HVB-hemsplacerat barn och umgänge
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    HVB-hemsplacerat barn och umgänge

    Hej allesammans, det var jättelängesedan jag var här inne så jag kanske ska nämna nåt om mig. Jag har tre pojkar som är 7, 9 och 13 år. 9-åringen har Asperger syndrom och 13-åringen har Asperger syndrom, AD/HD och trotssyndrom. Vi har haft några tuffa år och sedan december är 13-åringen placerat på ett behandlingshem (enligt SOL, inte LVU). Det var oerhört kämpigt tiden kring placeringen och både jag och han tappade livslusten. Men nu är vi på fötter igen, men det är aldrig en dans på rosor med ett placerat barn..

    Vi pratar i telefon med varandra dagligen och träffas ibland nån timme under veckan. Men det huvudsakliga umgänget sker på helgen då han kommer hem på fredag em och åker tillbaka till behandlingshemmet på söndag em.

    Jag vet inte om det finns någon mer här med placerat barn, men ifall ifall så kanske någon har bättre koll än jag. Min pojk kommer hem två helger i rad och sen är han på beh.hemmet i två helger. Mitt problem är att det arbetet jag har kräver att jag jobbar relativt många helger och det är helt omöjligt för mig att helt undvika helgarbete då han är hemma. Detta gör både honom och mig ledsna då vi har så väldigt lite tid tillsammans och så "förstörs" den av att jag måste arbeta. Finns det någon som vet om man har några rättigheter i det här fallet? Alltså att t ex slippa arbeta vissa helger pga rådande omständigheter?

    Tack på förhand..

    Även på bokstavsbarn.
  2. 1
    HVB-hemsplacerat barn och umgänge Hej allesammans, det var jättelängesedan jag var här inne så jag kanske ska nämna nåt om mig. Jag har tre pojkar som är 7, 9 och 13 år. 9-åringen har Asperger syndrom och 13-åringen har Asperger syndrom, AD/HD och trotssyndrom. Vi har haft några tuffa år och sedan december är 13-åringen placerat på ett behandlingshem (enligt SOL, inte LVU). Det var oerhört kämpigt tiden kring placeringen och både jag och han tappade livslusten. Men nu är vi på fötter igen, men det är aldrig en dans på rosor med ett placerat barn..

    Vi pratar i telefon med varandra dagligen och träffas ibland nån timme under veckan. Men det huvudsakliga umgänget sker på helgen då han kommer hem på fredag em och åker tillbaka till behandlingshemmet på söndag em.

    Jag vet inte om det finns någon mer här med placerat barn, men ifall ifall så kanske någon har bättre koll än jag. Min pojk kommer hem två helger i rad och sen är han på beh.hemmet i två helger. Mitt problem är att det arbetet jag har kräver att jag jobbar relativt många helger och det är helt omöjligt för mig att helt undvika helgarbete då han är hemma. Detta gör både honom och mig ledsna då vi har så väldigt lite tid tillsammans och så "förstörs" den av att jag måste arbeta. Finns det någon som vet om man har några rättigheter i det här fallet? Alltså att t ex slippa arbeta vissa helger pga rådande omständigheter?

    Tack på förhand..

    Även på bokstavsbarn.
  3. Medlem sedan
    Nov 2000
    #2
    Min son blev också placerad när han var 13, och det var räddningen för honom och oss! Jag tänker att det kanske går att vab:a? När min son var på behandlingshemmet och hemma för umgänge, var det ett krav att jag skulle vara hemma/finnas tillgänglig hela tiden. Dels för att han faktiskt hade behov av det, men också för att syftet ju var att vi skulle bygga upp vår relation och hitta nya, bra rutiner och förhållningssätt här hemma.
  4. 2
    Min son blev också placerad när han var 13, och det var räddningen för honom och oss! Jag tänker att det kanske går att vab:a? När min son var på behandlingshemmet och hemma för umgänge, var det ett krav att jag skulle vara hemma/finnas tillgänglig hela tiden. Dels för att han faktiskt hade behov av det, men också för att syftet ju var att vi skulle bygga upp vår relation och hitta nya, bra rutiner och förhållningssätt här hemma.
  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3
    Det vore väl bättre för er om man ändrar umgängeshelgerna till de tillfällen då du inte har helgarbete?
  6. 3
    Det vore väl bättre för er om man ändrar umgängeshelgerna till de tillfällen då du inte har helgarbete?
  7. Medlem sedan
    Mar 2000
    #4
    Självklart vore det bättre, det är bara det att jag tyvärr arbetar så mycket helg att hur vi än vänder och vrider på det så hjälps det inte utan det måste bli någon enstaka natt ifall vi ska fortsätta ha lika mycket umgänge som idag. Jag har idag informerat behandlingshemmet om nya datum för umgänge och har då valt endast helger då jag är helt ledig men tyvärr innebär det att umgänget minskar. Tanken var egentligen att umgänget från september skulle ökas men nu blir det alltså omvänt... Det innebär också att han inte träffar sina syskon mer än ca varannan månad pga att de är iväg varannan helg. Det är därför jag undrar lite kring eventuella rättigheter... Ska kolla upp det med att vab:a!
  8. 4
    Självklart vore det bättre, det är bara det att jag tyvärr arbetar så mycket helg att hur vi än vänder och vrider på det så hjälps det inte utan det måste bli någon enstaka natt ifall vi ska fortsätta ha lika mycket umgänge som idag. Jag har idag informerat behandlingshemmet om nya datum för umgänge och har då valt endast helger då jag är helt ledig men tyvärr innebär det att umgänget minskar. Tanken var egentligen att umgänget från september skulle ökas men nu blir det alltså omvänt... Det innebär också att han inte träffar sina syskon mer än ca varannan månad pga att de är iväg varannan helg. Det är därför jag undrar lite kring eventuella rättigheter... Ska kolla upp det med att vab:a!
  9. Anonym
    #5
    Nej, några sådana rättigheter finns inte. Du får försöka omförhandla villkoren på jobbet, byta jobb eller ändra umgängestiderna för sonen.
  10. 5
    Nej, några sådana rättigheter finns inte. Du får försöka omförhandla villkoren på jobbet, byta jobb eller ändra umgängestiderna för sonen.

Liknande trådar

  1. HVB-hemsplacerat barn och umgänge
    By Rebecka m. 3 pojkar in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 10:44
  2. Boende och umgänge för barn
    By Elinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 21:35
  3. umgänge med barn(långt )
    By anonymt namn in forum Pappasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 08:49
  4. ang umgänge med mindre barn
    By pruttlan in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 22:12
  5. Allergiskt barn & umgänge m djurägare
    By Malin1979 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 10:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar