Hur länge är lagom länge ?
Ordet är fritt
  1. Salander
    #1

    Hur länge är lagom länge ?

    Om en person i stort sett bara orkar jobba och sedan övrig tid gråter eller sover/vilar.

    Personen är i sorg (halvnära släkting inte inom hemmafamiljen) och har en del andra jobbigheter i livet samtidigt.

    Hur länge är det OK att ha det så.

    När övergår det till inte OK, eller behov av professionell hjälp?


    (Det är inte personen i filmen som har skrivit brevet osv..)
  2. 1
    Hur länge är lagom länge ? Om en person i stort sett bara orkar jobba och sedan övrig tid gråter eller sover/vilar.

    Personen är i sorg (halvnära släkting inte inom hemmafamiljen) och har en del andra jobbigheter i livet samtidigt.

    Hur länge är det OK att ha det så.

    När övergår det till inte OK, eller behov av professionell hjälp?


    (Det är inte personen i filmen som har skrivit brevet osv..)
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    oj vad svårt....säkert olika för olika personer.

    Sorg är ju väldigt individuellt.

    Lite samma sits här ju.
    Har du testat prata med personen vad denne anser,om det är ok ??
  4. 2
    oj vad svårt....säkert olika för olika personer.

    Sorg är ju väldigt individuellt.

    Lite samma sits här ju.
    Har du testat prata med personen vad denne anser,om det är ok ??
  5. Salander
    #3
    Nej, tänkte höra med er först
  6. 3
    Nej, tänkte höra med er först
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    Alla sörjer ju på olika sätt och tiden beror ju oxå på. Men jag persoligen hade nog funderat mer om personen i fråga hade "grottat ner sig" totalt så att inget hände i dennes liv.

    Hanterar man vardagen (laga mat, ev jobba osv) då klarar man sig lite ju men funkar inget - då hade jag ringt in sjunde kavalleriet!
  8. 4
    Alla sörjer ju på olika sätt och tiden beror ju oxå på. Men jag persoligen hade nog funderat mer om personen i fråga hade "grottat ner sig" totalt så att inget hände i dennes liv.

    Hanterar man vardagen (laga mat, ev jobba osv) då klarar man sig lite ju men funkar inget - då hade jag ringt in sjunde kavalleriet!
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Man brukar ju prata om ett sorgeår - så nog tar det lång tid att komma över, men det kanske blir för djupt sorg och kantar det där? Går det med några vanliga tips om att försöka hitta på ngt annat (gå ut på propmenad bara?) - kan det komma några och besöka personen?
  10. 5
    Man brukar ju prata om ett sorgeår - så nog tar det lång tid att komma över, men det kanske blir för djupt sorg och kantar det där? Går det med några vanliga tips om att försöka hitta på ngt annat (gå ut på propmenad bara?) - kan det komma några och besöka personen?
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Omöjligt att svara på men efter ett par månader hade jag nog uppmanat personen att söka hjälp.
  12. 6
    Omöjligt att svara på men efter ett par månader hade jag nog uppmanat personen att söka hjälp.
  13. Salander
    #7
    Ja jobbet, men inget mer, verkar klaras av.
    Fått bilden av att partnern sköter "allt" just nu.
    Tack för svar!
  14. 7
    Ja jobbet, men inget mer, verkar klaras av.
    Fått bilden av att partnern sköter "allt" just nu.
    Tack för svar!
  15. Salander
    #8
    Ja, kanske ska det få ta så lång tid. Rädd att det ska bli en depression. Promenader är bra men just nu tackas det nej till allt snt.
  16. 8
    Ja, kanske ska det få ta så lång tid. Rädd att det ska bli en depression. Promenader är bra men just nu tackas det nej till allt snt.
  17. Salander
    #9
    Ja jag tänker lite så. Snart är det två månader och det verkar inte lätta. Ska avvakta någon vecka eller två till.
  18. 9
    Ja jag tänker lite så. Snart är det två månader och det verkar inte lätta. Ska avvakta någon vecka eller två till.
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10
    Jag skulle vilja se en utveckling -oavsett hur lång tid som gått. Om det aldrig går att få med personen på en promenad, en aktivitet, ett samtal eller ett litet leende så är det allvarligt. För de flesta så är sorgen något som kommer och går, inte ett konstant tillstånd av sova/gråta/jobba.

    Men det är inte säkert att "professionell hjälp" (jag bara gissar att du tänker på någon form av samtal här) är den rätta hjälpen. Det kan lika gärna vara så att den rätta hjälpen är en kolonilott, en hundvalp eller dagliga promenader...

    Jag skulle nog ringt/mailat och rådgjort med de här:
    http://www.sorg.se
    08-33 50 40
  20. 10
    Jag skulle vilja se en utveckling -oavsett hur lång tid som gått. Om det aldrig går att få med personen på en promenad, en aktivitet, ett samtal eller ett litet leende så är det allvarligt. För de flesta så är sorgen något som kommer och går, inte ett konstant tillstånd av sova/gråta/jobba.

    Men det är inte säkert att "professionell hjälp" (jag bara gissar att du tänker på någon form av samtal här) är den rätta hjälpen. Det kan lika gärna vara så att den rätta hjälpen är en kolonilott, en hundvalp eller dagliga promenader...

    Jag skulle nog ringt/mailat och rådgjort med de här:
    http://www.sorg.se
    08-33 50 40
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Det jag tänker är att man kanske itne alltid behöver proffshjälp i sorg, men väl draghjälp från "vanliga människor" som bryr sig om en. Att det kan gå över i depression annars liksom? (och om man inte vill umgås alls är det intget bra tecken)Kan kyrkan vara ett alternativ - de brukar ha sorgegrupper?
  22. 11
    Det jag tänker är att man kanske itne alltid behöver proffshjälp i sorg, men väl draghjälp från "vanliga människor" som bryr sig om en. Att det kan gå över i depression annars liksom? (och om man inte vill umgås alls är det intget bra tecken)Kan kyrkan vara ett alternativ - de brukar ha sorgegrupper?
  23. Salander
    #12
    Tack Sisla. Ja jag tänkte nog på samtal. Husdjur vore säkert den bästa medicinen för denna person men tyvärr inte möjligt. Tack för länken/telenummret.
    Jag börjar känna mig orolig, så är det ju.
  24. 12
    Tack Sisla. Ja jag tänkte nog på samtal. Husdjur vore säkert den bästa medicinen för denna person men tyvärr inte möjligt. Tack för länken/telenummret.
    Jag börjar känna mig orolig, så är det ju.
  25. Salander
    #13
    Kyrkan kan vara ett bra alternativ. Ska föreslå det.
  26. 13
    Kyrkan kan vara ett bra alternativ. Ska föreslå det.

Liknande trådar

  1. London, hur länge är lagom?
    By blå fågeln in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-14, 14:43
  2. Länge sedan! (och då menar jag länge)
    By Sirpa in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 09:15
  3. hur länge är lagom länge?
    By Mam till E & A in forum Småbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 23:38
  4. hur länge är lagom länge?
    By Mam till E & A in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 23:38
  5. Så länge, länge, länge sedan
    By ulrslo in forum _0506 Junibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 13:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar