En son som vägrar mat
Ordet är fritt
  1. jagbarajag
    #1

    En son som vägrar mat

    ...hur gör man? Han får panik när han ser sin tallrik... och han får även egen mat att plocka med... spelar ingen roll. och egen sked

    Vad gör man? Han vill inte äta nåt... han dricker lite vatten med äppeldricka...det är allt.
  2. 1
    En son som vägrar mat ...hur gör man? Han får panik när han ser sin tallrik... och han får även egen mat att plocka med... spelar ingen roll. och egen sked

    Vad gör man? Han vill inte äta nåt... han dricker lite vatten med äppeldricka...det är allt.
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Hur gammal är han?
  4. 2
    Hur gammal är han?
  5. jagbarajag
    #3
    välling dricker han. Hur länge kan man leva på det. Är det tillrcklig näring för en hel dag...eller 2 eller 3?
  6. 3
    välling dricker han. Hur länge kan man leva på det. Är det tillrcklig näring för en hel dag...eller 2 eller 3?
  7. jagbarajag
    #4
    Han fyller 1 om 2 veckor
  8. 4
    Han fyller 1 om 2 veckor
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    man låter honom äta det han vill äta och gör ingen stor grej kring maten.

    Han kanske har ont i halsen ? mår illa ? eller har svårt att svälja eller nåt?

    Ta en helt annan tallrik,en skål och prova.
  10. 5
    man låter honom äta det han vill äta och gör ingen stor grej kring maten.

    Han kanske har ont i halsen ? mår illa ? eller har svårt att svälja eller nåt?

    Ta en helt annan tallrik,en skål och prova.
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6
    han kan nog leva betydligt längre än bara nån dag på välling tror jag......

    testa fil,yoghurt,kräm,fryktsoppa,mo sad banan....
  12. 6
    han kan nog leva betydligt längre än bara nån dag på välling tror jag......

    testa fil,yoghurt,kräm,fryktsoppa,mo sad banan....
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7
    Låter han plocka med det han vill. Ge dryck och välling.
    Skulle inte göra så stor grej av det... för då märker han att mamma blir nervös under måltid när han inte äter.

    Ge olika smaker och mycket färg.
  14. 7
    Låter han plocka med det han vill. Ge dryck och välling.
    Skulle inte göra så stor grej av det... för då märker han att mamma blir nervös under måltid när han inte äter.

    Ge olika smaker och mycket färg.
  15. jagbarajag
    #8
    Jag har provat alla varianter men han leker bara med maten.

    Igår gjorde jag eget potatismos och miniköttbullar men han total supervägrade och gick och la sig utan att ha ätit lunch eller middag.

    Han åt 4 makaroner och en bägare frukt på hela dagen :/

    Åsså två vällingflaskor.

    Har provat olika smörgåsar med olika pålägg och grönsaker och frukter..

    Men jag misstänker att han kanske har fått svamp i minnen...han vägrar öppna munnen (envist barn) så jag kan inte riktigt se och inte bvc heller. Han har nämligen lite svamp under blöjan så det kan ju vara möjligt att han fått i munnen också och då kan jag tänka att det kanske inte är så gott att äta.

    Bara o vänta...det blir väl bättre. Men man blir ju lite orolig när han inte äter i princip någonting. Får ge välling efter om han inte fått i sig nåt då.
  16. 8
    Jag har provat alla varianter men han leker bara med maten.

    Igår gjorde jag eget potatismos och miniköttbullar men han total supervägrade och gick och la sig utan att ha ätit lunch eller middag.

    Han åt 4 makaroner och en bägare frukt på hela dagen :/

    Åsså två vällingflaskor.

    Har provat olika smörgåsar med olika pålägg och grönsaker och frukter..

    Men jag misstänker att han kanske har fått svamp i minnen...han vägrar öppna munnen (envist barn) så jag kan inte riktigt se och inte bvc heller. Han har nämligen lite svamp under blöjan så det kan ju vara möjligt att han fått i munnen också och då kan jag tänka att det kanske inte är så gott att äta.

    Bara o vänta...det blir väl bättre. Men man blir ju lite orolig när han inte äter i princip någonting. Får ge välling efter om han inte fått i sig nåt då.
  17. jagbarajag
    #9
    Ska ta ditt råd... ja, blir ju helt nojjig när han inte äter, fast ett så litet barn svälter sig väl knappast. Jag får ge en flaska välling de gånger han inte äter nåt.

    Nu ska jag städa bort köttbullar och potatismos som är precis överallt efter att han lekt med maten.

    Ska prova ärtor till middag...det har han bara fått i puré form förut...det kanske är kul att plocka i sig...o majs.
  18. 9
    Ska ta ditt råd... ja, blir ju helt nojjig när han inte äter, fast ett så litet barn svälter sig väl knappast. Jag får ge en flaska välling de gånger han inte äter nåt.

    Nu ska jag städa bort köttbullar och potatismos som är precis överallt efter att han lekt med maten.

    Ska prova ärtor till middag...det har han bara fått i puré form förut...det kanske är kul att plocka i sig...o majs.
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    Det är få barn som svälter sig.. Du har en typisk mammanoja, har haft den själv (pappor kan också få den förstås)..

    De kan leva på bara välling, fortsätt servera ditten och datten, gärna i öar på tallriken.. Inte ihopkletat..

    Vår barndoktor på USÖ (vi blev skickade av BVC för hon var såååå mager, fast hon var bara smal) sa att det är totalen på veckan som spelar roll i stort sett, vissa dagar åt hon bara kött, vissa bara macka, vissa bara makaroner. Han hade stött på barn som bara åt oliver och korv i perioder, de växte de med..

    Bara de växer, verkar friska och är lite på alerten, är det ingen fara alls.
    Hon, dottern, var då 11-14 mån, innan dess åt hon som en häst, av burkmat.. Hemlagat, det var då krånglet började, jag tror det är knark i barnmatsburkarna Något beroendeframkallande (skojar förstås)..

    Ena sonen åt bara kött och oliver, verkar vara vanligt bland en del att inte gilla kolhydrater m. sås..
  20. 10
    Det är få barn som svälter sig.. Du har en typisk mammanoja, har haft den själv (pappor kan också få den förstås)..

    De kan leva på bara välling, fortsätt servera ditten och datten, gärna i öar på tallriken.. Inte ihopkletat..

    Vår barndoktor på USÖ (vi blev skickade av BVC för hon var såååå mager, fast hon var bara smal) sa att det är totalen på veckan som spelar roll i stort sett, vissa dagar åt hon bara kött, vissa bara macka, vissa bara makaroner. Han hade stött på barn som bara åt oliver och korv i perioder, de växte de med..

    Bara de växer, verkar friska och är lite på alerten, är det ingen fara alls.
    Hon, dottern, var då 11-14 mån, innan dess åt hon som en häst, av burkmat.. Hemlagat, det var då krånglet började, jag tror det är knark i barnmatsburkarna Något beroendeframkallande (skojar förstås)..

    Ena sonen åt bara kött och oliver, verkar vara vanligt bland en del att inte gilla kolhydrater m. sås..
  21. Medlem sedan
    Jun 2003
    #11
    men vilken 1-åring leker _inte_ med maten ??

    jag skulle låta honom göra det,servera sånt som liksom inte är så geggigt och kladdigt och se om han plockar i sig nåt.

    har han fått svamp i munnen så vill han nog inte äta pga den
    han kanske håller på och blir sjuk och då är ju välling bra,det mättar ju lite och kanske lenar i halsen ...
  22. 11
    men vilken 1-åring leker _inte_ med maten ??

    jag skulle låta honom göra det,servera sånt som liksom inte är så geggigt och kladdigt och se om han plockar i sig nåt.

    har han fått svamp i munnen så vill han nog inte äta pga den
    han kanske håller på och blir sjuk och då är ju välling bra,det mättar ju lite och kanske lenar i halsen ...
  23. Medlem sedan
    Jun 2003
    #12
    ha ha ha och här var det tvärtom,Calle vägrade burkmat.

    Han åt mosad potatis och banan,välling,gröt och sen ville han tidigt smaka på vår mat.
  24. 12
    ha ha ha och här var det tvärtom,Calle vägrade burkmat.

    Han åt mosad potatis och banan,välling,gröt och sen ville han tidigt smaka på vår mat.
  25. jagbarajag
    #13
    Ja, vi jag fortsätter ge vichyvatten och hoppas att det går över snabbt! Han är annars väldigt glad i mat
  26. 13
    Ja, vi jag fortsätter ge vichyvatten och hoppas att det går över snabbt! Han är annars väldigt glad i mat
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14
    När Carl var i den åldern så fanns det dagar då han ammades ganska många gånger för att han inte ville äta. Det som oftast funkade var mosad banan, samt havregrynsgröt med äpplemos i. Allt annat ratades... Ett par månader innan åt han utan trugande...

    Någon månad senare kunde vi inte komma ihåg hur jobbigt det hade varit...
  28. 14
    När Carl var i den åldern så fanns det dagar då han ammades ganska många gånger för att han inte ville äta. Det som oftast funkade var mosad banan, samt havregrynsgröt med äpplemos i. Allt annat ratades... Ett par månader innan åt han utan trugande...

    Någon månad senare kunde vi inte komma ihåg hur jobbigt det hade varit...
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Fyll inte på med ännu mer välling om han inte äter - då är ju faktiskt risken stor att han inte äter för att han helt enkelt aldrig är hungrig. Jag menar förstås inte att du ska svälta honom, men välling har trängt undan mat för mer än ett svenskt barn...
  30. 15
    Fyll inte på med ännu mer välling om han inte äter - då är ju faktiskt risken stor att han inte äter för att han helt enkelt aldrig är hungrig. Jag menar förstås inte att du ska svälta honom, men välling har trängt undan mat för mer än ett svenskt barn...
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    Det var bara hon som var så tossig i slät mat, burkmaten verkar mest bara vara sås?

    De andra, har ätit det som serverats, utom att ena inte åt sås förrän i fyraårsåldern *S*
    Men de flesta barn har någon egenhet kring mat, för den kan de styra, vad de äter alltså..
    Så jag tror man gör sig en tjänst med att inte göra det till en stor affär eller kamp
  32. 16
    Det var bara hon som var så tossig i slät mat, burkmaten verkar mest bara vara sås?

    De andra, har ätit det som serverats, utom att ena inte åt sås förrän i fyraårsåldern *S*
    Men de flesta barn har någon egenhet kring mat, för den kan de styra, vad de äter alltså..
    Så jag tror man gör sig en tjänst med att inte göra det till en stor affär eller kamp
  33. Medlem sedan
    Oct 2006
    #17
    Det går över, om barnet inte har någon sjukdom
    Tänk det jag berättade ovan, minns jag fortfarande fast hon är 17 år, du hajar vilken noja det ger om man minns det så länge?

    Bara yngsta som ätit som en häst i alla tider..
  34. 17
    Det går över, om barnet inte har någon sjukdom
    Tänk det jag berättade ovan, minns jag fortfarande fast hon är 17 år, du hajar vilken noja det ger om man minns det så länge?

    Bara yngsta som ätit som en häst i alla tider..
  35. jagbarajag
    #18
    haha... sant. Jag hoppas att detta beror på att han har ont i munnen för att han ev har svamp. (menar inte att jag tycker det är bra att han har svamp såklart men då kommer det förhoppningsvis att gå över ganska snart)
  36. 18
    haha... sant. Jag hoppas att detta beror på att han har ont i munnen för att han ev har svamp. (menar inte att jag tycker det är bra att han har svamp såklart men då kommer det förhoppningsvis att gå över ganska snart)
  37. jagbarajag
    #19
    Ja men det förstår jag. Man kan ju faktiskt inte låta bli att inte bli orolig nr barnen vill äta...typ ingenting!!

    Jag hoppas att det går över.
  38. 19
    Ja men det förstår jag. Man kan ju faktiskt inte låta bli att inte bli orolig nr barnen vill äta...typ ingenting!!

    Jag hoppas att det går över.
  39. Medlem sedan
    Oct 2008
    #20
    Kan det vara tänder på gång? Wilmer kan vara utan mat i flera dagar när tänderna spricker igenom, inget annat än mjölk duger. Jo, frysta pommes äter han, förmodligen för att det är så kallt! Testa med något som är riktigt kallt, det är mitt tips.
  40. 20
    Kan det vara tänder på gång? Wilmer kan vara utan mat i flera dagar när tänderna spricker igenom, inget annat än mjölk duger. Jo, frysta pommes äter han, förmodligen för att det är så kallt! Testa med något som är riktigt kallt, det är mitt tips.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. VÄGRAR..
    By Kriss & Nellie in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 21:04
  2. Hon vägrar äta!
    By MissW in forum _0506 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 21:33
  3. vägrar
    By sack in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 21:40
  4. Vägrar hormoner och vägrar
    By hoppsan in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 13:42
  5. Hon vägrar!
    By Lucha in forum Bebissnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 18:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar