Fsklärare - reflektionstid och tid för
Barn som yrke
  1. Anonym fsklärare
    #1

    Fsklärare - reflektionstid och tid för

    saker som pedagogisk dokumentation mm - hur löser ni det praktiskt på era avdelningar? Med nya läroplanen krävs det väldigt mkt dokomentation, samtidigt som vi ska hinna reflektera över barnen och hur vi jobbar etc etc - ja, överhuvudtaget känns det som det är väldigt mycket praktiskt som tar faktisk tid från barnen. Jag gillar båda delarna, och tycker nya läroplanen är bra, men - vi har svårt att få tid till allt, rent praktiskt sätt. Mycket annat måste diskuteras på plantid, och även på enskild plan är det andra saker som måste hinnas med. Så hur löser ni det?! Jag tar jättegärna emot bra och konkreta tips!!
  2. 1
    Fsklärare - reflektionstid och tid för saker som pedagogisk dokumentation mm - hur löser ni det praktiskt på era avdelningar? Med nya läroplanen krävs det väldigt mkt dokomentation, samtidigt som vi ska hinna reflektera över barnen och hur vi jobbar etc etc - ja, överhuvudtaget känns det som det är väldigt mycket praktiskt som tar faktisk tid från barnen. Jag gillar båda delarna, och tycker nya läroplanen är bra, men - vi har svårt att få tid till allt, rent praktiskt sätt. Mycket annat måste diskuteras på plantid, och även på enskild plan är det andra saker som måste hinnas med. Så hur löser ni det?! Jag tar jättegärna emot bra och konkreta tips!!
  3. Anonym fskl
    #2
    Hos oss har förskollärarna 3 timmar egen planeringstid i veckan som är schemalagd. Men, självklart, om det är sjukdom och kort om folk så måste man ibland avstå från planeringen och vara i barngrupp istället den tiden.
    Sen har vi dessutom 1½ timme schemalagd avdelningsplanering i veckan. Samma där, är det kort om folk så kanske bara 2 från avdelningen gå på planering. Vi hjälps åt över huset när det är avdelningsplaneringar.
  4. 2
    Hos oss har förskollärarna 3 timmar egen planeringstid i veckan som är schemalagd. Men, självklart, om det är sjukdom och kort om folk så måste man ibland avstå från planeringen och vara i barngrupp istället den tiden.
    Sen har vi dessutom 1½ timme schemalagd avdelningsplanering i veckan. Samma där, är det kort om folk så kanske bara 2 från avdelningen gå på planering. Vi hjälps åt över huset när det är avdelningsplaneringar.
  5. Anonym fskl
    #3
    barnskötarna har 1½ timme i vecka
  6. 3
    barnskötarna har 1½ timme i vecka
  7. Observatören
    #4
    Vad lägger du in i begreppet "dokumentation"? Dokumentationen kan ju i sig gå väldigt fort - intervjua barn, fotografera osv. Men det som tar tid är ju att reflektera kring det man samlat in och dskutera hur man går vidare. Om man tar barnen till hjälp så kan också den här biten inkluderas i själva arbetet i barngruppen.

    Jag tycker begreppet "planeringstid" är ett lite förlegat uttryck eftersom man inte riktigt planerar så som man gjort tidigare. Man måste ju förhålla sig lite mer flexibel och reflektera en hel del för att barnen ska få möjlighet att utöva inflytande och påverka verksamheten och då kan man ju inte ha en 100% fast och genomtänkt planering. Det är kanske bättre att ha en ingångsvinkel in i ett tema t ex men sen måste planeringen vara så flexibel att barnen får möjlighet att påverka händelseförloppet. Vad ska man kalla det då?

    Ja, jag tycker i alla fall att det sällan är svårt att få tiden att räcka till eftersom alla som är i verksamheten är inkluderade i dokumentationsprocessen på något sätt. Barn kan t ex fotografera verksamheten utifrån ett särskilt fokus t ex "Roligast på förskolan" och sen kan vuxna kika och reflektera över fotona tillsammans med barnen och också kollegorna. Snacka om att man kan utveckla kvaliteten då - sett ur barns perspektiv. Våga och använd fantasin! Det finns inget som säger att detta är en process som måste ske utanför barngruppen.
  8. 4
    Vad lägger du in i begreppet "dokumentation"? Dokumentationen kan ju i sig gå väldigt fort - intervjua barn, fotografera osv. Men det som tar tid är ju att reflektera kring det man samlat in och dskutera hur man går vidare. Om man tar barnen till hjälp så kan också den här biten inkluderas i själva arbetet i barngruppen.

    Jag tycker begreppet "planeringstid" är ett lite förlegat uttryck eftersom man inte riktigt planerar så som man gjort tidigare. Man måste ju förhålla sig lite mer flexibel och reflektera en hel del för att barnen ska få möjlighet att utöva inflytande och påverka verksamheten och då kan man ju inte ha en 100% fast och genomtänkt planering. Det är kanske bättre att ha en ingångsvinkel in i ett tema t ex men sen måste planeringen vara så flexibel att barnen får möjlighet att påverka händelseförloppet. Vad ska man kalla det då?

    Ja, jag tycker i alla fall att det sällan är svårt att få tiden att räcka till eftersom alla som är i verksamheten är inkluderade i dokumentationsprocessen på något sätt. Barn kan t ex fotografera verksamheten utifrån ett särskilt fokus t ex "Roligast på förskolan" och sen kan vuxna kika och reflektera över fotona tillsammans med barnen och också kollegorna. Snacka om att man kan utveckla kvaliteten då - sett ur barns perspektiv. Våga och använd fantasin! Det finns inget som säger att detta är en process som måste ske utanför barngruppen.

Liknande trådar

  1. reflektionstid mm
    By emma in forum Barn som yrke
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-08-30, 09:57
  2. Krav på fsklärare på förskola?
    By Anonym in forum Barn som yrke
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 14:46
  3. Läsa till lärare om fsklärare?
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 19:14
  4. fsklärare-havandeskapspenning?
    By umami in forum Komplikationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 17:06
  5. löneförhandling fsklärare?! Snabbt
    By A. in forum Barn som yrke
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 18:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar