Sluta med kvällsvälling??
_0910 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2005
    #1

    Sluta med kvällsvälling??

    När "brukar" barn sluta med kvällsvälling? Simon dricker en flarra i sängen innan han somnar men under semesterresan kände jag att några av gångerna hade han nog somnat ändå o nu känns det nästan som att han bara blir piggare av vällingen. Igår kväll somnade han i bilen, vaknade till lite när vi lade ner honom i sängen, o somnade sen utan välling. Sov bra hela natten, trodde att han skulle vakna tidigt o vara hungrig, men icke.

    Då känns det nästan som att man skulle passa på.... eller???

    Några tips annars hur man kan göra?
    * * * * * *
    * 091109 *
    * * * * * * * *
  2. 1
    Sluta med kvällsvälling?? När "brukar" barn sluta med kvällsvälling? Simon dricker en flarra i sängen innan han somnar men under semesterresan kände jag att några av gångerna hade han nog somnat ändå o nu känns det nästan som att han bara blir piggare av vällingen. Igår kväll somnade han i bilen, vaknade till lite när vi lade ner honom i sängen, o somnade sen utan välling. Sov bra hela natten, trodde att han skulle vakna tidigt o vara hungrig, men icke.

    Då känns det nästan som att man skulle passa på.... eller???

    Några tips annars hur man kan göra?
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Jakob som fyller 4 snart dricker än och får fortsätta ett tag till om han vill. Hans storebröder var nog i 4 års åldern när de slutade.

    Vällingen är ju inte bara det mättade för dem utan en stor trygghet samt att de får sugningen tillfredsställd där. Vi har ingen brådska att sluta med våra minsta heller för det är skönt att veta att det finns något man kan ge dem när de vägrar all annan mat som det gärna blir i perioder.
  4. 2
    Jakob som fyller 4 snart dricker än och får fortsätta ett tag till om han vill. Hans storebröder var nog i 4 års åldern när de slutade.

    Vällingen är ju inte bara det mättade för dem utan en stor trygghet samt att de får sugningen tillfredsställd där. Vi har ingen brådska att sluta med våra minsta heller för det är skönt att veta att det finns något man kan ge dem när de vägrar all annan mat som det gärna blir i perioder.
  5. Medlem sedan
    May 2009
    #3
    Det är nog väldigt olika det där.. bäst är väl att se till barnets behov. Fast min sambo fick välling tills han var 7 år, kvällsvälling.. som han åt i sängen. DET tyckte jag var lite väl länge

    Emil har slutat, på eget initiativ. Han slutade gilla det helt enkelt, för 1 månad sedan gav jag upp, då hade han ratat det helt 1 mån ungefär, men jag provade då och då att ge.

    Börja att ge gröt eller macka innan läggdags istället? Nåt som mättar bra.
  6. 3
    Det är nog väldigt olika det där.. bäst är väl att se till barnets behov. Fast min sambo fick välling tills han var 7 år, kvällsvälling.. som han åt i sängen. DET tyckte jag var lite väl länge

    Emil har slutat, på eget initiativ. Han slutade gilla det helt enkelt, för 1 månad sedan gav jag upp, då hade han ratat det helt 1 mån ungefär, men jag provade då och då att ge.

    Börja att ge gröt eller macka innan läggdags istället? Nåt som mättar bra.
  7. Medlem sedan
    Nov 2005
    #4
    Ja, vi kommer göra så att vi kollar hur Simon upplever det om vi inte "automatiskt" kommer med vällingflaskan. Om han frågar om den eller verkar sakna den så får han den såklart. Oss gör det ju egentligen ingenting om han dricker välling, enda gången det underlättar är när man är på semester o det är ju inte så ofta o långt kvar till nästa gång. Så det finns ju eg ingen anledning till att sluta...
  8. 4
    Ja, vi kommer göra så att vi kollar hur Simon upplever det om vi inte "automatiskt" kommer med vällingflaskan. Om han frågar om den eller verkar sakna den så får han den såklart. Oss gör det ju egentligen ingenting om han dricker välling, enda gången det underlättar är när man är på semester o det är ju inte så ofta o långt kvar till nästa gång. Så det finns ju eg ingen anledning till att sluta...
  9. Medlem sedan
    May 2009
    #5
    Hoppas det lyckas. Så gjorde vi med nappen när vi slutade.. hade han bett om det och velat ha den, hade han ju fått den. Men hela semestern har gått och idag 5 veckor utan napp så nu får han inte dem igen, även om han skulle börja be om det. Vilket han kanske gör på dagis... hm..
  10. 5
    Hoppas det lyckas. Så gjorde vi med nappen när vi slutade.. hade han bett om det och velat ha den, hade han ju fått den. Men hela semestern har gått och idag 5 veckor utan napp så nu får han inte dem igen, även om han skulle börja be om det. Vilket han kanske gör på dagis... hm..
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6
    Det är jätteolika... En del barn vill inte ha, helt enkelt. Har för mig att mina stora slutade hyfsat tidigt, innan 1,5 års ålder. Kian dricker fortfarande välling men ibland dricker han inte upp allt. Ser ingen anledning att ta bort den. Men vi ger inte i sängen utan han dricker innan han ska gå och lägga sig.

    Ja, det är väl bara att prova!? Om han sov lika bra utan välling och ni känner att ni vill testa utan så är det väl bara att köra på
  12. 6
    Det är jätteolika... En del barn vill inte ha, helt enkelt. Har för mig att mina stora slutade hyfsat tidigt, innan 1,5 års ålder. Kian dricker fortfarande välling men ibland dricker han inte upp allt. Ser ingen anledning att ta bort den. Men vi ger inte i sängen utan han dricker innan han ska gå och lägga sig.

    Ja, det är väl bara att prova!? Om han sov lika bra utan välling och ni känner att ni vill testa utan så är det väl bara att köra på
  13. Medlem sedan
    Aug 2007
    #7
    Kvällsvällingen är inget man måste sluta med om det inte är så att barnet själv tappar intresset och inte vill ha mer eller klarar sig bra utan.

    Vår dotter som nu är 8 drack välling (i flaska...jaja, jag vet) tills för ett år sen då vi tog bort flaskan. En och annan har höjt på ögonbrynen och bekymrat talat om att det skadar hennes tänder men skitsnack...hon drog i sig vällingen på mindre än en minut så det kan knappast vara värre än att ha napp eller suga på tummen hela nätterna.

    Ouups...blev en massa extra info där men mitt svar är att är det inget problem så låt honom fortsätta dricka välling. Vill han inte ha...då är det ett lätt beslut att sluta
  14. 7
    Kvällsvällingen är inget man måste sluta med om det inte är så att barnet själv tappar intresset och inte vill ha mer eller klarar sig bra utan.

    Vår dotter som nu är 8 drack välling (i flaska...jaja, jag vet) tills för ett år sen då vi tog bort flaskan. En och annan har höjt på ögonbrynen och bekymrat talat om att det skadar hennes tänder men skitsnack...hon drog i sig vällingen på mindre än en minut så det kan knappast vara värre än att ha napp eller suga på tummen hela nätterna.

    Ouups...blev en massa extra info där men mitt svar är att är det inget problem så låt honom fortsätta dricka välling. Vill han inte ha...då är det ett lätt beslut att sluta
  15. Medlem sedan
    Aug 2007
    #8
    Precis! Har varit superskönt att veta att de äter vällingen även om inget annat passar
  16. 8
    Precis! Har varit superskönt att veta att de äter vällingen även om inget annat passar
  17. Medlem sedan
    Jan 2007
    #9
    Håller med du!
  18. 9
    Håller med du!

Liknande trådar

  1. Istället för kvällsvälling?
    By ~Frida~ in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 14:17
  2. Sluta med kvällsvälling?
    By rubyblue in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 13:04
  3. Kvällsvälling var inget för Lo
    By emmaf in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 10:35
  4. Kvällsvälling?
    By Pippimamma in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 19:29
  5. Kvällsvälling?
    By ---Cami--- in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 19:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar