Förlossningsbrev
_1109 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2011
    #1

    Förlossningsbrev

    Jag satt igår kväll och pillade ihop ett första utkast till mitt förlossningsbrev, då jag vill ha med det när jag ska träffa Aurora- BM och min vanliga BM, för att kunna justera och finslipa på det innan förlossningen.

    Här är mitt första (och mycket röriga) utkast till förlossningsbrev. Tar gärna emot tips på hur jag kan förbättra det, om någon annan har hunnit fundera på det. Samt att jag gärna delar med mig av vad jag har lyckats knåpa ihop. Vissa saker har jag inte hunnit fundera över ännu, så det är lite kortare avsnitt. Har tänkt att göra det luftigt så att det blir lättläst framöver.


    Förlossningsbrev
    Mamma:
    Pappa:


    Vid ankomst
    Om tiden finns önskar jag få lavenemang och ev. ta en dusch.


    Smärtlindring
    Vill använda mig av lustgas och TENS. Om jag känner att jag orkar tar jag gärna ett varmt bad också. Har även med mig en värmedyna. Om massage skulle hjälpa vill jag gärna ha det.


    Är mycket tveksam till Epidural, men vill gärna diskutera och ha möjlighet att ta den.


    Jag litar på att BM hjälper mig med tips och råd om smärtlindring.


    Generellt
    Jag är en orolig och envis person och behöver mycket information om varför man gör på ett visst sätt och varför man gör vissa undersökningar. Vill även ha information om en undersökning kan var smärtsamt eller obehaglig.


    Jag ber er därför att, i mån av tid, för en öppen dialog med mig och min sambo om det som sker.


    Jag vill inte att studenter med vid förlossningen, samt att det inte är mer personal än nödvändigt under förlossningen.


    Rädslor
    Är mycket rädd för sprutor och nålar! Ni får ett försök att sticka mig, sedan vill jag gärna att narkosläkare kallas in.


    Smärtan i sig är något jag oroar mig över.


    Samt att spricka i utdrivningsskedet. Hjälp mig gärna att försöka undvika att spricka. Om jag skulle spricka vill jag ha självupplösande tråd.


    Ställningar
    Vill få hjälp och tips från BM om vad för ställningar jag bör inta.


    Avnavling
    Christoffer önskar bli tillfrågad om att klippa navelsträngen.


    Jag vill ha sen avnavling. Alltså att moderkakan får pumpa ut det sista blodet till bebisen.


    Efter förlossning
    Jag vill gärna att moderkakan ska vara ute innan jag får barnet till mig och när jag väl får barnet till mig vill jag att det ska vara avtvättat.


    Amning
    Vill absolut inte att någon tar i mina bröst utan att fråga! Vill bli tillfrågad om hjälp eller så ber jag själv om hjälp. Jag är rädd för att ge upp om det inte fungerar snabbt, skulle detta vara på väg att hända vill jag ha hjälp med vad jag kan göra. Vill dock inte ha för mycket hjälp, då jag lätt kan bli irriterad av detta.
  2. 1
    Förlossningsbrev Jag satt igår kväll och pillade ihop ett första utkast till mitt förlossningsbrev, då jag vill ha med det när jag ska träffa Aurora- BM och min vanliga BM, för att kunna justera och finslipa på det innan förlossningen.

    Här är mitt första (och mycket röriga) utkast till förlossningsbrev. Tar gärna emot tips på hur jag kan förbättra det, om någon annan har hunnit fundera på det. Samt att jag gärna delar med mig av vad jag har lyckats knåpa ihop. Vissa saker har jag inte hunnit fundera över ännu, så det är lite kortare avsnitt. Har tänkt att göra det luftigt så att det blir lättläst framöver.


    Förlossningsbrev
    Mamma:
    Pappa:


    Vid ankomst
    Om tiden finns önskar jag få lavenemang och ev. ta en dusch.


    Smärtlindring
    Vill använda mig av lustgas och TENS. Om jag känner att jag orkar tar jag gärna ett varmt bad också. Har även med mig en värmedyna. Om massage skulle hjälpa vill jag gärna ha det.


    Är mycket tveksam till Epidural, men vill gärna diskutera och ha möjlighet att ta den.


    Jag litar på att BM hjälper mig med tips och råd om smärtlindring.


    Generellt
    Jag är en orolig och envis person och behöver mycket information om varför man gör på ett visst sätt och varför man gör vissa undersökningar. Vill även ha information om en undersökning kan var smärtsamt eller obehaglig.


    Jag ber er därför att, i mån av tid, för en öppen dialog med mig och min sambo om det som sker.


    Jag vill inte att studenter med vid förlossningen, samt att det inte är mer personal än nödvändigt under förlossningen.


    Rädslor
    Är mycket rädd för sprutor och nålar! Ni får ett försök att sticka mig, sedan vill jag gärna att narkosläkare kallas in.


    Smärtan i sig är något jag oroar mig över.


    Samt att spricka i utdrivningsskedet. Hjälp mig gärna att försöka undvika att spricka. Om jag skulle spricka vill jag ha självupplösande tråd.


    Ställningar
    Vill få hjälp och tips från BM om vad för ställningar jag bör inta.


    Avnavling
    Christoffer önskar bli tillfrågad om att klippa navelsträngen.


    Jag vill ha sen avnavling. Alltså att moderkakan får pumpa ut det sista blodet till bebisen.


    Efter förlossning
    Jag vill gärna att moderkakan ska vara ute innan jag får barnet till mig och när jag väl får barnet till mig vill jag att det ska vara avtvättat.


    Amning
    Vill absolut inte att någon tar i mina bröst utan att fråga! Vill bli tillfrågad om hjälp eller så ber jag själv om hjälp. Jag är rädd för att ge upp om det inte fungerar snabbt, skulle detta vara på väg att hända vill jag ha hjälp med vad jag kan göra. Vill dock inte ha för mycket hjälp, då jag lätt kan bli irriterad av detta.
  3. Medlem sedan
    Mar 2011
    #2
    Tycker att de har fått med mycket. Detta är mitt brev:

    Personnummer: Helena xxxxxx-xxxx, Pappa xxxxxx-xxxx.


    Har du tidigare erfarenheter att berätta om?

    Har fibromyalgi vilket gör att jag är smärtkänslig och upplever ofta beröring som smärtsam.
    Är inte rädd för själva fölossningssmärtan utan smärtan som tillkommer av tex sprutor och stilla sittande.

    Har du några önskemål inför förlossningen?

    Att jag och P får infomration om varför undersökningar/behandling/förlossningsskeende utförs och om de upplevs smärtsamt eller obehagligt. Önskar bad och lavemang och jag litar på personalens kunskap om ställningar under öppningsskedet och under födslen.


    Vilka smärtlindringsmetoder tror du passar dig bäst?

    Bedövningssalva innan några sprutor. Inga sterila kvaddlar! Uppskattar värme som tex bad, varma filtar och varm frotte mot mellangården. Rörelsersom tex ändring av ställning och avslappning. Annars så litar jag på tips från barnmorskorna.


    Finns det något annat vi bör känna till för att kunna stödja dig/er på bästa sätt?

    Låt P vara delaktig under förlossningen och ge honom tips på hur han kan stödja mig på bästa sätt, ge honom
    information som jag inte lyckas ta till mig. Är väldigt spruträdd och önskar att inte få en kanyl i armen/handen
    om det inte är abslolut nödvändigt.

    Har du några tankar om ammning och tidigare erfarenheter av det?

    Vill prova i lugn och ro att amma själv och ber sedan om hjälp om nödvändigt.


    Vad förväntar du/ni er av tiden på BB?

    Jag litar på barnmorskorna kan bedömma om medicinsk smärtlindring är nödvändig. Att låta både mig och P få
    ett bra samarbete tillsammans med personalen.

    Generellt:
    Önskar självupplösande tråd om jag behöver sys, att P om möjligt får klippa navelsträngen och om jag behöver
    sövas eller om något annat händer så önskar jag att P får information och att vara så mycket som möjligt med
    barnet.
  4. 2
    Tycker att de har fått med mycket. Detta är mitt brev:

    Personnummer: Helena xxxxxx-xxxx, Pappa xxxxxx-xxxx.


    Har du tidigare erfarenheter att berätta om?

    Har fibromyalgi vilket gör att jag är smärtkänslig och upplever ofta beröring som smärtsam.
    Är inte rädd för själva fölossningssmärtan utan smärtan som tillkommer av tex sprutor och stilla sittande.

    Har du några önskemål inför förlossningen?

    Att jag och P får infomration om varför undersökningar/behandling/förlossningsskeende utförs och om de upplevs smärtsamt eller obehagligt. Önskar bad och lavemang och jag litar på personalens kunskap om ställningar under öppningsskedet och under födslen.


    Vilka smärtlindringsmetoder tror du passar dig bäst?

    Bedövningssalva innan några sprutor. Inga sterila kvaddlar! Uppskattar värme som tex bad, varma filtar och varm frotte mot mellangården. Rörelsersom tex ändring av ställning och avslappning. Annars så litar jag på tips från barnmorskorna.


    Finns det något annat vi bör känna till för att kunna stödja dig/er på bästa sätt?

    Låt P vara delaktig under förlossningen och ge honom tips på hur han kan stödja mig på bästa sätt, ge honom
    information som jag inte lyckas ta till mig. Är väldigt spruträdd och önskar att inte få en kanyl i armen/handen
    om det inte är abslolut nödvändigt.

    Har du några tankar om ammning och tidigare erfarenheter av det?

    Vill prova i lugn och ro att amma själv och ber sedan om hjälp om nödvändigt.


    Vad förväntar du/ni er av tiden på BB?

    Jag litar på barnmorskorna kan bedömma om medicinsk smärtlindring är nödvändig. Att låta både mig och P få
    ett bra samarbete tillsammans med personalen.

    Generellt:
    Önskar självupplösande tråd om jag behöver sys, att P om möjligt får klippa navelsträngen och om jag behöver
    sövas eller om något annat händer så önskar jag att P får information och att vara så mycket som möjligt med
    barnet.
  5. Medlem sedan
    Jan 2011
    #3
    Jag tänker vänta lite med förlossningsbrev innan jag vet om bebisen vänder sig med huvudet ned eller inte. Intressant att läsa era tankar! Jag tror att jag kommer att ha ett lite kortare brev men får se när jag skall få ned allt. Det kanske blir en del
  6. 3
    Jag tänker vänta lite med förlossningsbrev innan jag vet om bebisen vänder sig med huvudet ned eller inte. Intressant att läsa era tankar! Jag tror att jag kommer att ha ett lite kortare brev men får se när jag skall få ned allt. Det kanske blir en del
  7. Medlem sedan
    Jan 2011
    #4
    Jag ville ha ett kort brev också, men det blev mkt längre när jag väl skrev ner de tankar jag hade :P

    Helena, ditt såg bra ut. Undrar om jag inte har sett det tidigare. Tror jag använt det som lite inspiration. (tsm med ett gäng andra brev)
  8. 4
    Jag ville ha ett kort brev också, men det blev mkt längre när jag väl skrev ner de tankar jag hade :P

    Helena, ditt såg bra ut. Undrar om jag inte har sett det tidigare. Tror jag använt det som lite inspiration. (tsm med ett gäng andra brev)
  9. Medlem sedan
    Mar 2011
    #5
    Jag har visat det lite längre ner i forumet.

    Och visst blir det längre än vad man tror eftersom jag ville också ha ett kort brev från början men det blev det inte
  10. 5
    Jag har visat det lite längre ner i forumet.

    Och visst blir det längre än vad man tror eftersom jag ville också ha ett kort brev från början men det blev det inte

Liknande trådar

  1. Om förlossningsbrev
    By toktroll in forum Förlossning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 14:54
  2. Förlossningsbrev...
    By *Mariah* in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 11:01
  3. Förlossningsbrev??
    By Segla i motvind in forum _0707 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 21:42
  4. Förlossningsbrev?
    By johi in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 13:32
  5. Förlossningsbrev?
    By Jen- in forum _0706 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 09:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar