Ny(are) bil på G... Hjälp/tips tack!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2001
    #1

    Ny(are) bil på G... Hjälp/tips tack!

    Halloj på er alla!
    Längesen jag kikade in här på AFF och jag antar att "Livet kom emellan". Livet som mamma till Hugo är fantastiskt och jag har även börjat ett nytt jobb sedan i mars som jag stoooooortrivs på! Livet är rätt fantastiskt just nu och jag NJUTER så mycket jag bara förmår!

    Nu är det så att jag är på G med att byta bil och kom att tänka på att jag ju kanske kan ta er på OÄF/AFF till hjälp?! Vill ha en "mellanstor" bil som är 5-dörrars, har servo & AC. Miltalet får vara max 10-15.000 och priset runt 20-25´.

    Vad har ni för bil och vad är era tips/förslag till mig att tänka på?? Den ska vara bensinsnål och billig i skatt & försäkring... FINNS denna bil..?

    Hoppas ni alla har en fin sommar, oavsett om ni jobbar eller har semester!
    Mamma till Viktor f/d maj -02 och Hugo juni -08
  2. 1
    Ny(are) bil på G... Hjälp/tips tack! Halloj på er alla!
    Längesen jag kikade in här på AFF och jag antar att "Livet kom emellan". Livet som mamma till Hugo är fantastiskt och jag har även börjat ett nytt jobb sedan i mars som jag stoooooortrivs på! Livet är rätt fantastiskt just nu och jag NJUTER så mycket jag bara förmår!

    Nu är det så att jag är på G med att byta bil och kom att tänka på att jag ju kanske kan ta er på OÄF/AFF till hjälp?! Vill ha en "mellanstor" bil som är 5-dörrars, har servo & AC. Miltalet får vara max 10-15.000 och priset runt 20-25´.

    Vad har ni för bil och vad är era tips/förslag till mig att tänka på?? Den ska vara bensinsnål och billig i skatt & försäkring... FINNS denna bil..?

    Hoppas ni alla har en fin sommar, oavsett om ni jobbar eller har semester!
  3. monka
    #2
    Du skulle ha kunnat köpa min Nissan Primera fast den är ju liksom lite billigare och har gått lite längre så den är nog inte intressant
    Annars tycker jag att nissan är en klok bil att köpa - primera, almera - finns många.
    Du får min för 18 fast den gått 24tusen nåt... Men en himla bra bil är det - så kolla såna tycker jag
  4. 2
    Du skulle ha kunnat köpa min Nissan Primera fast den är ju liksom lite billigare och har gått lite längre så den är nog inte intressant
    Annars tycker jag att nissan är en klok bil att köpa - primera, almera - finns många.
    Du får min för 18 fast den gått 24tusen nåt... Men en himla bra bil är det - så kolla såna tycker jag
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Renault megane, ford focus. Eller, om ni gillar driftsäkerhet så kan ni köpa en toyota
  6. 3
    Renault megane, ford focus. Eller, om ni gillar driftsäkerhet så kan ni köpa en toyota
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4
    Tack för svar och erbjudande!
    24.000 mil är dock för långt.. hade tänkt max 10-15 som sagt. Men jag bär med mig Nissan Primera och kollar upp!
  8. 4
    Tack för svar och erbjudande!
    24.000 mil är dock för långt.. hade tänkt max 10-15 som sagt. Men jag bär med mig Nissan Primera och kollar upp!
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Låter nästan som min bil.
    Toyota Avensis, kombi, AC, dieselturbo.
    Inte jättestark och har ingen vidare svängradie, men allt beror på vad man jämför med. Och vad man ska ha bilen till.
    Fast skatten är ganska hög, men det kanske är för att det är diesel? *okunnig*
  10. 5
    Låter nästan som min bil.
    Toyota Avensis, kombi, AC, dieselturbo.
    Inte jättestark och har ingen vidare svängradie, men allt beror på vad man jämför med. Och vad man ska ha bilen till.
    Fast skatten är ganska hög, men det kanske är för att det är diesel? *okunnig*
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
  12. monka
    #7
    Nissan är hållbara bilar som brukar ha bra pris begagnat. Min Mitsubichi Carisma som jag hade innan denna gillade jag också jättemycke, också en driftsäker och hållbar bil
  13. 7
    Nissan är hållbara bilar som brukar ha bra pris begagnat. Min Mitsubichi Carisma som jag hade innan denna gillade jag också jättemycke, också en driftsäker och hållbar bil
  14. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    OBS!!!! För 25 får du en rätt gammal bil, typ tio- tolv år. Och har det bara gått 1000 mil om året så mår inte motorn bra. Jag hade med de pengarna köpt en som gått minst 12000 mil, upp till 20/25'. De håller bättre i motorn.

    Köp INTE vW eller liknande som gått så lite, risken är att motorn sotat igen.
  15. 8
    OBS!!!! För 25 får du en rätt gammal bil, typ tio- tolv år. Och har det bara gått 1000 mil om året så mår inte motorn bra. Jag hade med de pengarna köpt en som gått minst 12000 mil, upp till 20/25'. De håller bättre i motorn.

    Köp INTE vW eller liknande som gått så lite, risken är att motorn sotat igen.
  16. Medlem sedan
    Dec 2001
    #9
    Tack!
  17. 9
    Tack!
  18. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Se mitt obs ovan och köp en välservad bil. Japanskt är ganska skötselfritt
  19. 10
    Se mitt obs ovan och köp en välservad bil. Japanskt är ganska skötselfritt
  20. Medlem sedan
    Dec 2001
    #11
    Tack för tänkvärda tips!
  21. 11
    Tack för tänkvärda tips!
  22. monka
    #12
    AH!, det där visste jag inte! Den jag ska köpa har gått 25 tusen, en 00... och full servicebok och jag känner den jag köper den av... om jag nu lyckas sälja den jag har, annars har jag den kvar för den är jättebra den med. Bara jag som inte gillar kombi...
  23. 12
    AH!, det där visste jag inte! Den jag ska köpa har gått 25 tusen, en 00... och full servicebok och jag känner den jag köper den av... om jag nu lyckas sälja den jag har, annars har jag den kvar för den är jättebra den med. Bara jag som inte gillar kombi...
  24. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13

    en amatörfråga...

    ...är det inte lite knas att täånka så ändå - ja menar HELA bilden har ju slitits mkt mer ju längre den gått som i allt från bromsar/bromsskivor till kardanaxel...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  25. 13
    en amatörfråga... ...är det inte lite knas att täånka så ändå - ja menar HELA bilden har ju slitits mkt mer ju längre den gått som i allt från bromsar/bromsskivor till kardanaxel...
  26. Medlem sedan
    Nov 2002
    #14
    Läser mitt svar igen och inser att det inte alls låter somen rekommendation.
    Eftersom jag precis innan kört Audi A4, så kändes Toyotan väldigt svag i motorn.
    Eftersom jag är van vid Volvo som vänder på en femöring, så kändes svägradien dålig.

    Jag har nu haft bilen i snart ett år och är fullkomligt nöjd. Perfekt som familjebil, om man inte brukar dra tunga släpkärror ständigt och jämt eller har sin parkeringsplats längst inne i ett hörn i ett trångt parkeringsgarage.
  27. 14
    Läser mitt svar igen och inser att det inte alls låter somen rekommendation.
    Eftersom jag precis innan kört Audi A4, så kändes Toyotan väldigt svag i motorn.
    Eftersom jag är van vid Volvo som vänder på en femöring, så kändes svägradien dålig.

    Jag har nu haft bilen i snart ett år och är fullkomligt nöjd. Perfekt som familjebil, om man inte brukar dra tunga släpkärror ständigt och jämt eller har sin parkeringsplats längst inne i ett hörn i ett trångt parkeringsgarage.
  28. Medlem sedan
    Jul 2011
    #15
    Glöm inte att det ibland blig dyrare med försäkringen om du väljer en altför sportig variant.
  29. 15
    Glöm inte att det ibland blig dyrare med försäkringen om du väljer en altför sportig variant.
  30. Medlem sedan
    Jul 2011
    #16
    Glömde ju tipsa om denna sida som ger tipps om just hur man hittar en billig bilförsäkring.
    Massor med intressen men just nu fokus på vad som är billigast i längden
  31. 16
    Glömde ju tipsa om denna sida som ger tipps om just hur man hittar en billig bilförsäkring.
  32. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Bromsar/bromsskivor är slitgrejer, ska ändå bytas. Inte så dyrt. Kardan går inte sönder. Vid 12000 mil görs ofta kamremsbytet= dyrt.

    Och om motorn sotar så går den billigaste renoveringen på 20000...
  33. 17
    Bromsar/bromsskivor är slitgrejer, ska ändå bytas. Inte så dyrt. Kardan går inte sönder. Vid 12000 mil görs ofta kamremsbytet= dyrt.

    Och om motorn sotar så går den billigaste renoveringen på 20000...
  34. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Men naturligtvis måste mankolla så att den är välskött, att kopplingen är bra och att den inte är rostig under.
  35. 18
    Men naturligtvis måste mankolla så att den är välskött, att kopplingen är bra och att den inte är rostig under.
  36. Medlem sedan
    Nov 2003
    #19

    den va skitsvår...

    ...men om ett jättesäkert tips är ju tex denna - en hederlig trivsam välskött (men osexig) Volvo...

    http://bytbil.com/bilar/volvo/s40/nv...6EM-cQH9TAAOAA_!
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  37. 19
    den va skitsvår... ...men om ett jättesäkert tips är ju tex denna - en hederlig trivsam välskött (men osexig) Volvo...

    http://bytbil.com/bilar/volvo/s40/nv...6EM-cQH9TAAOAA_!
  38. Medlem sedan
    Dec 2001
    #20
    Hihi!
    Vad roligt att du är nöjd! Jag ska ha min för att åka till och från jobbet med, men vill ha större och mer krocksäker bil än den jag har nu (Nissan Micra -93)... Jag ska kolla runt och åka runt och provköra hos olika bilfirmor. Jag har eg ingen brådis utan ska ta tid på mig att hitta den perfekta bilen för mig! Kul att läsa om dina erfarenheter!
  39. 20
    Hihi!
    Vad roligt att du är nöjd! Jag ska ha min för att åka till och från jobbet med, men vill ha större och mer krocksäker bil än den jag har nu (Nissan Micra -93)... Jag ska kolla runt och åka runt och provköra hos olika bilfirmor. Jag har eg ingen brådis utan ska ta tid på mig att hitta den perfekta bilen för mig! Kul att läsa om dina erfarenheter!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. HJÄLP mig råd och tips tack!!
    By Ladymed4 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 07:37
  2. Hjälp,tips tack
    By Mamma Trött in forum Diabetes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 12:39
  3. HJälp och tips tack
    By *Mariah* in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 10:02
  4. Hjälp /Tips tack!!!
    By delfeye in forum _02 Höstbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 15:33
  5. Hjälp! Tips och råd, tack!
    By Maria_72, bf 7/6 in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 13:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar