Merkostnader - hjälp
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Merkostnader - hjälp

    Hej,
    Har sedan fem år helt vårdbidrag för dottern med autism och ADHD men har aldrig fått ändan ur vagnen och sökt för merkostander vilket jag nu bestämt mig för att göra.


    Vad har ni andra tagit upp? Hur beräknar man slitaget i hemmet t.ex.?



    Kanske finns det ngn vänlig själ som kan tänka sig att maila mig en kopia på hur er ansökan på merkostnader såg ut?


    Vore sååå tacksam för hjälp.
    Barn är oslagbara !
  2. 1
    Merkostnader - hjälp Hej,
    Har sedan fem år helt vårdbidrag för dottern med autism och ADHD men har aldrig fått ändan ur vagnen och sökt för merkostander vilket jag nu bestämt mig för att göra.


    Vad har ni andra tagit upp? Hur beräknar man slitaget i hemmet t.ex.?



    Kanske finns det ngn vänlig själ som kan tänka sig att maila mig en kopia på hur er ansökan på merkostnader såg ut?


    Vore sååå tacksam för hjälp.
  3. Medlem sedan
    Nov 2008
    #2
    Fundera verkligen över det, det skulle jag gjord iaf. Tänk att fk inte bara höja ditt vb de kan även sänka det...läs Valerinas svar till mig nedan...
    Sedan _om_ du får ett helt vb inkl merkostnader så blir det i verkligheten ca:

    18% kan ge dig ca 177kr/mån mer i ersättningen än du har haft hittills, sedan

    36 % kan ge dig ca 353kr/mån mer

    53% kan ge ca 520kr/mån mer och slutligen

    69% ger ca 678kr/mån mer...

    Skriver ca för i år kan det blir några tior mer... sedan för att du ska få:

    18% så måste du redovisa att du har kostnader på minst 7 704–15 407kr/år

    36 % så måste du redovisa på minst 15 408–22 684kr/år

    53% så måste du redovisa på minst 22 685–29 531kr/år

    69 % så måste du redovisa på minst 29 532 kr/år eller mer...

    Oftast tänker folk när de tittar på fk sidan att t.ex. aha 36% ger mig 1284kr/mån dvs. om jag har idag 3/4 vb`= 5279kr/mån/netto och får 1284kr till i merkostnader så blir det 6563kr/mån/netto.... men icke sa nicke...
    SÅ RÄKNAR INTE FK!
    i verkligheten fick jag 297kr/mån mer i ersättningen vid 36% merkostnader....

    Hur de räknar beskriver nedan Valerina och hon har rätt även om jag själv personligen tycker att det är helt ologiskt..

    För övrig så är det inte lätt att fk godkänner merkostnader, dem sågar det mesta,,,skulle jag fått själv ett helt vb men inga merkostnader så skulle jag vara nöjd och inte överklagat - men det är jag förstås...

    Scrolla när denna sidan till tråden "Vårbidrag för 16-åring?" där finns ett svar under som heter "VB+ Mer kostnader mm" där hittar du ett par länkar som är värd att läsa tycker jag...
  4. 2
    Fundera verkligen över det, det skulle jag gjord iaf. Tänk att fk inte bara höja ditt vb de kan även sänka det...läs Valerinas svar till mig nedan...
    Sedan _om_ du får ett helt vb inkl merkostnader så blir det i verkligheten ca:

    18% kan ge dig ca 177kr/mån mer i ersättningen än du har haft hittills, sedan

    36 % kan ge dig ca 353kr/mån mer

    53% kan ge ca 520kr/mån mer och slutligen

    69% ger ca 678kr/mån mer...

    Skriver ca för i år kan det blir några tior mer... sedan för att du ska få:

    18% så måste du redovisa att du har kostnader på minst 7 704–15 407kr/år

    36 % så måste du redovisa på minst 15 408–22 684kr/år

    53% så måste du redovisa på minst 22 685–29 531kr/år

    69 % så måste du redovisa på minst 29 532 kr/år eller mer...

    Oftast tänker folk när de tittar på fk sidan att t.ex. aha 36% ger mig 1284kr/mån dvs. om jag har idag 3/4 vb`= 5279kr/mån/netto och får 1284kr till i merkostnader så blir det 6563kr/mån/netto.... men icke sa nicke...
    SÅ RÄKNAR INTE FK!
    i verkligheten fick jag 297kr/mån mer i ersättningen vid 36% merkostnader....

    Hur de räknar beskriver nedan Valerina och hon har rätt även om jag själv personligen tycker att det är helt ologiskt..

    För övrig så är det inte lätt att fk godkänner merkostnader, dem sågar det mesta,,,skulle jag fått själv ett helt vb men inga merkostnader så skulle jag vara nöjd och inte överklagat - men det är jag förstås...

    Scrolla när denna sidan till tråden "Vårbidrag för 16-åring?" där finns ett svar under som heter "VB+ Mer kostnader mm" där hittar du ett par länkar som är värd att läsa tycker jag...
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3
    Angående merkostnader för slitage i hemmet...jag skrev så:

    Förstörda saker i hemmet som inte går att dra under hemförsäkring: fjärrkontroller, dataspel, tv-spel, cd-skivor, datatillbehör, möbler, vaser, prydnadssaker, växter, leksaker, klocka, porslin, tapeter, kamera mm - ca 2500kr/år (även om det är bara en liten bråckdel av verkliga kostnader)
    Svar & motivering från Fk:
    Merkostnader för förstörda saker i hemmet godtas efter skäligtbedömning med 1000kr/mån då den bedöms vara medicinskt styrkt som en följd av funktionsnedsättningen.I bedömningen har beaktas att en del av kostnaderna bör kunna förhindras genom tillsyn och andra åtgärder.

    (när jag läste det sista så tänkte jag: hm,,,alla tips är välkomna även från fk...)

    Sedan har jag även skrivit som merkostnad självrisk för reparationer av värdesaker hemma, alltså de som går att dra under hemförsäkring: 1500kr/år
    Svar & motivering från Fk:
    Merkostnad för självrisk vid förstörda saker i hemmet godtas inte då det är en vanligt förekommande kostnad i barnfamiljer och inte direkt kopplat till sonens funktionshinder

    Jag vet inte själv om jag ska börja skratta eller gråta ....då jag hittar ingen logik alls i det,,,, det ena slitage tycker Fk är kopplat till sonens autism den andra plötsligt är icke kopplat till sonens autism

    Hur har de kommit fram till den tusenlapp? - det vet bara de...

    Ja, ja,,,jag håller på och överklagar men jag satsar mest på helt vb just nu, får jag det så är jag nöjd...

    Hoppas det hjälper lite
  6. 3
    Angående merkostnader för slitage i hemmet...jag skrev så:

    Förstörda saker i hemmet som inte går att dra under hemförsäkring: fjärrkontroller, dataspel, tv-spel, cd-skivor, datatillbehör, möbler, vaser, prydnadssaker, växter, leksaker, klocka, porslin, tapeter, kamera mm - ca 2500kr/år (även om det är bara en liten bråckdel av verkliga kostnader)
    Svar & motivering från Fk:
    Merkostnader för förstörda saker i hemmet godtas efter skäligtbedömning med 1000kr/mån då den bedöms vara medicinskt styrkt som en följd av funktionsnedsättningen.I bedömningen har beaktas att en del av kostnaderna bör kunna förhindras genom tillsyn och andra åtgärder.

    (när jag läste det sista så tänkte jag: hm,,,alla tips är välkomna även från fk...)

    Sedan har jag även skrivit som merkostnad självrisk för reparationer av värdesaker hemma, alltså de som går att dra under hemförsäkring: 1500kr/år
    Svar & motivering från Fk:
    Merkostnad för självrisk vid förstörda saker i hemmet godtas inte då det är en vanligt förekommande kostnad i barnfamiljer och inte direkt kopplat till sonens funktionshinder

    Jag vet inte själv om jag ska börja skratta eller gråta ....då jag hittar ingen logik alls i det,,,, det ena slitage tycker Fk är kopplat till sonens autism den andra plötsligt är icke kopplat till sonens autism

    Hur har de kommit fram till den tusenlapp? - det vet bara de...

    Ja, ja,,,jag håller på och överklagar men jag satsar mest på helt vb just nu, får jag det så är jag nöjd...

    Hoppas det hjälper lite
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    1000 kr/år* ska det vara förstås ej per månad som jag skrev -ursäkta!
  8. 4
    1000 kr/år* ska det vara förstås ej per månad som jag skrev -ursäkta!
  9. Medlem sedan
    Oct 2005
    #5

    Tack för ditt svar! IMT

    kk
    Barn är oslagbara !
  10. 5
    Tack för ditt svar! IMT kk
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Varsågod!
  12. 6
    Varsågod!
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Har man helt vb kan du ju få merkostnaderna utöver vårdbidraget.
  14. 7
    Har man helt vb kan du ju få merkostnaderna utöver vårdbidraget.
  15. Medlem sedan
    Feb 2010
    #8
    Har man helt vb kan du ju få merkostnaderna utöver vårdbidraget.
    Ja, det kan man få men är ytterst ovanligt verkar det som. Vård- och tillsynsbehovet skall då vara så stort att man lägger merkostnaderna utanför det hela vårdbidraget.

    I undersökningen vi gjorde när vi skrev vårdbidragsboken så var det ingen (om jag minns rätt) av de 35 familjerna (med 1 barn) som hade fått merkostnaderna utöver det hela vårdbidraget.

    Även ute på nätet när man läser så har jag inte sett många som fått det utöver...
  16. 8
    Har man helt vb kan du ju få merkostnaderna utöver vårdbidraget.
    Ja, det kan man få men är ytterst ovanligt verkar det som. Vård- och tillsynsbehovet skall då vara så stort att man lägger merkostnaderna utanför det hela vårdbidraget.

    I undersökningen vi gjorde när vi skrev vårdbidragsboken så var det ingen (om jag minns rätt) av de 35 familjerna (med 1 barn) som hade fått merkostnaderna utöver det hela vårdbidraget.

    Även ute på nätet när man läser så har jag inte sett många som fått det utöver...

Liknande trådar

  1. Merkostnader - hjälp
    By Imma in forum Autismspektrum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 17:39
  2. merkostnader?
    By Matilda med 3 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 01:13
  3. Merkostnader?
    By Frågvis in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 14:32
  4. Merkostnader
    By chessman88 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 08:23
  5. Merkostnader, hjälp snälla...
    By anonymt namn in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 09:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar