Det här med salt!
_1003 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2008
    #1

    Det här med salt!

    Måste bara fråga hur ni resonerar kring salt i maten. Såg att många barn verkar gilla tacos. Själv har jag inte vågat ge sådan mat då tex tacokrydda och tacoskal innehåller mkt salt.

    Jag är överhuvud taget lite nojig över att ge tex varmkorv mm. Wilmer älskar varmkorv och får det ibland men det känns inte helt ok. När kan man sluta vara nojig? Läste någonstans om 2 år, kan det stämma?

    Viivi
  2. 1
    Det här med salt! Måste bara fråga hur ni resonerar kring salt i maten. Såg att många barn verkar gilla tacos. Själv har jag inte vågat ge sådan mat då tex tacokrydda och tacoskal innehåller mkt salt.

    Jag är överhuvud taget lite nojig över att ge tex varmkorv mm. Wilmer älskar varmkorv och får det ibland men det känns inte helt ok. När kan man sluta vara nojig? Läste någonstans om 2 år, kan det stämma?

    Viivi
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Det här med att vara aktsam med salt och vissa matvaror (spenat o honung osv) har jag hört att det är under året man bör ta hänsyn till det så numera äter Love all vår mat och till och med smakat ett salt kex. (inte chips eller sånt dock)

    Sen saltar jag aldrig hans mat som jag gör med min egen tex men i övrigt får han äta i stort sett allt vi äter!
  4. 2
    Det här med att vara aktsam med salt och vissa matvaror (spenat o honung osv) har jag hört att det är under året man bör ta hänsyn till det så numera äter Love all vår mat och till och med smakat ett salt kex. (inte chips eller sånt dock)

    Sen saltar jag aldrig hans mat som jag gör med min egen tex men i övrigt får han äta i stort sett allt vi äter!
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3
    Så gör vi också, saltar inte aldrig extra på Ebbas mat men annars äter hon allt vi äter, o ett o annat chips slinker nog ner när det är fredagsmys också!
  6. 3
    Så gör vi också, saltar inte aldrig extra på Ebbas mat men annars äter hon allt vi äter, o ett o annat chips slinker nog ner när det är fredagsmys också!
  7. Medlem sedan
    Mar 2000
    #4
    Jag har ungefär samma strategi som Minks. Under första året är ju barnen inte mogna att hantera salt, så då bör man undvika det helt om det går, men nu kan de äta lite salt utan problem. Sedan bör man förstås inte överdriva.

    Vi saltar aldrig Rex mat specifikt, men han äter det mesta vi äter. Vi saltar i och för sig rätt lite i vår mat också, men visst kryddar vi den. Halvfabrikat kan som du säger vara salt, men med lite sunt förnuft tycker jag att det funkar fint.
    lyrasmamma.wordpress.com
  8. 4
    Jag har ungefär samma strategi som Minks. Under första året är ju barnen inte mogna att hantera salt, så då bör man undvika det helt om det går, men nu kan de äta lite salt utan problem. Sedan bör man förstås inte överdriva.

    Vi saltar aldrig Rex mat specifikt, men han äter det mesta vi äter. Vi saltar i och för sig rätt lite i vår mat också, men visst kryddar vi den. Halvfabrikat kan som du säger vara salt, men med lite sunt förnuft tycker jag att det funkar fint.

Liknande trådar

  1. Vad är det med salt?
    By Lattemom in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 14:18
  2. Black lava salt och rökt salt...
    By _annae_ in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 23:33
  3. Salt & salt,vad är skillnaden?
    By peperomia in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 08:22
  4. Salt?
    By Annika med 3 in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 11:30
  5. Det här med salt
    By Mizen_m_två in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 11:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar