han är så slö så jag dör
_1103 Marsbarn
  1. Anonym
    #1

    han är så slö så jag dör

    min man gör ingenting hemma, jag har blivit hans hembiträde. Han tycker inte att det är något jobb alls att vara hemma med en bebis (och jag gör allt hemma -städar-lagar lunch varje dag-diskar - tvättar och framförallt plockar iordning allting) och när han kommer hem från sitt stillasittande jobb så frågar han inte om det är ngt som måste göras utan jag måste be honom att tex hämta tvätten i källaren så jag kan vika/hänga in den, eller att byta en blöja eller diska en mjölkflaska. Och han har mage att himla med ögonen och bli besvärad när jag ber honom om hjälp.
    Igår efter ett långt bråk tappade jag mkt kärlek till honom, han inser inte sina fel och brister utan vänder diskutionerna till att jag är dum i huvudet som inte vet vad jag pratar om.
    Ska jag sluta städa? det är ett klassiskt tips men jag står inte ut i skiten.
    Ska jag bara plocka mina och bebisens saker?
    Bara tvätta mina och bebisens kläder?
    Eller ska jag flytta hemifrån?
    Fy faaan vad ledsen jag är just nu
  2. 1
    han är så slö så jag dör min man gör ingenting hemma, jag har blivit hans hembiträde. Han tycker inte att det är något jobb alls att vara hemma med en bebis (och jag gör allt hemma -städar-lagar lunch varje dag-diskar - tvättar och framförallt plockar iordning allting) och när han kommer hem från sitt stillasittande jobb så frågar han inte om det är ngt som måste göras utan jag måste be honom att tex hämta tvätten i källaren så jag kan vika/hänga in den, eller att byta en blöja eller diska en mjölkflaska. Och han har mage att himla med ögonen och bli besvärad när jag ber honom om hjälp.
    Igår efter ett långt bråk tappade jag mkt kärlek till honom, han inser inte sina fel och brister utan vänder diskutionerna till att jag är dum i huvudet som inte vet vad jag pratar om.
    Ska jag sluta städa? det är ett klassiskt tips men jag står inte ut i skiten.
    Ska jag bara plocka mina och bebisens saker?
    Bara tvätta mina och bebisens kläder?
    Eller ska jag flytta hemifrån?
    Fy faaan vad ledsen jag är just nu
  3. Medlem sedan
    May 2011
    #2
    Uj stackare! Förstår hur uberless du är just nu. Jag vet oxo att du kommer vilja slå mig om jag säger att detta är en mycket typisk fälla när man fått barn (är det första oxo?). Vi hamnade i precis samma sits efter vårt första och jag var helt säker på att det var kört, men nu har det gått 13 år och vi har hittat en balans. Det är inte perfekt och det är långt ifrån jämlikt, men vi kan båda leva med det och må bra. Dit måste ni oxo. Du måste sänka kraven massor tror jag: Ni måste bestämma tillsammans hur ni vill ha det hemma. Hur välstädat måste det vara? Kompromissa. Hur mycket ska var och en göra? Det kanske inte behöver vara 50/50 om du är hemma (beroende på hur mycket tid ert barn tar såklart).. Hos oss nu gör jag kanske 75 och han 25 men det är rättvist med tanke på hur lättskött vår lille är. Prata prata prata, mitt enda råd. Gör inte som jag gjorde och lägg all hans tvätt i en svart sopsäck och ställ på trappen, för det blir ingen bra början på samtalet!!
    Lider med dig och håller tummarna att det löser sig. Skicka ett pm om du vill prata mer!
    kram
  4. 2
    Uj stackare! Förstår hur uberless du är just nu. Jag vet oxo att du kommer vilja slå mig om jag säger att detta är en mycket typisk fälla när man fått barn (är det första oxo?). Vi hamnade i precis samma sits efter vårt första och jag var helt säker på att det var kört, men nu har det gått 13 år och vi har hittat en balans. Det är inte perfekt och det är långt ifrån jämlikt, men vi kan båda leva med det och må bra. Dit måste ni oxo. Du måste sänka kraven massor tror jag: Ni måste bestämma tillsammans hur ni vill ha det hemma. Hur välstädat måste det vara? Kompromissa. Hur mycket ska var och en göra? Det kanske inte behöver vara 50/50 om du är hemma (beroende på hur mycket tid ert barn tar såklart).. Hos oss nu gör jag kanske 75 och han 25 men det är rättvist med tanke på hur lättskött vår lille är. Prata prata prata, mitt enda råd. Gör inte som jag gjorde och lägg all hans tvätt i en svart sopsäck och ställ på trappen, för det blir ingen bra början på samtalet!!
    Lider med dig och håller tummarna att det löser sig. Skicka ett pm om du vill prata mer!
    kram
  5. Anonym
    #3
    tack, jag ska försöka.Just nu talar vi inte med varandra.
  6. 3
    tack, jag ska försöka.Just nu talar vi inte med varandra.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Jag sköter allt här och har så gjort sedan ehhh.... 99 när vi flyttade tillbaka till stan mest av den väldigt enkla anledningen att jag har dels minst emot att göra det och dels att jag har högre krav på min omgivning (mao jag mår sämre av att det är oordning) nu är jag iofs föräldraledig och då är jag dessutom hemma och SER det mer = jag skulle bli knäpp om jag inte gjorde det.

    När jag jobbar som vanligt jobbar jag bara kvällar och nätter så jag har tid att fixa allt på dagarna i lugn och ro med bara ungarna hemma.

    Att vara hemma med en bebis ser jag inte som ngn större insats så länge barnet inte är av modell kolik eller sover dåligt, men en nöjd och glad unge som mest bara sover, äter och skiter - det är rätt trevligt att ha ngt att göra då. Iaf tyckte jag det när jag bara hade stora tjejjen och Osse som var bebis, nu med en vild 1½åring är det lite knivigare men som tur är så gillar han att skura och diska.
  8. 4
    Jag sköter allt här och har så gjort sedan ehhh.... 99 när vi flyttade tillbaka till stan mest av den väldigt enkla anledningen att jag har dels minst emot att göra det och dels att jag har högre krav på min omgivning (mao jag mår sämre av att det är oordning) nu är jag iofs föräldraledig och då är jag dessutom hemma och SER det mer = jag skulle bli knäpp om jag inte gjorde det.

    När jag jobbar som vanligt jobbar jag bara kvällar och nätter så jag har tid att fixa allt på dagarna i lugn och ro med bara ungarna hemma.

    Att vara hemma med en bebis ser jag inte som ngn större insats så länge barnet inte är av modell kolik eller sover dåligt, men en nöjd och glad unge som mest bara sover, äter och skiter - det är rätt trevligt att ha ngt att göra då. Iaf tyckte jag det när jag bara hade stora tjejjen och Osse som var bebis, nu med en vild 1½åring är det lite knivigare men som tur är så gillar han att skura och diska.
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    jag skulle skilja mig. Faktiskt. Har såå svårt att många kvinnor lever så fast de inte vill. Kul liv liksom. Hur kan man ens älska en person som behandlar en så?
  10. 5
    jag skulle skilja mig. Faktiskt. Har såå svårt att många kvinnor lever så fast de inte vill. Kul liv liksom. Hur kan man ens älska en person som behandlar en så?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar