Varit på efterkontroll idag
_1103 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2010
    #1

    Varit på efterkontroll idag

    Idag var vi på efterkontroll hos barnmorskan. Säkert har de flesta av er redan fått den biten överstökat eftersom min lilla kille kom betydligt senare än beräknat... Jag känner mig i alla fall helt ok efter förlossningen så eftersom gynundersökningen visade sig vara helt frivillig så hoppade jag den (klart de inte tvingar folk men jag trodde det var rutin att göra den). Alla värden såg i alla fall bra ut och vikten är tillbaka där vi startade så nu känns det som hela "föda-barn-biten" kan läggas i arkivlådan.

    Hur mår ni andra efter förlossningen? Känner ni er helt återställda?
  2. 1
    Varit på efterkontroll idag Idag var vi på efterkontroll hos barnmorskan. Säkert har de flesta av er redan fått den biten överstökat eftersom min lilla kille kom betydligt senare än beräknat... Jag känner mig i alla fall helt ok efter förlossningen så eftersom gynundersökningen visade sig vara helt frivillig så hoppade jag den (klart de inte tvingar folk men jag trodde det var rutin att göra den). Alla värden såg i alla fall bra ut och vikten är tillbaka där vi startade så nu känns det som hela "föda-barn-biten" kan läggas i arkivlådan.

    Hur mår ni andra efter förlossningen? Känner ni er helt återställda?
  3. Medlem sedan
    Jul 2010
    #2
    Hej,
    Jag gjorde min efterkontroll i början av maj & allt var okej. Jag trodde oxå att gynundersökning var "obligatorisk" men det var det ju inte :-)
    Jag valde dock att göra en koll & det gick smidigt och snabbt.

    Nu har det gått 3 mån sedan förlossningen (med kejsarsnitt) och får väl säga att jag känner mig helt återställd. Ibland kan jag känna att ärret efter snittet stramar lite, och när det är riktigt varmt så kliar det lite, men annars så är allt bra.
    Vikten är det oxå okej med. Jag har 1 kg kvar att bli av med och det försvinner väl så småningom :-)
  4. 2
    Hej,
    Jag gjorde min efterkontroll i början av maj & allt var okej. Jag trodde oxå att gynundersökning var "obligatorisk" men det var det ju inte :-)
    Jag valde dock att göra en koll & det gick smidigt och snabbt.

    Nu har det gått 3 mån sedan förlossningen (med kejsarsnitt) och får väl säga att jag känner mig helt återställd. Ibland kan jag känna att ärret efter snittet stramar lite, och när det är riktigt varmt så kliar det lite, men annars så är allt bra.
    Vikten är det oxå okej med. Jag har 1 kg kvar att bli av med och det försvinner väl så småningom :-)
  5. Medlem sedan
    Dec 2008
    #3
    Jag gjorde min efterkontroll för ca 2 veckor sen och hoppade också över gynundersökningen. Jag blev förvånad när hon frågade om jag ville göra den eftersom jag inte blev tillfrågad efter förra förlossningen utan då skulle det kollas.

    I övrigt såg allt bra ut förutom blodtrycket som var lågt (90/65) men det brukar det vara. Under graviditeten låg det på ca 120.

    När det gäller vikten så har jag ca 4 kg kvar att gå ner men å andra sidan gick jag ner ca 10 kg redan första veckan så jag kunde få på mig dom flesta av mina gamla kläder. Förra gången gick jag i mammakläder ca 2 mån efter förlossningen och det var inte roligt.
  6. 3
    Jag gjorde min efterkontroll för ca 2 veckor sen och hoppade också över gynundersökningen. Jag blev förvånad när hon frågade om jag ville göra den eftersom jag inte blev tillfrågad efter förra förlossningen utan då skulle det kollas.

    I övrigt såg allt bra ut förutom blodtrycket som var lågt (90/65) men det brukar det vara. Under graviditeten låg det på ca 120.

    När det gäller vikten så har jag ca 4 kg kvar att gå ner men å andra sidan gick jag ner ca 10 kg redan första veckan så jag kunde få på mig dom flesta av mina gamla kläder. Förra gången gick jag i mammakläder ca 2 mån efter förlossningen och det var inte roligt.
  7. Medlem sedan
    Jul 2010
    #4
    nu var det länge sedan jag var här inne...

    gjorde också min efterkontroll för ca två veckor sedan. eftersom jag inte fick några bristningar så har jag känt mig helt som vanligt bara någon vecka efter förlossningen (vilken skillnad mot förra gången, då jag blev opererad några veckor efter förlossningen och sedan gick ett halvår hos sjukgymnast...). jag hoppade gynundersökning, men ska sätta in en spiral i nästa vecka och då kollar de samtidigt.

    annars har jag hela fem kilo kvar, vägde 54 kg innan men nu verkar vågen vilja stanna på 59... annars ser jag ut som vanligt. det är väl bara det allra tajtaste jeansen som jag inte kommer i längre. antar att jag får vara nöjd, jag är ju ändå tvåbarnsmamma nu
  8. 4
    nu var det länge sedan jag var här inne...

    gjorde också min efterkontroll för ca två veckor sedan. eftersom jag inte fick några bristningar så har jag känt mig helt som vanligt bara någon vecka efter förlossningen (vilken skillnad mot förra gången, då jag blev opererad några veckor efter förlossningen och sedan gick ett halvår hos sjukgymnast...). jag hoppade gynundersökning, men ska sätta in en spiral i nästa vecka och då kollar de samtidigt.

    annars har jag hela fem kilo kvar, vägde 54 kg innan men nu verkar vågen vilja stanna på 59... annars ser jag ut som vanligt. det är väl bara det allra tajtaste jeansen som jag inte kommer i längre. antar att jag får vara nöjd, jag är ju ändå tvåbarnsmamma nu
  9. Medlem sedan
    Nov 2008
    #5
    Jag gjorde min efterkontroll för 3 veckor sen Allt såg bra ut, fick lite bakläxa på mina knipövningar bara:P Passade även på att göra ett cellprov, tänkte att de var likra bra när de endå var inne å rota:P

    Jag gick endast upp 4 kilo under graviditeten och fick en tös på 3600g så jag hade inget mer jag behövde gå ner förräns nu*_* har käkat som aldrig förr och lyckats gå upp i vikt efter graviditet hihi man blir så himla hungrig av att amma

    De där med kläder, humm även om ja inte väger så mycket mer än vad ja gjorde innnan så sitter ju kläderna skit, magen har ju långt ifrån dragit ihop sig ordentligen och de hänger över på sidorna!
  10. 5
    Jag gjorde min efterkontroll för 3 veckor sen Allt såg bra ut, fick lite bakläxa på mina knipövningar bara:P Passade även på att göra ett cellprov, tänkte att de var likra bra när de endå var inne å rota:P

    Jag gick endast upp 4 kilo under graviditeten och fick en tös på 3600g så jag hade inget mer jag behövde gå ner förräns nu*_* har käkat som aldrig förr och lyckats gå upp i vikt efter graviditet hihi man blir så himla hungrig av att amma

    De där med kläder, humm även om ja inte väger så mycket mer än vad ja gjorde innnan så sitter ju kläderna skit, magen har ju långt ifrån dragit ihop sig ordentligen och de hänger över på sidorna!
  11. Medlem sedan
    Sep 2010
    #6
    Jisses nu har jag inte varit inne här sedan Ebba kom!

    Jag var på min efterkontroll idag, lite sent...jag vet! Ebba är ju nu hela 15 veckor!!!
    Allt såg i alla fall jättebra ut. Det syntes knappt att jag fött barn sa barnmorskan. Halleluja!
    Jag gick redan första veckan ner de kilon jag gått upp, men jag har ändå några kilon till som jag gärna skulle bli av med. Känner som dig Ping, att magen har långt ifrån dragit ihop sig och mina kläder sitter fortfarande som skit! Usch, man blir så deprimerad.
    Någon som har förslag på hur man kan få bort de överflödiga kilona lite snabbt?
  12. 6
    Jisses nu har jag inte varit inne här sedan Ebba kom!

    Jag var på min efterkontroll idag, lite sent...jag vet! Ebba är ju nu hela 15 veckor!!!
    Allt såg i alla fall jättebra ut. Det syntes knappt att jag fött barn sa barnmorskan. Halleluja!
    Jag gick redan första veckan ner de kilon jag gått upp, men jag har ändå några kilon till som jag gärna skulle bli av med. Känner som dig Ping, att magen har långt ifrån dragit ihop sig och mina kläder sitter fortfarande som skit! Usch, man blir så deprimerad.
    Någon som har förslag på hur man kan få bort de överflödiga kilona lite snabbt?

Liknande trådar

  1. Varit på efterkontroll
    By mammaP77 in forum _1106 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 11:52
  2. Nu har jag varit på efterkontroll
    By ulle75 in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 23:12
  3. Har ni varit på efterkontroll?
    By Little in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 15:37
  4. Varit på efterkontroll idag,
    By Elin. in forum _0607 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 18:49
  5. Har idag varit på efterkontroll...
    By Mimmi & Zacki in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 08:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar