Framåtvänd eller bakåt i vagnen?
_1103 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2010
    #1

    Framåtvänd eller bakåt i vagnen?

    Imorgon fyller vår dotter 6 månader. Sambon och jag bestämde oss att fira detta genom att köpa en liten trevlig sulky till henne. Den sittvagn hon använder är så jäklans stor och klumpig och vi har tröttnat på att knäcka ryggen varje gång den skall in i bilen.
    Sagt och gjort så åkte vi till en barnvagnsaffär och kom hem med en Brio Race.
    Vi har nyss varit ute och provkört den och dottern satt som en prinsessa och tyckte det var jättekul att få åka ny vagn.

    Det snackas ju så mycket om att barnet skall åka vänd mot föräldern det första året, men hur viktigt är detta egentligen?
    Vad jag förstått har det till viss del att göra med "trygghet", att barnet skall kunna se mamma och pappa osv.
    I denna sulky kommer hon åka framåtvänd redan nu (6 månader), men det känns ändå rätt för henne. Hon är väldigt nyfiken av sig och vill gärna kunna se sig omkring och spana på vad som händer.
    I hennes gamla vagn så liksom drog hon sig framåt för att kunna titta runt sidan på suffletten och det kändes som hon tröttade ut sig på detta vis.
    Nu idag så satt hon helt still, bekvämt lutad mot ryggstödet och bara njöt. I och för sig blir det mycket synintryck.

    Så, att åka framåtvänd kan väl för jisse namn inte vara så himla "farligt", eller vad säger ni??

    För och nackdelar?
    (¯`*•.¸ღ Dotter född 2011-03-08 ღ¸.•*´¯)
  2. 1
    Framåtvänd eller bakåt i vagnen? Imorgon fyller vår dotter 6 månader. Sambon och jag bestämde oss att fira detta genom att köpa en liten trevlig sulky till henne. Den sittvagn hon använder är så jäklans stor och klumpig och vi har tröttnat på att knäcka ryggen varje gång den skall in i bilen.
    Sagt och gjort så åkte vi till en barnvagnsaffär och kom hem med en Brio Race.
    Vi har nyss varit ute och provkört den och dottern satt som en prinsessa och tyckte det var jättekul att få åka ny vagn.

    Det snackas ju så mycket om att barnet skall åka vänd mot föräldern det första året, men hur viktigt är detta egentligen?
    Vad jag förstått har det till viss del att göra med "trygghet", att barnet skall kunna se mamma och pappa osv.
    I denna sulky kommer hon åka framåtvänd redan nu (6 månader), men det känns ändå rätt för henne. Hon är väldigt nyfiken av sig och vill gärna kunna se sig omkring och spana på vad som händer.
    I hennes gamla vagn så liksom drog hon sig framåt för att kunna titta runt sidan på suffletten och det kändes som hon tröttade ut sig på detta vis.
    Nu idag så satt hon helt still, bekvämt lutad mot ryggstödet och bara njöt. I och för sig blir det mycket synintryck.

    Så, att åka framåtvänd kan väl för jisse namn inte vara så himla "farligt", eller vad säger ni??

    För och nackdelar?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    tjaa, om man inte kör vagnen så ofta kanske. Jag tycker att bebisar blir trötta o ofta gnälliga när de har fått för mycket intryck. O att det kan visa sig senare. Men hon sitter ju inte i vagnen i timmar varje dag så det går nog bra
  4. 2
    tjaa, om man inte kör vagnen så ofta kanske. Jag tycker att bebisar blir trötta o ofta gnälliga när de har fått för mycket intryck. O att det kan visa sig senare. Men hon sitter ju inte i vagnen i timmar varje dag så det går nog bra
  5. Medlem sedan
    May 2011
    #3
    Vi har oxo en framåtvänd sulky, men de dagar han ska sitta länge i vagnen så kör vi fortfarande den bakåtvända sittvagnen (gamla liggvagnen utan insats). Känner lite som Trollmor nedan att för mycket intryck brukar visa sig förr eller senare så vi tar det lite lugnt med det. Men testa och känn efter!
  6. 3
    Vi har oxo en framåtvänd sulky, men de dagar han ska sitta länge i vagnen så kör vi fortfarande den bakåtvända sittvagnen (gamla liggvagnen utan insats). Känner lite som Trollmor nedan att för mycket intryck brukar visa sig förr eller senare så vi tar det lite lugnt med det. Men testa och känn efter!
  7. Medlem sedan
    Dec 2008
    #4
    Min första tjej, Melina, åkte framåt och jag upplevde inte det som nåt problem. Tvärtom var hon mycket social och hälsade på folk redan vid 10 mån.

    Nu har vi en tvillingvagn som jag kör bakåtvänd och vi har haft en lift till minstingen, Amanda. När jag bara var ute med Amanda så tog jag sulkyn som är en trehjuling, lutade ryggstödet helt och la i liften. Så Amanda har åkt både fram- och bakåtvänd ända från födseln.
  8. 4
    Min första tjej, Melina, åkte framåt och jag upplevde inte det som nåt problem. Tvärtom var hon mycket social och hälsade på folk redan vid 10 mån.

    Nu har vi en tvillingvagn som jag kör bakåtvänd och vi har haft en lift till minstingen, Amanda. När jag bara var ute med Amanda så tog jag sulkyn som är en trehjuling, lutade ryggstödet helt och la i liften. Så Amanda har åkt både fram- och bakåtvänd ända från födseln.
  9. Medlem sedan
    Sep 2005
    #5
    Min stor satt i framåt vänd från början och d har inte blivit nåt fel på henne.
    M sitter i samma vagn och en så länge e d inge fel på henne heller
  10. 5
    Min stor satt i framåt vänd från början och d har inte blivit nåt fel på henne.
    M sitter i samma vagn och en så länge e d inge fel på henne heller

Liknande trådar

  1. Framåtvänd eller bakåtvänd i bilen?
    By nalla in forum _05 Höstbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 14:40
  2. Bakåt eller framåtvänd bilbanstol?
    By theaX in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 05:48
  3. Bakåt eller framåtvänd?
    By blomman38 in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 21:19
  4. Vagnen: Framåt/bakåt???
    By Mamma A med lilla C in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 13:19
  5. Bakåtvänd eller framåtvänd?
    By -Grynet- in forum Småbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 09:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar