Svartsjuka storasyskon och trots
_1106 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2005
    #1

    Svartsjuka storasyskon och trots

    Hej!

    Finns det nån mer som har svartsjuka syskon hemma?? Mina stora tjejer är 4 och 2 år och i början var de bara glada för lillasyster men nu har mellantjejen blivit ganska trotsig och söker uppmärksamhet på alla möjliga sätt. Hon tycker om att hjälpa till med blöjbyten och ta hand om lillasyster men det har blivit väldigt mycket testa gränser också och ibland tappar man tålamodet med henne... Som tur är det mest mot mig, lillasyster har fått några tjuvnyp men annars så är hon ganska snäll mot henne.

    4-åringen är i en väldigt harmonisk fas och det är så skönt!!

    Har ni några bra tips? Vi har försökt ha lite egentid med mellantjejen och då är hon jätteglad och trotsar inte men hon kan inte få uppmärksamhet hela tiden.. Vi försöker vara ute mycket på dagarna för det funkar väldigt bra. Det kommer säkert lösa sig med tiden (så var det förra gången också, det gick över efter några månader) men under tiden vore det skönt med lite goda råd

    Kram
  2. 1
    Svartsjuka storasyskon och trots Hej!

    Finns det nån mer som har svartsjuka syskon hemma?? Mina stora tjejer är 4 och 2 år och i början var de bara glada för lillasyster men nu har mellantjejen blivit ganska trotsig och söker uppmärksamhet på alla möjliga sätt. Hon tycker om att hjälpa till med blöjbyten och ta hand om lillasyster men det har blivit väldigt mycket testa gränser också och ibland tappar man tålamodet med henne... Som tur är det mest mot mig, lillasyster har fått några tjuvnyp men annars så är hon ganska snäll mot henne.

    4-åringen är i en väldigt harmonisk fas och det är så skönt!!

    Har ni några bra tips? Vi har försökt ha lite egentid med mellantjejen och då är hon jätteglad och trotsar inte men hon kan inte få uppmärksamhet hela tiden.. Vi försöker vara ute mycket på dagarna för det funkar väldigt bra. Det kommer säkert lösa sig med tiden (så var det förra gången också, det gick över efter några månader) men under tiden vore det skönt med lite goda råd

    Kram
  3. Medlem sedan
    Sep 2008
    #2
    Vi har en tvååring hemma. Hon har blivit väldigt höggljudd och lyssnar inte alls.
    Kan kasta tallriken från bordet och kommer inte när vi ropar.
    Hennes sätt att protestera antar jag.
    Hon är annars väldigt snäll mot lillebror vilket är tur o hoppas att det håller i sig.

    Vi försöker att ge henne lite egentid och hon får hjälpa till med lillebror så mycket det går.

    Men visst blir man jäkligt arg ibland när man har sagt till ett antal gånger... Någon konsekvens blir det om hon inte lyssnar och efter det lugnar hon ner sig. Jag hoppas att det går över på ett par veckor när hon inser att han är här för att stanna.
  4. 2
    Vi har en tvååring hemma. Hon har blivit väldigt höggljudd och lyssnar inte alls.
    Kan kasta tallriken från bordet och kommer inte när vi ropar.
    Hennes sätt att protestera antar jag.
    Hon är annars väldigt snäll mot lillebror vilket är tur o hoppas att det håller i sig.

    Vi försöker att ge henne lite egentid och hon får hjälpa till med lillebror så mycket det går.

    Men visst blir man jäkligt arg ibland när man har sagt till ett antal gånger... Någon konsekvens blir det om hon inte lyssnar och efter det lugnar hon ner sig. Jag hoppas att det går över på ett par veckor när hon inser att han är här för att stanna.
  5. Medlem sedan
    Apr 2005
    #3
    Ja, det får man hoppas! Det känns att det börjar lugna sig lite redan nu, så skönt! Eller så kanske det går i vågor?
  6. 3
    Ja, det får man hoppas! Det känns att det börjar lugna sig lite redan nu, så skönt! Eller så kanske det går i vågor?

Liknande trådar

  1. Storasyskon
    By starlet1 in forum _1104 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 08:47
  2. detta trots,trots,trots.......
    By kattis,moa o gustav in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 12:50
  3. Trots och svartsjuka
    By Annika68 in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-21, 21:57
  4. Trots/svartsjuka?
    By J.M76 in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 17:41
  5. Storasyskon och BB?
    By filuren05 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 09:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar