Tips föräldramöte?
Barn som yrke
  1. förskollärare lilla
    #1

    Tips föräldramöte?

    Vi ska snart ha föräldramöte på vår småbarnsavdelning där tre nya barn har börjat inför hösten. Jag tycker att det alltid är lika "svårt" att hitta på något vettigt att fylla ut tiden med på föräldramötet, info om sjukdomar, kläder osv., visst men sen då? Jag har tyvärr inte heller tid egentligen att sitta och göra värsta upplägget med föreläsning om något intressant. Så nu hoppas jag att jag kan får tips på ämnen och uppslag på idéer som inte tar för lång tid att förbereda och som föräldrar till de allra minsta uppskattar.

    Tacksam för svar
  2. 1
    Tips föräldramöte? Vi ska snart ha föräldramöte på vår småbarnsavdelning där tre nya barn har börjat inför hösten. Jag tycker att det alltid är lika "svårt" att hitta på något vettigt att fylla ut tiden med på föräldramötet, info om sjukdomar, kläder osv., visst men sen då? Jag har tyvärr inte heller tid egentligen att sitta och göra värsta upplägget med föreläsning om något intressant. Så nu hoppas jag att jag kan får tips på ämnen och uppslag på idéer som inte tar för lång tid att förbereda och som föräldrar till de allra minsta uppskattar.

    Tacksam för svar
  3. fsklärare
    #2

    Skriv ner

    några diskussionsfrågor på lappar, dela in föräldrarna i 2-3 grupper och låt dem diskutera. Inga avancerade frågor, kan vara skönt att diskutera om vardagssituationer som kan uppstå med små barn.
    Gör ett powerpointarbete eller liknande (använd kanon) med foton om hur en helt vanlig dag ser ut hos er, som visar att ni ser barnen och deras lärande. Gärna med citat från läroplanen eller spela in bär barnen sjunger/berättar kring bilderna.
    Köp vita örngott och textilpennor-låt föräldrarna skriva barnens namn och rita-barnen tycker om att ha en egen kudde att vila på som deras mamma/pappa gjort.
    Info om kläder, sjukdomar etc har vi skippat för många år sen. Sånt berättas vid inskolning/nyhetsbrev-det känns bara förmanande och slöseri på tid att gagga om på föräldrarmöten. Som förskollärare visar jag hellre hur vi jobbar och varför!




    Vi ska snart ha föräldramöte på vår småbarnsavdelning där tre nya barn har börjat inför hösten. Jag tycker att det alltid är lika "svårt" att hitta på något vettigt att fylla ut tiden med på föräldramötet, info om sjukdomar, kläder osv., visst men sen då? Jag har tyvärr inte heller tid egentligen att sitta och göra värsta upplägget med föreläsning om något intressant. Så nu hoppas jag att jag kan får tips på ämnen och uppslag på idéer som inte tar för lång tid att förbereda och som föräldrar till de allra minsta uppskattar.

    Tacksam för svar
  4. 2
    Skriv ner några diskussionsfrågor på lappar, dela in föräldrarna i 2-3 grupper och låt dem diskutera. Inga avancerade frågor, kan vara skönt att diskutera om vardagssituationer som kan uppstå med små barn.
    Gör ett powerpointarbete eller liknande (använd kanon) med foton om hur en helt vanlig dag ser ut hos er, som visar att ni ser barnen och deras lärande. Gärna med citat från läroplanen eller spela in bär barnen sjunger/berättar kring bilderna.
    Köp vita örngott och textilpennor-låt föräldrarna skriva barnens namn och rita-barnen tycker om att ha en egen kudde att vila på som deras mamma/pappa gjort.
    Info om kläder, sjukdomar etc har vi skippat för många år sen. Sånt berättas vid inskolning/nyhetsbrev-det känns bara förmanande och slöseri på tid att gagga om på föräldrarmöten. Som förskollärare visar jag hellre hur vi jobbar och varför!




    Vi ska snart ha föräldramöte på vår småbarnsavdelning där tre nya barn har börjat inför hösten. Jag tycker att det alltid är lika "svårt" att hitta på något vettigt att fylla ut tiden med på föräldramötet, info om sjukdomar, kläder osv., visst men sen då? Jag har tyvärr inte heller tid egentligen att sitta och göra värsta upplägget med föreläsning om något intressant. Så nu hoppas jag att jag kan får tips på ämnen och uppslag på idéer som inte tar för lång tid att förbereda och som föräldrar till de allra minsta uppskattar.

    Tacksam för svar
  5. Anonymz
    #3
    Som förälder vill jag mer veta hur dagarna ser ut.
    Vad man gör och hur man relaterar det till nya läroplanen.
    Hur man gör med gruppindelningar och vilka tankar som är bakom.
    Vilka utflykter man gör, vart och i vilka grupper.
    Om ni har en profil lyfta fram hur ni arbetar med det och barnens respons.
    Har ni samlingar och i så fall varför. Finns det alternativ för barn som inte klarar att sitta still osv.
    Hur gör ni vid frukost, lunch och mellis. Tider, gruppstorlek, "regler".
    Jobbar ni med tema, vad är det och varför.
    Hur jobbar ni på förskolan gällande likabehandling osv. Hur jobbar ni förebyggande med likabehandling och att vara en god kompis - ska ju vara ett fortgående arbete.

    Kanske kan dela in föräldrar i olika grupper, antingen barns ålder, intresse. Vad göra med innemiljö, utemiljö, hur jobba med likabehandling(där föräldrar ska vara delaktiga, sen intresset?).

    Håller med ovan om att detta med info om sjukdomar, namna kläder, lämna in inkomstlapp, tidlappar osv osv är bara info och den bör man känna till och de som inte gör det borde få riktad och tydlig information direkt.

    Finns massa mer, men mötet bör ju inte ta för mycket tid...
  6. 3
    Som förälder vill jag mer veta hur dagarna ser ut.
    Vad man gör och hur man relaterar det till nya läroplanen.
    Hur man gör med gruppindelningar och vilka tankar som är bakom.
    Vilka utflykter man gör, vart och i vilka grupper.
    Om ni har en profil lyfta fram hur ni arbetar med det och barnens respons.
    Har ni samlingar och i så fall varför. Finns det alternativ för barn som inte klarar att sitta still osv.
    Hur gör ni vid frukost, lunch och mellis. Tider, gruppstorlek, "regler".
    Jobbar ni med tema, vad är det och varför.
    Hur jobbar ni på förskolan gällande likabehandling osv. Hur jobbar ni förebyggande med likabehandling och att vara en god kompis - ska ju vara ett fortgående arbete.

    Kanske kan dela in föräldrar i olika grupper, antingen barns ålder, intresse. Vad göra med innemiljö, utemiljö, hur jobba med likabehandling(där föräldrar ska vara delaktiga, sen intresset?).

    Håller med ovan om att detta med info om sjukdomar, namna kläder, lämna in inkomstlapp, tidlappar osv osv är bara info och den bör man känna till och de som inte gör det borde få riktad och tydlig information direkt.

    Finns massa mer, men mötet bör ju inte ta för mycket tid...
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Fråga vad föräldrarna önskar av er som förskola! Ta till er alla förslag och återkoppla till dessa senare under året. Vissa är kanske totalt omöjliga. Andra verkar i första ögonkastet orimliga, men med lite tankeverksamhet så kan det gå att genomföra.
    Dvs försök ha en tvåvägskommunikation, inte bara information från er om vad som gäller.

    Hur brukar ni ha med uppslutning av föräldrar? Om man lägger mötet rimligt tidigt och har "barnvaktsservice" i ett angränsande rum så kan det öka föräldranärvaron markant.
  8. 4
    Fråga vad föräldrarna önskar av er som förskola! Ta till er alla förslag och återkoppla till dessa senare under året. Vissa är kanske totalt omöjliga. Andra verkar i första ögonkastet orimliga, men med lite tankeverksamhet så kan det gå att genomföra.
    Dvs försök ha en tvåvägskommunikation, inte bara information från er om vad som gäller.

    Hur brukar ni ha med uppslutning av föräldrar? Om man lägger mötet rimligt tidigt och har "barnvaktsservice" i ett angränsande rum så kan det öka föräldranärvaron markant.

Liknande trådar

  1. Gå på föräldramöte?
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 20:12
  2. Föräldramöte
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 06:35
  3. Föräldramöte...
    By mimi64 in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 19:03
  4. Föräldramöte
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 12:34
  5. Tips inför föräldramöte på förskola!!!!
    By annakrist in forum Barn som yrke
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 15:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar