Svordommar
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Svordommar

    Svär era barn mycket? Ovanligt mycket? Hur hanterar ni det? (även på Bokstavsbarn)
  2. 1
    Svordommar Svär era barn mycket? Ovanligt mycket? Hur hanterar ni det? (även på Bokstavsbarn)
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Japp, i perioder har det varit enormt mycket. (Framförallt på dagis)

    Vi hanterar det på flera sätt parallellt. Dels genom att förebygga ilskeutbrott förstås, vilket är en vuxenuppgift, och dels genom att erbjuda/visa på andra sätt att uttrycka ilska (på dagis har de infört strategier som går ut på att han går undan till utvalt ställe där han kan stå och vråla lite när han behöver det) och dels genom att uppmuntra svordomsfria dagar (belöningssystem).
  4. 2
    Japp, i perioder har det varit enormt mycket. (Framförallt på dagis)

    Vi hanterar det på flera sätt parallellt. Dels genom att förebygga ilskeutbrott förstås, vilket är en vuxenuppgift, och dels genom att erbjuda/visa på andra sätt att uttrycka ilska (på dagis har de infört strategier som går ut på att han går undan till utvalt ställe där han kan stå och vråla lite när han behöver det) och dels genom att uppmuntra svordomsfria dagar (belöningssystem).
  5. Medlem sedan
    Sep 2008
    #3
    Min grabb svär inte alarmerande ofta. I skolan i 4:an hade de problem de skickade mail om, att runt pingisbordet skreks diverse otrevliga okvädningsord, många nedsättande mot minoriteter av olika slag.

    När lärarna frågade barnen varför de skrek så, sa de att de inte menade något illa, det liksom bara kom i matchens hetta.

    Jag tror barn och lärare lyckades minska problemet tillsammans, och som sagt, min grabb är väldigt "laglydig" - han svär inte i onödan.
  6. 3
    Min grabb svär inte alarmerande ofta. I skolan i 4:an hade de problem de skickade mail om, att runt pingisbordet skreks diverse otrevliga okvädningsord, många nedsättande mot minoriteter av olika slag.

    När lärarna frågade barnen varför de skrek så, sa de att de inte menade något illa, det liksom bara kom i matchens hetta.

    Jag tror barn och lärare lyckades minska problemet tillsammans, och som sagt, min grabb är väldigt "laglydig" - han svär inte i onödan.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Min son har mest använt svordomar när han är arg eller ledsen. Han kan använda en del andra opassande ord när han är glad och uppspelt, ofta kiss- och bajshumor som han tycker om. Det senare är ju inte lika illa i de flestas öron, men likväl stigmatiserande då andra barn och vuxna kan uppleva det som udda och märkligt (dålig potträning ).

    Jag vill helst försöka minska så mycket som möjligt av de beteenden hos sonen som leder till just stigmatisering.
  8. 4
    Min son har mest använt svordomar när han är arg eller ledsen. Han kan använda en del andra opassande ord när han är glad och uppspelt, ofta kiss- och bajshumor som han tycker om. Det senare är ju inte lika illa i de flestas öron, men likväl stigmatiserande då andra barn och vuxna kan uppleva det som udda och märkligt (dålig potträning ).

    Jag vill helst försöka minska så mycket som möjligt av de beteenden hos sonen som leder till just stigmatisering.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    Här kommer de i parti och minut och det är lögn i helsike att få bort dem. De liknar tics så vi har liksom slutat att tjata. Det finns så mycket annat att lägga krut på just nu. Trist för omgivningen bara.
  10. 5
    Här kommer de i parti och minut och det är lögn i helsike att få bort dem. De liknar tics så vi har liksom slutat att tjata. Det finns så mycket annat att lägga krut på just nu. Trist för omgivningen bara.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Vi la minimalt med fokus på det när det pågick som värst (för ca ett år sedan). Vi tog itu med det först när sonen var inne i en mer beskedlig fas där det var lönt att jobba med det.
  12. 6
    Vi la minimalt med fokus på det när det pågick som värst (för ca ett år sedan). Vi tog itu med det först när sonen var inne i en mer beskedlig fas där det var lönt att jobba med det.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7
    Låter som vi är inne i samma tänk
  14. 7
    Låter som vi är inne i samma tänk

Liknande trådar

  1. Svordommar
    By ~Trixie~ in forum Bokstavsbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 18:24
  2. Appropå svordommar :D
    By Mimisoul in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 09:27
  3. Primalskrik och svordommar...
    By Sofia_N in forum Föräldraskap
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 17:58
  4. Svordommar i Evas superkoll?
    By Mattew_Victoria in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 14:22
  5. (varning för svordommar)
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 21:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar