Svamps vara eller inte vara
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Svamps vara eller inte vara

    Jag var bort till apoteket här på östra igår och släntrade då förbi gräsplätten som är emellan apoteket och KKs huvudentre. Döm om min förvåning när jag plötsligt inser att jag står och tittar på svamp... men inte vilken svamp som helst, utan något som ser preciiis ut som skogschampinjoner... och det är inte lite såna svampar heller... och jag kan inte tillräckligt om svamp för att våga påstå att det faktiskt _är_ skogschampinjoner. De ser likadana ut som de i mataffären, köttet ser typ likadant ut (bröt nacken av en av dem för att kolla) men jag VET ju inte.
    Skogschampinjoner är jättegott... och det är ju helt häftigt om de faktiskt står där redo att plockas...

    Det är så vansinnigt frustrerande att inte veta och ändå ha vetskapen att de små rackarna står där borta och bara växer!
    Life is NOT a dress rehearsal so......LET US eat CAKE
  2. 1
    Svamps vara eller inte vara Jag var bort till apoteket här på östra igår och släntrade då förbi gräsplätten som är emellan apoteket och KKs huvudentre. Döm om min förvåning när jag plötsligt inser att jag står och tittar på svamp... men inte vilken svamp som helst, utan något som ser preciiis ut som skogschampinjoner... och det är inte lite såna svampar heller... och jag kan inte tillräckligt om svamp för att våga påstå att det faktiskt _är_ skogschampinjoner. De ser likadana ut som de i mataffären, köttet ser typ likadant ut (bröt nacken av en av dem för att kolla) men jag VET ju inte.
    Skogschampinjoner är jättegott... och det är ju helt häftigt om de faktiskt står där redo att plockas...

    Det är så vansinnigt frustrerande att inte veta och ändå ha vetskapen att de små rackarna står där borta och bara växer!
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Champinjon eller flugsvamp, det är frågan? Du får väl plocka några, fota och lägga ut lite bilder.
  4. 2
    Champinjon eller flugsvamp, det är frågan? Du får väl plocka några, fota och lägga ut lite bilder.
  5. Medlem sedan
    Sep 2006
    #3
    å andra sidan har jag sjukt nära till akuten


    men det är såå störigt att inte veta.
  6. 3
    å andra sidan har jag sjukt nära till akuten


    men det är såå störigt att inte veta.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Är det vit hatt med vit fot och vita skivor så är det en flugsvamp. Champinjoner har alltid färgade skivor.
    Kolla in http://www.svampguiden.com/champinjoner.asp för lite mer detaljer och bilder och sånt.
  8. 4
    Är det vit hatt med vit fot och vita skivor så är det en flugsvamp. Champinjoner har alltid färgade skivor.
    Kolla in http://www.svampguiden.com/champinjoner.asp för lite mer detaljer och bilder och sånt.
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5
    Champinjoner ser man ganska ofta på gräsplättar och i parker. Första risken är förstås att förväxla dem med flugsvampar, och de är så giftiga att det inte alltid hjälper att ha nära till akuten. Andra risken är att förväxla ätliga champinjoner med giftiga champinjoner. Jag tycker att de olika champinjonsorterna är ganska svåra att skilja åt. Jag plockar bara en sorts champinjon, kungschampinjon. De andra tycker jag är för lätta att förväxla.
  10. 5
    Champinjoner ser man ganska ofta på gräsplättar och i parker. Första risken är förstås att förväxla dem med flugsvampar, och de är så giftiga att det inte alltid hjälper att ha nära till akuten. Andra risken är att förväxla ätliga champinjoner med giftiga champinjoner. Jag tycker att de olika champinjonsorterna är ganska svåra att skilja åt. Jag plockar bara en sorts champinjon, kungschampinjon. De andra tycker jag är för lätta att förväxla.

Liknande trådar

  1. Sminkets vara eller inte vara?
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-09-17, 11:28
  2. Att vara eller inte vara...gravid
    By GroFrö in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 15:38
  3. Att vara eller att inte vara...tokig ??
    By towa1 in forum Ur barnamun
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 01:31
  4. Att vara eller inte vara - Gravid.
    By Nervvrak in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 19:24
  5. Fredagsbullens vara eller inte vara
    By MiaKL,S03+K06 in forum Vikt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 17:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar