*OT* Stilla sötsuget
_0910 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    *OT* Stilla sötsuget

    Det sätter in framåt tre, sötsuget från helvetet som kan få dig att hämningslöst attackera fikabrödet eller godisautomaten. Men det går att lindra. Här har vi samlat tips och råd från experter och medlemmar samt länkar till relevanta artiklar för dig som vill läsa mer.
    Efter en nyligen genomförd undersökning fastställde Viktklubb.se att de flesta tycker att just frestelser och sötsug är det mest frustrerande med viktminskning.

    Mineralbrist
    En del experter menar att brist på mineralerna krom, zink och järn kan vara en orsak. Och ett sätt att förebygga brist är att äta kosttillskott. Krom till exempel behövs för att transportera in blodsockret i cellerna. När blodsockret inte kommer in i cellerna faller energinivån och det går signaler till hjärnan att vi vill stoppa i oss något sött.

    Blodsocker
    Andra orsaker kan vara att vi är känsliga för blodsockerfall, vilket kan vara ett skäl till att eftermiddagssuget sätter in. Det kan också handla om vanlig hunger eller en slags vana, man tittar på klockan och ser att den börjar närma sig tre, då bör sockersuget infinna sig, och så blir det så.

    Bryt mönstret
    Något av det viktigaste enligt Viktklubbs dietist Josefine Jonasson är att man lär sig hur man själv fungerar. En del människor fixar inte förbud medan andra behöver ha klara regler för sig själv. Om man har svårt för förbud får det motsatt effekt.
    – Det man inte får, det vill man ha, man bryter mot dem och sedan dömer sig själv hårt efteråt, säger hon.
    Det tjänar ingenting till att banna sig själv efteråt. Tillåt dig istället att trilla dit då och då, men ha som målsättning att undvika att gå i sötsugsfällorna. Var stolt när du klarar av det.


    Ät mellis
    Man kan öva fram nya beteenden, och på så sätt slippa det vanemässiga eftermiddagssuget. Att äta ett mellanmål runt två kan vara en bra idé för den som varit uppe tidigt och sedan inte äter middag förrän efter sex.
    – Suget avtar ofta om man inte är hungrig, men inte alltid, säger Josefine Jonasson.
    Men genom att öva sig, och helt enkelt stå emot suget en eftermiddag eller två, kan du förhindra att det kommer tillbaka med samma kraft nästa dag.
    – Vanans makt är stor och den som orkar stå emot en eller ett par dagar märker säkert av att suget också avtar.


    Bra mellanmål

    Läs mer: Dietist Josefine Jonassons bästa tips mot sötsuget



    Tips från Viktklubbs medlemmar:
    Viktklubbs medlemmar delar med sig av sina knep för att mota bort sötsuget: allt från att sysselsätta sig med annat till att dricka vatten, äta regelbundet och olika alternativ till fikabrödet.

    - ”Jag ersätter suget med lite katrinplommon, halvfrusen yoghurt med vanilj eller hemgjord is-tea - det är sött men innehåller få kalorier.”
    - Det bästa sättet för mig är att dricka kaffe efter maten, annars kan man äta citrusfrukter.
    - Till kaffet är det jättegott med muslibröd, eller bröd med banan på.
    - Se till att njuta av det goda och känna efter smaken, resultatet blir att jag äter mindre och njuter, istället för att äta tills man mår illa.

    Läs alla medlemstipsen här


    Alternativ till fikat:
    Här får du några alternativ till sötsakerna när begäret blir för stort att motstå.

    - Keso med juice: 1 dl keso med 1 msk juice. Ca 90 kcal.
    - "Blåbärsglass": 1 dl lättkesella blandat med 1 dl blåbär. Ca 98 kcal.
    - Torkade aprikoser: 6 st. Ca 97 kcal.
    - Fruktspett: 100 g jordgubbar, 100 g vattenmelon. Ca 74 kcal.

    Fler snabba substitut och recept med mindre fett och socker
  2. 1
    *OT* Stilla sötsuget Det sätter in framåt tre, sötsuget från helvetet som kan få dig att hämningslöst attackera fikabrödet eller godisautomaten. Men det går att lindra. Här har vi samlat tips och råd från experter och medlemmar samt länkar till relevanta artiklar för dig som vill läsa mer.
    Efter en nyligen genomförd undersökning fastställde Viktklubb.se att de flesta tycker att just frestelser och sötsug är det mest frustrerande med viktminskning.

    Mineralbrist
    En del experter menar att brist på mineralerna krom, zink och järn kan vara en orsak. Och ett sätt att förebygga brist är att äta kosttillskott. Krom till exempel behövs för att transportera in blodsockret i cellerna. När blodsockret inte kommer in i cellerna faller energinivån och det går signaler till hjärnan att vi vill stoppa i oss något sött.

    Blodsocker
    Andra orsaker kan vara att vi är känsliga för blodsockerfall, vilket kan vara ett skäl till att eftermiddagssuget sätter in. Det kan också handla om vanlig hunger eller en slags vana, man tittar på klockan och ser att den börjar närma sig tre, då bör sockersuget infinna sig, och så blir det så.

    Bryt mönstret
    Något av det viktigaste enligt Viktklubbs dietist Josefine Jonasson är att man lär sig hur man själv fungerar. En del människor fixar inte förbud medan andra behöver ha klara regler för sig själv. Om man har svårt för förbud får det motsatt effekt.
    – Det man inte får, det vill man ha, man bryter mot dem och sedan dömer sig själv hårt efteråt, säger hon.
    Det tjänar ingenting till att banna sig själv efteråt. Tillåt dig istället att trilla dit då och då, men ha som målsättning att undvika att gå i sötsugsfällorna. Var stolt när du klarar av det.


    Ät mellis
    Man kan öva fram nya beteenden, och på så sätt slippa det vanemässiga eftermiddagssuget. Att äta ett mellanmål runt två kan vara en bra idé för den som varit uppe tidigt och sedan inte äter middag förrän efter sex.
    – Suget avtar ofta om man inte är hungrig, men inte alltid, säger Josefine Jonasson.
    Men genom att öva sig, och helt enkelt stå emot suget en eftermiddag eller två, kan du förhindra att det kommer tillbaka med samma kraft nästa dag.
    – Vanans makt är stor och den som orkar stå emot en eller ett par dagar märker säkert av att suget också avtar.


    Bra mellanmål

    Läs mer: Dietist Josefine Jonassons bästa tips mot sötsuget



    Tips från Viktklubbs medlemmar:
    Viktklubbs medlemmar delar med sig av sina knep för att mota bort sötsuget: allt från att sysselsätta sig med annat till att dricka vatten, äta regelbundet och olika alternativ till fikabrödet.

    - ”Jag ersätter suget med lite katrinplommon, halvfrusen yoghurt med vanilj eller hemgjord is-tea - det är sött men innehåller få kalorier.”
    - Det bästa sättet för mig är att dricka kaffe efter maten, annars kan man äta citrusfrukter.
    - Till kaffet är det jättegott med muslibröd, eller bröd med banan på.
    - Se till att njuta av det goda och känna efter smaken, resultatet blir att jag äter mindre och njuter, istället för att äta tills man mår illa.

    Läs alla medlemstipsen här


    Alternativ till fikat:
    Här får du några alternativ till sötsakerna när begäret blir för stort att motstå.

    - Keso med juice: 1 dl keso med 1 msk juice. Ca 90 kcal.
    - "Blåbärsglass": 1 dl lättkesella blandat med 1 dl blåbär. Ca 98 kcal.
    - Torkade aprikoser: 6 st. Ca 97 kcal.
    - Fruktspett: 100 g jordgubbar, 100 g vattenmelon. Ca 74 kcal.

    Fler snabba substitut och recept med mindre fett och socker
  3. Medlem sedan
    Feb 2009
    #2
    Tack för tipsen!!
    Jag har helt klart en sån som tycker saker blir jobbigare om jag sätter ett totalförbud.
    För då tänker jag mer på det och blir på så sätt påmind.
    Jag ska väga mig imorgon. men som sagt, inga större förhoppningar denna vecka, men tar igen det nu kommande vecka
  4. 2
    Tack för tipsen!!
    Jag har helt klart en sån som tycker saker blir jobbigare om jag sätter ett totalförbud.
    För då tänker jag mer på det och blir på så sätt påmind.
    Jag ska väga mig imorgon. men som sagt, inga större förhoppningar denna vecka, men tar igen det nu kommande vecka

Liknande trådar

  1. Sötsuget är på väg bort!
    By Mamma1979 in forum Vikt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 08:04
  2. Sötsuget river i mig
    By Mia m Iza& Klara in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 06:44
  3. sötsuget
    By Susanne med 3 in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 17:55
  4. Sötsuget
    By Sara, stampar på +10kg in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 19:20
  5. Få bort sötsuget...
    By Mactilda in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 09:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar