ? Idag sa' direktrisen på barnens skola till mig något som hon påstod att alla lärare på skolan skulle vilja säga, men som de inte vågat, nämligen att de är besvikna på vårt högstadieval. Alltså att vi har valt att skriva in S på en liten, katolsk skola, i stället för att låta henne gå i en "publik" skola. Hon sa' vidare - ungefär - att de väntat sig ett annat val från oss, dvs ett val som inte i första hand såg till vårt barns intresse. Det är visserligen allmänt känt att direktrisen är rätt omtyckt som lärare av barnen, men att hon är inte är nå't vidare på att kommunicera med vuxna, men ändå. Jag kan inte riktigt skaka av mig det hon sa', vet inte varför. Möjligen för att jag låg vaken i tre timmar i natt och funderade över om det är klokt eller oklokt att hoppa över ett skolår för S. Det verkade dock inte direktrisen ha några åsikter om, men att vi - med gubben som är "publik" lärare och mig som ofta tycks ta publika primären i försvar - övergår till fienden (så kändes det) är tydligen svårsmält.
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2
    Så tråkigt att hon hävde ur sig det. Skaka av dig obehagskänslan och kör ert rejs, ni känner er dotter och vet vad som passar henne. Varför ska ni stå över för principernas skull bara för att ni framstår som sådana som skulle stå över dotterns välgång för en principsak. Nej, de kan behålla sina åsikter för sig själva och att hon nämnde dem för dig betyder inte att ni varken gör fel eller att ni behöver känna er skyldiga till någonting fruktansvärt. Stå på dig HiB!
  4. 2
    Så tråkigt att hon hävde ur sig det. Skaka av dig obehagskänslan och kör ert rejs, ni känner er dotter och vet vad som passar henne. Varför ska ni stå över för principernas skull bara för att ni framstår som sådana som skulle stå över dotterns välgång för en principsak. Nej, de kan behålla sina åsikter för sig själva och att hon nämnde dem för dig betyder inte att ni varken gör fel eller att ni behöver känna er skyldiga till någonting fruktansvärt. Stå på dig HiB!
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3
    Manu säger att det är "contradictoire" att ni väljer en privatskola åt er dotter när maken är lärare inom den allmänna sektorn och du är en av de som försvarar den kommunala skolan jämfört med de privata men jag tycker att endast du och din make kan veta varför ni har gjort det val ni har gjort och endast om ni är osäkra över detta val bör ni ta åt er av det rektorn säger å alla lärare i primärens vägnar.
  6. 3
    Manu säger att det är "contradictoire" att ni väljer en privatskola åt er dotter när maken är lärare inom den allmänna sektorn och du är en av de som försvarar den kommunala skolan jämfört med de privata men jag tycker att endast du och din make kan veta varför ni har gjort det val ni har gjort och endast om ni är osäkra över detta val bör ni ta åt er av det rektorn säger å alla lärare i primärens vägnar.
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Äsch HiB. Hon uttryckte en åsikt, den framfördes plumpt kan man nog säga och det får väl stå för henne. Om du och maken är säkra på ert beslut så är det väl inget att bry sig om alls. Hon får ju tycka vad hon vill, det är ändå inte hennes barn. Ni vet bäst i det här fallet, så är det ju helt enkelt. Håller med Angie, stå på dig!
  8. 4
    Äsch HiB. Hon uttryckte en åsikt, den framfördes plumpt kan man nog säga och det får väl stå för henne. Om du och maken är säkra på ert beslut så är det väl inget att bry sig om alls. Hon får ju tycka vad hon vill, det är ändå inte hennes barn. Ni vet bäst i det här fallet, så är det ju helt enkelt. Håller med Angie, stå på dig!
  9. Medlem sedan
    Mar 2009
    #5
    Jag är inte ett dugg förvånad, men åh vad jag ogillar den här attityden hos lärarna i public. Det är ett faktum att problemen i collège public är enorma, ska man då offra sina barns chanser till en bra framtid för någon slags teoretiskt ideal? Många ser det som att man flyr la mixité sociale om man väljer privat och jag antar att de tycker att public behöver sådana "bons éléments" som S. Det kan man ju förstå, men att ni som föräldrar skulle välja ett sämre alternativ till henne för att höja nivån... varför skulle man inte bry sig mer om sina egna barn än andras?? Jag har en väninna som är gymnasilärare i privé och hon menar att de två systemen skulle kunna komplettera varnadra om det gick att ha en dialog, men de i public har ett sätt att pestförklara det privata som stänger alla dörrar. Märklig attityd hos folk som säger sig toleranta. Kort sagt tycker jag att rektorn gör fel som dömer ut ert val, det angår inte henne överhuvudtaget.
  10. 5
    Jag är inte ett dugg förvånad, men åh vad jag ogillar den här attityden hos lärarna i public. Det är ett faktum att problemen i collège public är enorma, ska man då offra sina barns chanser till en bra framtid för någon slags teoretiskt ideal? Många ser det som att man flyr la mixité sociale om man väljer privat och jag antar att de tycker att public behöver sådana "bons éléments" som S. Det kan man ju förstå, men att ni som föräldrar skulle välja ett sämre alternativ till henne för att höja nivån... varför skulle man inte bry sig mer om sina egna barn än andras?? Jag har en väninna som är gymnasilärare i privé och hon menar att de två systemen skulle kunna komplettera varnadra om det gick att ha en dialog, men de i public har ett sätt att pestförklara det privata som stänger alla dörrar. Märklig attityd hos folk som säger sig toleranta. Kort sagt tycker jag att rektorn gör fel som dömer ut ert val, det angår inte henne överhuvudtaget.

Liknande trådar

  1. Vet inte vad jag ska säga...
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 23:03
  2. Kan inte säga R
    By mamto2 in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 09:57
  3. vet inte vad jag ska säga
    By Mia in forum Sex & erotik
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 13:31
  4. Får jag inte säga upp mig?
    By Ledsen in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 15:33
  5. jag ska nog inte säga nå´t
    By Charlotte & co in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 11:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar