Klä om vagnen del 1
_1109 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2011
    #1

    Klä om vagnen del 1

    Trots solen tog jag mig idag upp på stan o köpte tyg för att klä om vagnen! Eller det blir två vagnar att klä om, sonens Teutonia från 2005 och sulkyn från 1984 som svärföräldrarna kom med i helgen. Teutonian har även fått nya hjul beställda och sulkyn en suflett. Hittade ett tyg som verkar schysst och som används på dynor för utemöbler och parasoller. Draglan heter det nog. Båda vagnarna blir röda. Det fanns inte så mycket att välja på och det röda tyget föll jag för direkt Tänkte att insidan på sufletterna får bli olika.

    Så nu får vi se om jag pallar hela vägen. Jag har ju inte massvis med energi över men tror det är bra att få ett projekt att sätta händerna i så jag inte bara går o väntar .

    Fortsättning följer...
  2. 1
    Klä om vagnen del 1 Trots solen tog jag mig idag upp på stan o köpte tyg för att klä om vagnen! Eller det blir två vagnar att klä om, sonens Teutonia från 2005 och sulkyn från 1984 som svärföräldrarna kom med i helgen. Teutonian har även fått nya hjul beställda och sulkyn en suflett. Hittade ett tyg som verkar schysst och som används på dynor för utemöbler och parasoller. Draglan heter det nog. Båda vagnarna blir röda. Det fanns inte så mycket att välja på och det röda tyget föll jag för direkt Tänkte att insidan på sufletterna får bli olika.

    Så nu får vi se om jag pallar hela vägen. Jag har ju inte massvis med energi över men tror det är bra att få ett projekt att sätta händerna i så jag inte bara går o väntar .

    Fortsättning följer...
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2
    Hur gör du? Jag ska precis påbörja projektet att klä om en gammal 70-talsvagn inuti, både i liggdelen och suffletten men känner mig lite handfallen
  4. 2
    Hur gör du? Jag ska precis påbörja projektet att klä om en gammal 70-talsvagn inuti, både i liggdelen och suffletten men känner mig lite handfallen
  5. Medlem sedan
    Feb 2011
    #3
    Roligt då är vi två som ger oss ikast med detta! Jag ägnade kvällen åt att ta slut på ett paket Svinto och fick sulkyns kromade skelett att glänsa. Till och med hjulen vart nästintill vita igen .

    Både suflett o tyg i min Teutoniavagn går att ta bort och jag tror det är hyfsat enkelt att rita av delarna, sy och sen sätta tryckknappar på samma ställen som orginalet.

    Tyget på sufletten jag köpte till sulkyn går inte att ta av och jag tror jag löser det genom att sy ett fodral till den som går att ta av och tvätta. Alltid schysst att kunna tvätta om tvättbehov skulle uppstå.

    Jag misstänker att din vagn har tyg som inte är löstagbart. Min rekomendation är då att använda lakansväv eller annat skräptyg och rita av delarna på vagnen och gör ett mönster av det. Så gjorde jag när jag klädde om en fotölj och det funkade bra. Skaffa sedan en böjd synål, sån som tapetsetare använder för de delar du måste sy förhand. Eller hur ser vagnen ut?
  6. 3
    Roligt då är vi två som ger oss ikast med detta! Jag ägnade kvällen åt att ta slut på ett paket Svinto och fick sulkyns kromade skelett att glänsa. Till och med hjulen vart nästintill vita igen .

    Både suflett o tyg i min Teutoniavagn går att ta bort och jag tror det är hyfsat enkelt att rita av delarna, sy och sen sätta tryckknappar på samma ställen som orginalet.

    Tyget på sufletten jag köpte till sulkyn går inte att ta av och jag tror jag löser det genom att sy ett fodral till den som går att ta av och tvätta. Alltid schysst att kunna tvätta om tvättbehov skulle uppstå.

    Jag misstänker att din vagn har tyg som inte är löstagbart. Min rekomendation är då att använda lakansväv eller annat skräptyg och rita av delarna på vagnen och gör ett mönster av det. Så gjorde jag när jag klädde om en fotölj och det funkade bra. Skaffa sedan en böjd synål, sån som tapetsetare använder för de delar du måste sy förhand. Eller hur ser vagnen ut?
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Gud, vad ni är duktiga! Kan inte ens föreställa mig att gå in i ett såpass stort projekt.
  8. 4
    Gud, vad ni är duktiga! Kan inte ens föreställa mig att gå in i ett såpass stort projekt.
  9. Medlem sedan
    Feb 2011
    #5
    Ha ha... det brukar jag märka efter vägen och svära endel hur jag kunde komma på ideen att åta mig något aldeles för krävande. Blir nog ingen skillnad denna gång heller . Men jag hade väldigt skoj när jag handlade tyg o fick sulkyn att glänsa eftet allt svinto så jag glider på skaparlusten när den infinner sig och håller tummarna för att den räcker ett tag
  10. 5
    Ha ha... det brukar jag märka efter vägen och svära endel hur jag kunde komma på ideen att åta mig något aldeles för krävande. Blir nog ingen skillnad denna gång heller . Men jag hade väldigt skoj när jag handlade tyg o fick sulkyn att glänsa eftet allt svinto så jag glider på skaparlusten när den infinner sig och håller tummarna för att den räcker ett tag
  11. Medlem sedan
    Aug 1999
    #6
    Tack för tips!
    Bra ide med böjd nål, tror du man köper det i vanliga sybehörsaffärer?
    Ska också putsa kromet :-)
    Nä inget går att ta bort på min vagn. Den är i blå manchester från 70 talet, med ligginsats som man sätter i sittdelen. Hittade nu ett bra tyg från min bardom, gult med vita moln som jag funderar på att ha som foder. funderar också på om jag skulle ha något med fler färger, kanske från 10-gruppen eller så att fodra med så att bebis får mycket att ligga och titta på
  12. 6
    Tack för tips!
    Bra ide med böjd nål, tror du man köper det i vanliga sybehörsaffärer?
    Ska också putsa kromet :-)
    Nä inget går att ta bort på min vagn. Den är i blå manchester från 70 talet, med ligginsats som man sätter i sittdelen. Hittade nu ett bra tyg från min bardom, gult med vita moln som jag funderar på att ha som foder. funderar också på om jag skulle ha något med fler färger, kanske från 10-gruppen eller så att fodra med så att bebis får mycket att ligga och titta på
  13. Medlem sedan
    Feb 2011
    #7
    Jo böjd nål borde gå att hitta sybehörsaffärerna. I annat fall kan jag skicka dig en på posten .

    Fodret på Teutonian går också i molntema för mig, men med blå botten. Tilll sulkyn har jag tänkt mig vitta prickar mot grön botten. Idag blev det stora jobbet att tvätta allt tyg och påbörja mönsterarbetet . Jag hade bara energi för Olhssons så det fick bli tyg dörifrån
  14. 7
    Jo böjd nål borde gå att hitta sybehörsaffärerna. I annat fall kan jag skicka dig en på posten .

    Fodret på Teutonian går också i molntema för mig, men med blå botten. Tilll sulkyn har jag tänkt mig vitta prickar mot grön botten. Idag blev det stora jobbet att tvätta allt tyg och påbörja mönsterarbetet . Jag hade bara energi för Olhssons så det fick bli tyg dörifrån

Liknande trådar

  1. hur har ni det i vagnen nu
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 10:22
  2. Vagnen!
    By Nina m. Maja & Ellen in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 18:30
  3. Vagnen paj!!!
    By Annamed5 in forum Resesnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 13:58
  4. Vagnen...
    By Mia&Elin in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 09:43
  5. Vad har ni i vagnen???
    By sandra & co in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 17:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar