Nattskräck?
_0903 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    Nattskräck?

    Hur sover era marsipaner just nu? För Sigge sover typ sämre än sin lillasyster, vaknar i tid och otid, skriker och är ibland väldigt arg och svår att få kontakt med. Jobbigt för alla inblandade, och han är trött på morgonen efter att ha fått sin sömn avbruten åtskilliga gånger. Någon mer som har det så? Tips på vad man kan göra?
  2. 1
    Nattskräck? Hur sover era marsipaner just nu? För Sigge sover typ sämre än sin lillasyster, vaknar i tid och otid, skriker och är ibland väldigt arg och svår att få kontakt med. Jobbigt för alla inblandade, och han är trött på morgonen efter att ha fått sin sömn avbruten åtskilliga gånger. Någon mer som har det så? Tips på vad man kan göra?
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2
    jag tycker det där har gått i vågor och ibland sover barnen sämre

    Ett tips kan ju vara att bädda för er i sonens rum eller någon annastans så någon av er kan ligga brevid honom utan att ni stör de övriga

    Det är läskigt när barnen är sådär okontaktbara och rädda och det är nog inte lätt för en tvååring att förstå att det bara är en dröm.

    Det som har funkat för oss har varit att sjunga en lugn sång som barnet känner igen och tycker om. och samtidigt ligga brevid.
  4. 2
    jag tycker det där har gått i vågor och ibland sover barnen sämre

    Ett tips kan ju vara att bädda för er i sonens rum eller någon annastans så någon av er kan ligga brevid honom utan att ni stör de övriga

    Det är läskigt när barnen är sådär okontaktbara och rädda och det är nog inte lätt för en tvååring att förstå att det bara är en dröm.

    Det som har funkat för oss har varit att sjunga en lugn sång som barnet känner igen och tycker om. och samtidigt ligga brevid.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3
    Här på Gotland så finns det en vuxensäng i rummet Sigge sover i, så hans pappa har tillbringat delar av nätterna där inne. Sjunga funkar ganska bra på Sigge också, ibland har jag varit tvungen att tända lampan och säga ifrån med lite arg röst bara för att han liksom ska vakna upp ur skrikandet, så kan man börja trösta sen.

    I natt vaknade han inte en enda gången! Helt otroligt, han har vaknat minst någon gång per natt i säkert en månad nu.
  6. 3
    Här på Gotland så finns det en vuxensäng i rummet Sigge sover i, så hans pappa har tillbringat delar av nätterna där inne. Sjunga funkar ganska bra på Sigge också, ibland har jag varit tvungen att tända lampan och säga ifrån med lite arg röst bara för att han liksom ska vakna upp ur skrikandet, så kan man börja trösta sen.

    I natt vaknade han inte en enda gången! Helt otroligt, han har vaknat minst någon gång per natt i säkert en månad nu.
  7. Medlem sedan
    Feb 2007
    #4
    Det enda tidpset jag har fått för just nattskräck är att tända lampan så att de vaknar ordentligt och kan ta sig ur det otäcka. Och trösta förstås men det gör ni ju garanterat.

    David sover rätt ok just nu men har haft perioder när han vaknat flera ggr per natt. Då har Henrik gått och lagt sig på en madrass i hans rum och det har hjälpt väldigt bra. Hur Alice var i motsvarande ålder är jag osäker på eftersom Henrik då sov i hennes rum för att jag la beslag på hela dubbelsängen ihop med David (muahaha). Jag vill dock minnas att hon vaknade och nattvandrade in till oss en hel del precis innan David föddes, dvs när hon var drygt två år.
  8. 4
    Det enda tidpset jag har fått för just nattskräck är att tända lampan så att de vaknar ordentligt och kan ta sig ur det otäcka. Och trösta förstås men det gör ni ju garanterat.

    David sover rätt ok just nu men har haft perioder när han vaknat flera ggr per natt. Då har Henrik gått och lagt sig på en madrass i hans rum och det har hjälpt väldigt bra. Hur Alice var i motsvarande ålder är jag osäker på eftersom Henrik då sov i hennes rum för att jag la beslag på hela dubbelsängen ihop med David (muahaha). Jag vill dock minnas att hon vaknade och nattvandrade in till oss en hel del precis innan David föddes, dvs när hon var drygt två år.
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5
    Tack för ditt svar, det där låter ju precis som oss. Och tänder lampan har jag gjort på instinkt, men då var jag alltså inte helt fel ute. Skönt! Hoppas att det helt enkelt går över med tiden då. Gärna innan barnen ska flytta ihop och dela rum!
  10. 5
    Tack för ditt svar, det där låter ju precis som oss. Och tänder lampan har jag gjort på instinkt, men då var jag alltså inte helt fel ute. Skönt! Hoppas att det helt enkelt går över med tiden då. Gärna innan barnen ska flytta ihop och dela rum!
  11. Medlem sedan
    Jul 2008
    #6
    Johan är också lite mer orolig nu ibland. Han kommer ihåg vad han drömt och så.
  12. 6
    Johan är också lite mer orolig nu ibland. Han kommer ihåg vad han drömt och så.
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7
    Ja det gör nog Sigge också, även om han inte riktigt kan sätta ord på det!
  14. 7
    Ja det gör nog Sigge också, även om han inte riktigt kan sätta ord på det!
  15. Medlem sedan
    Jul 2008
    #8
    En morgon sa Johan "mamma var en katt" "jaså var jag?" sa jag, "johan också" sa han då:-)
  16. 8
    En morgon sa Johan "mamma var en katt" "jaså var jag?" sa jag, "johan också" sa han då:-)
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9

    våran Hannes har haft nattskräck

    sedan han var runt 2 om jag minns rätt. Nu kommer det inte så ofta, men ibland, speciellt när man förändrar sovtiderna.
    Vi brukar tända lampan och ibland ställa honom på golvet för att sedan lägga honom igen. Det brukar hjälpa, men det var värre när han var liten och då hjälpte det bara med att finnas där och klappa på honom.
    Maila och fråga om du undrar något!/Helena
    Helena med Hannes -02 och Emil -04 och Maya 090322
  18. 9
    våran Hannes har haft nattskräck sedan han var runt 2 om jag minns rätt. Nu kommer det inte så ofta, men ibland, speciellt när man förändrar sovtiderna.
    Vi brukar tända lampan och ibland ställa honom på golvet för att sedan lägga honom igen. Det brukar hjälpa, men det var värre när han var liten och då hjälpte det bara med att finnas där och klappa på honom.
    Maila och fråga om du undrar något!/Helena

Liknande trådar

  1. Nattskräck
    By nattugglan in forum Sömn – barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 23:04
  2. Nattskräck
    By vitulina in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 18:45
  3. Nattskräck?
    By Jejja_c in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 22:23
  4. Nattskräck
    By annsan_79 in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 16:15
  5. Nattskräck?
    By S_arah in forum Småbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 08:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar