angående tillväxtultraljud
_1107 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2010
    #1

    angående tillväxtultraljud

    Jag har läst lite inlägg och det verkar vara en hel del som frår gå på tillväxtultraljud, min fråga är vem får gå på tillväxtultraljudet??kan man be omatt gå på en sådan av sin egen barnmorska eller är det bara i vissa fall man får gå ditt`?
  2. 1
    angående tillväxtultraljud Jag har läst lite inlägg och det verkar vara en hel del som frår gå på tillväxtultraljud, min fråga är vem får gå på tillväxtultraljudet??kan man be omatt gå på en sådan av sin egen barnmorska eller är det bara i vissa fall man får gå ditt`?
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2

    Här där jag bor...

    ...så har jag bara hört om tjejer som får gå på tillväxtultraljud för att barnmorskan misstänkt att någon eventuellt kunde vara fel. T ex att barnet inte växer som det ska, magen inte följer kurvan etc

    Jag tror inte att man får gå bara för att man vill, iallafall inte här. Men man kan ju alltid gå privat om man vill antar jag.
    It doesn't matter what languages we speak as long as we speak the same language.

    Bloggar gör jag ibland när andan faller på :P
    http://snusilusosannibus.blogspot.com

    Mamma till underbara A och lilla E!
  4. 2
    Här där jag bor... ...så har jag bara hört om tjejer som får gå på tillväxtultraljud för att barnmorskan misstänkt att någon eventuellt kunde vara fel. T ex att barnet inte växer som det ska, magen inte följer kurvan etc

    Jag tror inte att man får gå bara för att man vill, iallafall inte här. Men man kan ju alltid gå privat om man vill antar jag.
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Jag har fått extra UL pga av mitt höga blodtryck , det finns nämligen en risk att bebisen inte får i sig tillräckligt med näring pga av detta .
  6. 3
    Jag har fått extra UL pga av mitt höga blodtryck , det finns nämligen en risk att bebisen inte får i sig tillräckligt med näring pga av detta .
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    I skåne där jag bor gör man det på alla gravida som rutin i ungefär vecka 32.
    Jag hade kanske gjort det ändå, då jag hade havandeskapsförgiftning med första barnet och hade lite för högt blodtryck med andra barnet de sista veckorna. Båda barnen har varit väldigt tunna, speciellt andra barnet hade nästan inget underhudsfett. Så det var en frusen lite krabat.

    Men som sagt jag tror inte att man gör det som runtin i de flesta delarna av landet utan bara om det finns några medicinska indikationer.
  8. 4
    I skåne där jag bor gör man det på alla gravida som rutin i ungefär vecka 32.
    Jag hade kanske gjort det ändå, då jag hade havandeskapsförgiftning med första barnet och hade lite för högt blodtryck med andra barnet de sista veckorna. Båda barnen har varit väldigt tunna, speciellt andra barnet hade nästan inget underhudsfett. Så det var en frusen lite krabat.

    Men som sagt jag tror inte att man gör det som runtin i de flesta delarna av landet utan bara om det finns några medicinska indikationer.
  9. Medlem sedan
    Dec 2010
    #5
    anleddningen till att jag undrare detta i första hand är att vi har varit på två st ultraljud den första var i vecka12 och vi visste inte ens att vi skulle kolla på ett ultraljud, detta gjorde de pga av att de utredd oss genetisk, sedan vid vecka 18 bokade vi ett ultraljud. det känns som man borde gå på en till ... kanske vi bara saknar att se lillen där inne och hur h¤n mår och gör där innne.
  10. 5
    anleddningen till att jag undrare detta i första hand är att vi har varit på två st ultraljud den första var i vecka12 och vi visste inte ens att vi skulle kolla på ett ultraljud, detta gjorde de pga av att de utredd oss genetisk, sedan vid vecka 18 bokade vi ett ultraljud. det känns som man borde gå på en till ... kanske vi bara saknar att se lillen där inne och hur h¤n mår och gör där innne.
  11. Medlem sedan
    Jan 2011
    #6
    Jag har vart på 1. De gjorde det då för att magen inte gick att mäta. T.ex. Gör man det om magen inte går att mäta, om magen inte ökat sen sista mätningen, vid högt blodtryck, om mgen ökat välsdigt mkt etc etc.
  12. 6
    Jag har vart på 1. De gjorde det då för att magen inte gick att mäta. T.ex. Gör man det om magen inte går att mäta, om magen inte ökat sen sista mätningen, vid högt blodtryck, om mgen ökat välsdigt mkt etc etc.
  13. Medlem sedan
    Feb 2011
    #7
    Jag var på tillväxtultraljud idag pga av att min barnmorska hade svårt att mäta bebisen för den har legat så knasigt, så sf-måttet hade då stannat av så för att kolla så att bebisen växte som den skulle så var jag på det idag och allt var bra, lillen väger ungefär 2700g och jag är i vecka 37+0 idag.
  14. 7
    Jag var på tillväxtultraljud idag pga av att min barnmorska hade svårt att mäta bebisen för den har legat så knasigt, så sf-måttet hade då stannat av så för att kolla så att bebisen växte som den skulle så var jag på det idag och allt var bra, lillen väger ungefär 2700g och jag är i vecka 37+0 idag.
  15. Medlem sedan
    Jan 2007
    #8
    Så vitt jag med gör man i vanliga fall ett vaginalt ultraljud runt v 12 samt ett vanligt ultraljud runt v16-20.
    Ett tillväxtultraljud är något utöver den vanliga något man bara erbjuds då man utstått vissa komplikationer med graviditeten så som tex havandeskapsförgiftning, vilket jag har haft båda mina graviditeter. Då finns risk att moderkakan inte fungerar som den ska och att bebisen i sin tur inte får tillräckligt med näring och därav inte växer som den ska.
    Mina tillväxtultraljud gjordes i v26 och 32 skall dessutom göra ett till v36

    Sedan skiljer det sig säkert en aning beroende på var du bor.
  16. 8
    Så vitt jag med gör man i vanliga fall ett vaginalt ultraljud runt v 12 samt ett vanligt ultraljud runt v16-20.
    Ett tillväxtultraljud är något utöver den vanliga något man bara erbjuds då man utstått vissa komplikationer med graviditeten så som tex havandeskapsförgiftning, vilket jag har haft båda mina graviditeter. Då finns risk att moderkakan inte fungerar som den ska och att bebisen i sin tur inte får tillräckligt med näring och därav inte växer som den ska.
    Mina tillväxtultraljud gjordes i v26 och 32 skall dessutom göra ett till v36

    Sedan skiljer det sig säkert en aning beroende på var du bor.
  17. Medlem sedan
    Jan 2011
    #9
    Så vitt jag med gör man i vanliga fall ett vaginalt ultraljud runt v 12 samt ett vanligt ultraljud runt v16-20.
    Ett tillväxtultraljud är något utöver den vanliga något man bara erbjuds då man utstått vissa komplikationer med graviditeten så som tex havandeskapsförgiftning, vilket jag har haft båda mina graviditeter. Då finns risk att moderkakan inte fungerar som den ska och att bebisen i sin tur inte får tillräckligt med näring och därav inte växer som den ska.
    Mina tillväxtultraljud gjordes i v26 och 32 skall dessutom göra ett till v36

    Sedan skiljer det sig säkert en aning beroende på var du bor.
    Vet flera som gjort ul och ingen av dem har haft en komplicerad graviditet. Man kan ha en helt okomplicerad normal graviditet som mig som har en väldigt enkel graviditet men ändå fått göra tillväxt för att magen är svår att mäta, jag har nu vart 2 ggr för att min barnmorska har svårt att mäta min mage. För att då verifiera o vara säkra att man följer sin kurva får man göra tillväxt.
  18. 9
    Så vitt jag med gör man i vanliga fall ett vaginalt ultraljud runt v 12 samt ett vanligt ultraljud runt v16-20.
    Ett tillväxtultraljud är något utöver den vanliga något man bara erbjuds då man utstått vissa komplikationer med graviditeten så som tex havandeskapsförgiftning, vilket jag har haft båda mina graviditeter. Då finns risk att moderkakan inte fungerar som den ska och att bebisen i sin tur inte får tillräckligt med näring och därav inte växer som den ska.
    Mina tillväxtultraljud gjordes i v26 och 32 skall dessutom göra ett till v36

    Sedan skiljer det sig säkert en aning beroende på var du bor.
    Vet flera som gjort ul och ingen av dem har haft en komplicerad graviditet. Man kan ha en helt okomplicerad normal graviditet som mig som har en väldigt enkel graviditet men ändå fått göra tillväxt för att magen är svår att mäta, jag har nu vart 2 ggr för att min barnmorska har svårt att mäta min mage. För att då verifiera o vara säkra att man följer sin kurva får man göra tillväxt.
  19. Medlem sedan
    Jan 2007
    #10
    Jag jag räknade in detta som en komplikation
  20. 10
    Jag jag räknade in detta som en komplikation

Liknande trådar

  1. tillväxtultraljud
    By Karolina37 in forum _1109 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 12:23
  2. Tillväxtultraljud
    By Ärtan in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 18:47
  3. Tillväxtultraljud.
    By Meri* in forum Gravidsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 11:46
  4. Tillväxtultraljud
    By Hellen70 in forum _0902 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 11:57
  5. Tillväxtultraljud
    By Vilja07 in forum _0706 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 15:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar