V.40 kontroll
_1107 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2010
    #1

    V.40 kontroll

    Lite siffror från v.38 kontrollen:
    Gravid v.38+3
    BF: 9 juli
    SF-mått: 36cm
    Hb: 134
    P-glukos: 4,4
    Blodtryck: 120/80
    Hjärtslag: 139
    Vikt: 92.1kg!! = +19.1kg sen ca v.6
    Fixering: ruckbar, men har legat med huvudet ner sedan vecka 32 ca

    V.40 kontroll onsdag13/7:
    Gravid v.40+3
    SF-mått: 37cm
    Blodtryck: 125/85
    Hjärtslag: 153
    Vikt: 91.5kg = -0.6kg sen förra kontrollen
    Fixering: yeeey äntligen fixerad!!
    Urin: ingen äggvita

    Jag hade något högre blodtryck än vanligt så därför ska jag tillbaka på måndag igen för att kolla en extra gång. Ska då även ringa och boka tid för ultraljud, det ska man tydligen göra när man är i v.41+0 för att kolla så bebisen mår bra och kolla fostervattenmängd mm.
    Jag fick lite information om igångsättning också, har bebisen fortfarande inte kommit den 21/7 så ska jag ringa förlossningen och få tid för att bli igångsatt den 24/7. Men hoppas på att bebisen väljer att titta ut före det, helst innan den här veckan är slut

    Igår på eftermiddagen fick jag en del smärtsamma förvärkar så jag trodde nästan att det var på g, men efter ett varmt bad var allt som bortblåst!
    För 1 vecka sedan sa jag att jag lätt skulle kunna vara gravid i 2-3månader till utan problem, men nu börjar jag verkligen känna mig less och vill bara att bebisen ska komma ut. Inte för att jag har några jobbiga besvär eller så utan mer psykiskt att jag känner mig nervös inför förlossningen att inte veta när den ska börja, så det vore skönt att ha den överstökad. sen är jag självklart nyfiken och vill träffa bebisen också

    De senaste dagarna har jag varit väldigt öm på den övre delen av magen det känns som att jag har ett blåmärke, om jag trycker lite där, tar djupa andetag så magen spänns ut ordentligt och när jag vrider mig eller gör vissa rörelser. Bebisen ligger ju iof upptryckt med rumpan precis där, kan det vara därför det är så ömt?? är det någon annan som känner likadant??
    Jag har haft många (smärtfria) sammandragningar de senaste dagarna också kanske kan ha med det att göra...

    Hoppas att allt är bra med er andra som är gravida och ni som redan fått bebis i denna sommarvärme!

    kram
  2. 1
    V.40 kontroll Lite siffror från v.38 kontrollen:
    Gravid v.38+3
    BF: 9 juli
    SF-mått: 36cm
    Hb: 134
    P-glukos: 4,4
    Blodtryck: 120/80
    Hjärtslag: 139
    Vikt: 92.1kg!! = +19.1kg sen ca v.6
    Fixering: ruckbar, men har legat med huvudet ner sedan vecka 32 ca

    V.40 kontroll onsdag13/7:
    Gravid v.40+3
    SF-mått: 37cm
    Blodtryck: 125/85
    Hjärtslag: 153
    Vikt: 91.5kg = -0.6kg sen förra kontrollen
    Fixering: yeeey äntligen fixerad!!
    Urin: ingen äggvita

    Jag hade något högre blodtryck än vanligt så därför ska jag tillbaka på måndag igen för att kolla en extra gång. Ska då även ringa och boka tid för ultraljud, det ska man tydligen göra när man är i v.41+0 för att kolla så bebisen mår bra och kolla fostervattenmängd mm.
    Jag fick lite information om igångsättning också, har bebisen fortfarande inte kommit den 21/7 så ska jag ringa förlossningen och få tid för att bli igångsatt den 24/7. Men hoppas på att bebisen väljer att titta ut före det, helst innan den här veckan är slut

    Igår på eftermiddagen fick jag en del smärtsamma förvärkar så jag trodde nästan att det var på g, men efter ett varmt bad var allt som bortblåst!
    För 1 vecka sedan sa jag att jag lätt skulle kunna vara gravid i 2-3månader till utan problem, men nu börjar jag verkligen känna mig less och vill bara att bebisen ska komma ut. Inte för att jag har några jobbiga besvär eller så utan mer psykiskt att jag känner mig nervös inför förlossningen att inte veta när den ska börja, så det vore skönt att ha den överstökad. sen är jag självklart nyfiken och vill träffa bebisen också

    De senaste dagarna har jag varit väldigt öm på den övre delen av magen det känns som att jag har ett blåmärke, om jag trycker lite där, tar djupa andetag så magen spänns ut ordentligt och när jag vrider mig eller gör vissa rörelser. Bebisen ligger ju iof upptryckt med rumpan precis där, kan det vara därför det är så ömt?? är det någon annan som känner likadant??
    Jag har haft många (smärtfria) sammandragningar de senaste dagarna också kanske kan ha med det att göra...

    Hoppas att allt är bra med er andra som är gravida och ni som redan fått bebis i denna sommarvärme!

    kram
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2

    hej

    Du ska ju snart på kontroll igen, men jag tänkte bara höra efter om du berättade för bm att du har ont i övre delen av magen? Det finns förstås många anledningar till att man kan få ont där, precis som du säger. Men det kan också vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Det betyder förstås inte att du har det, blodtrycket var ju inte så högt, vill bara uppmärksamma dig om det så du berättar det för bm. Vad skönt att du verkar må bra annars och hoppas att det kommer igång snart för dig så du slipper vänta mer
    *Mamma till tre underbara barn*
  4. 2
    hej Du ska ju snart på kontroll igen, men jag tänkte bara höra efter om du berättade för bm att du har ont i övre delen av magen? Det finns förstås många anledningar till att man kan få ont där, precis som du säger. Men det kan också vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Det betyder förstås inte att du har det, blodtrycket var ju inte så högt, vill bara uppmärksamma dig om det så du berättar det för bm. Vad skönt att du verkar må bra annars och hoppas att det kommer igång snart för dig så du slipper vänta mer
  5. Medlem sedan
    Nov 2010
    #3
    Hej och tack för ditt svar
    Jo BM frågade faktiskt om jag hade ont i övre delen av magen då hon reagerade lite på att mitt blodtryck var något högre än vanligt. Jag sa att det bara gör ont när jag trycker på just det området, det var inget jag hade tänkt så mycket på före hon tog upp det. Men hon frågade då om det gör ont hela tiden utan att jag trycker där, då svarade jag nej. Det lät då inte som att det var någon fara. Men jag har nu känt efter lite och märkt att det även kan göra lite ont då jag tar djupa andetag och när jag vrider lite på mig eller lutar mig för långt fram i sittande position.
    Men det gör ju inte ont annars då jag inte gör något av dessa saker, låter det som det kan vara havandeskapsförgiftning då?
    Hon tog ju även urinprov som såg helt normalt ut.
    Men sa till mig att vara uppmärksam på huvudvärk, kraftig svullnad när jag vaknar på morgonen, tunnelseende, flimmer för ögonen eller om jag skulle få ont i magen hela tiden. och bad mig komma in på måndag för nytt blodtryck.
    Sitter nu och funderar på om jag ska ringa in, eller avakta lite och se.
    För som sagt annars har jag ju inga andra symptom på havndeskapsförgiftning.

    Ja, hoppas också på att han kommer snart ser att det inte är så långt kvar för dig till bf heller, hur känner du så här på slutet?
  6. 3
    Hej och tack för ditt svar
    Jo BM frågade faktiskt om jag hade ont i övre delen av magen då hon reagerade lite på att mitt blodtryck var något högre än vanligt. Jag sa att det bara gör ont när jag trycker på just det området, det var inget jag hade tänkt så mycket på före hon tog upp det. Men hon frågade då om det gör ont hela tiden utan att jag trycker där, då svarade jag nej. Det lät då inte som att det var någon fara. Men jag har nu känt efter lite och märkt att det även kan göra lite ont då jag tar djupa andetag och när jag vrider lite på mig eller lutar mig för långt fram i sittande position.
    Men det gör ju inte ont annars då jag inte gör något av dessa saker, låter det som det kan vara havandeskapsförgiftning då?
    Hon tog ju även urinprov som såg helt normalt ut.
    Men sa till mig att vara uppmärksam på huvudvärk, kraftig svullnad när jag vaknar på morgonen, tunnelseende, flimmer för ögonen eller om jag skulle få ont i magen hela tiden. och bad mig komma in på måndag för nytt blodtryck.
    Sitter nu och funderar på om jag ska ringa in, eller avakta lite och se.
    För som sagt annars har jag ju inga andra symptom på havndeskapsförgiftning.

    Ja, hoppas också på att han kommer snart ser att det inte är så långt kvar för dig till bf heller, hur känner du så här på slutet?
  7. Medlem sedan
    Feb 2007
    #4
    Har själv haft havandeskapsförgiftning och de första tecknen är ju högt blodtryck , dvs högre än 140/95 ( praxis om man intehar jättelågt normalt blodtryck ) samt att man läcker äggvita i urinen, vilket du nu inte gjorde. Att du har ont i övre delen av magen när du trycker eller gör vissa rörelser är ju eg helt normalt då bebisen ligger där med rumpan och det blir trångt för din magmun m.m att fungera .
    Vid havandeskapsförgiftnin g är det en mer ihållande tryckade smärta över hela övre delan av magen och det är ett ganska sent symptom också....

    Hoppas du mår bättre och att du känner dig lite lugnare - och framförallt att bebisen kommer snart !
  8. 4
    Har själv haft havandeskapsförgiftning och de första tecknen är ju högt blodtryck , dvs högre än 140/95 ( praxis om man intehar jättelågt normalt blodtryck ) samt att man läcker äggvita i urinen, vilket du nu inte gjorde. Att du har ont i övre delen av magen när du trycker eller gör vissa rörelser är ju eg helt normalt då bebisen ligger där med rumpan och det blir trångt för din magmun m.m att fungera .
    Vid havandeskapsförgiftnin g är det en mer ihållande tryckade smärta över hela övre delan av magen och det är ett ganska sent symptom också....

    Hoppas du mår bättre och att du känner dig lite lugnare - och framförallt att bebisen kommer snart !
  9. Medlem sedan
    Nov 2010
    #5
    Ja nu blev jag mycket lugnare honhan
    Jag fick lite smått panik ett tag och var nästan på väg att ringa förlossningen,
    Men la mig ner och sov/vilade istället och såg sedan ditt inlägg när jag vaknade.
    Det gjorde mig verkligen lugn igen, så tack för det
  10. 5
    Ja nu blev jag mycket lugnare honhan
    Jag fick lite smått panik ett tag och var nästan på väg att ringa förlossningen,
    Men la mig ner och sov/vilade istället och såg sedan ditt inlägg när jag vaknade.
    Det gjorde mig verkligen lugn igen, så tack för det
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6

    hej

    Nej jag tycker inte du ska vara orolig, de har ju koll på ditt blodtryck och du hade ingen äggvita i urinen. Det finns ju så många andra anledningar till att man kan ha ont i övre magen, speciellt när man är höggravid . Men om du får ont i huvudet eller så kan du ju berätta om magvärken också. Det var inte meningen att skrämma dig på något sätt, ville bara uppmärksamma dig på det eftersom det kanske inte är något alla tänker på.

    Mitt blodtryck hade också ökat sist, men jag har inga andra symtom, förutom illamående, och urinen ser bra ut så det är ingen fara. Jag fick början till havandeskapsförgiftning med första barnet, men bebisen hann komma innnan det blev något allvarligt av det.

    Jag har ju haft stora besvär med foglossning den här gången så jag har blivit lovad att bli igångsatt om jag inte har kommit igång på BF-dagen. Men det känns ändå tungt med två veckor kvar .
    *Mamma till tre underbara barn*
  12. 6
    hej Nej jag tycker inte du ska vara orolig, de har ju koll på ditt blodtryck och du hade ingen äggvita i urinen. Det finns ju så många andra anledningar till att man kan ha ont i övre magen, speciellt när man är höggravid . Men om du får ont i huvudet eller så kan du ju berätta om magvärken också. Det var inte meningen att skrämma dig på något sätt, ville bara uppmärksamma dig på det eftersom det kanske inte är något alla tänker på.

    Mitt blodtryck hade också ökat sist, men jag har inga andra symtom, förutom illamående, och urinen ser bra ut så det är ingen fara. Jag fick början till havandeskapsförgiftning med första barnet, men bebisen hann komma innnan det blev något allvarligt av det.

    Jag har ju haft stora besvär med foglossning den här gången så jag har blivit lovad att bli igångsatt om jag inte har kommit igång på BF-dagen. Men det känns ändå tungt med två veckor kvar .
  13. Medlem sedan
    Nov 2010
    #7
    Det är ingen fara blir lite nojig såklart för det skulle ju kunna vara början till havandeskapsförgiftning.. men jaja får se hur blodtrycket ser ut på måndag igen.
    Så länge jag inte får andra symptom så är jag lugn.
    Vad skönt för dig att första bebisen hann komma ut innan det vart allvarligt iaf.

    Låter inget kul med foglossning hoppas att det kommer igång tidigare än BF för dig. Det positiva är ju att du slipper gå över tiden, fast det kanske inte känns så kul ändå att ha hela 2 veckor kvar om du har mycket besvär.
    Du får ta hand om dig och vila ordentligt
  14. 7
    Det är ingen fara blir lite nojig såklart för det skulle ju kunna vara början till havandeskapsförgiftning.. men jaja får se hur blodtrycket ser ut på måndag igen.
    Så länge jag inte får andra symptom så är jag lugn.
    Vad skönt för dig att första bebisen hann komma ut innan det vart allvarligt iaf.

    Låter inget kul med foglossning hoppas att det kommer igång tidigare än BF för dig. Det positiva är ju att du slipper gå över tiden, fast det kanske inte känns så kul ändå att ha hela 2 veckor kvar om du har mycket besvär.
    Du får ta hand om dig och vila ordentligt

Liknande trådar

  1. 2 mån kontroll
    By femella in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 18:49
  2. Mvc kontroll
    By Elin med E,H&A in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 11:57
  3. 18 mån kontroll
    By Jan mamma in forum _04/05 Vinterbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 19:25
  4. ett års kontroll
    By moniquex med 3 in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 13:28
  5. 3-mån kontroll
    By helene_77 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 13:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar