Fortfarande namnlös :-(
_1106 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Fortfarande namnlös :-(

    Nu har vår lillebror hunnit bli drygt 3 månader och fortfarande namnlös, stackars barn. Varför har han så tjuriga föräldrar? ;-)

    Vi kan inte enas om nått namn. Min sambo vill ha en "vanligt" namn säger han. Han förslag är Scott och Olle. I mina ögon är Scott inte ett namn, det är märket på storebrors cykel eller möjligtvis ett efternamn.
    Jag vill ha ett svenskt namn som man inte gör om till ett smeknam direkt och något som inte "alla"andra heter i samma ålder. Och Olle tycker jag var och varannan unge härikring heter just nu. iallafall 3.... och någon jag sett i BBannonserna i dagstidningen.

    Jag har fyra namn som jag kan tänka mig. På första plats Bosse, det ville jag att storebror skulle heta och fick inte igen det då heller. Sedan kan jag tänka mig Manne, Gunnar eller Beppe.

    Kan ni komma med några förslag, vi har verkligen kommit till nått dödläge och behöver nya infallsvinklar.Bröderna heter Totte och Lasse, vårt efternamn börjar på S ifall det har någon betydelse.

    Om man ska ta hänsyn till Tottes önskan så vill han att lillebror ska ha 2 lika bokstäver som han har TT och Lasse har SS.

    Här är några namn som är helt utelsutna:
    Pelle, Valle, Kalle, Sonny, Benny, Sverre, Sigge, Abbe, Mille, Ebbe, Eddie
  2. 1
    Fortfarande namnlös :-( Nu har vår lillebror hunnit bli drygt 3 månader och fortfarande namnlös, stackars barn. Varför har han så tjuriga föräldrar? ;-)

    Vi kan inte enas om nått namn. Min sambo vill ha en "vanligt" namn säger han. Han förslag är Scott och Olle. I mina ögon är Scott inte ett namn, det är märket på storebrors cykel eller möjligtvis ett efternamn.
    Jag vill ha ett svenskt namn som man inte gör om till ett smeknam direkt och något som inte "alla"andra heter i samma ålder. Och Olle tycker jag var och varannan unge härikring heter just nu. iallafall 3.... och någon jag sett i BBannonserna i dagstidningen.

    Jag har fyra namn som jag kan tänka mig. På första plats Bosse, det ville jag att storebror skulle heta och fick inte igen det då heller. Sedan kan jag tänka mig Manne, Gunnar eller Beppe.

    Kan ni komma med några förslag, vi har verkligen kommit till nått dödläge och behöver nya infallsvinklar.Bröderna heter Totte och Lasse, vårt efternamn börjar på S ifall det har någon betydelse.

    Om man ska ta hänsyn till Tottes önskan så vill han att lillebror ska ha 2 lika bokstäver som han har TT och Lasse har SS.

    Här är några namn som är helt utelsutna:
    Pelle, Valle, Kalle, Sonny, Benny, Sverre, Sigge, Abbe, Mille, Ebbe, Eddie
  3. Medlem sedan
    Sep 2010
    #2
    Oj va svårt! Det är förmodligen inte lättare nu när det gått en stund heller.
    Nåt som direkt slog mig som skulle kunna klinga med brorsornas namn var Ture eller Alfred. Vet inte varför, men det bara kändes rätt i mun. Jag tror att tar ni nåt som låter för lika, som te x Nisse så blir det så konstlat. Totte, Lasse, Nisse.. eller helt rätt. haha.. va svårt!

    Min moster har 7 barn, de 4 sista heter Mikaela, Evelina, Nikodemus, Nikolina. I våra munnar heter de Nicko, Picko o Dicko.. Vi har ingen aning, o de klingar för lika på nåt vis o ingen kan hålla isär.
    Lycka till så hoppas vi att lillabror får ett namn snart =o)
  4. 2
    Oj va svårt! Det är förmodligen inte lättare nu när det gått en stund heller.
    Nåt som direkt slog mig som skulle kunna klinga med brorsornas namn var Ture eller Alfred. Vet inte varför, men det bara kändes rätt i mun. Jag tror att tar ni nåt som låter för lika, som te x Nisse så blir det så konstlat. Totte, Lasse, Nisse.. eller helt rätt. haha.. va svårt!

    Min moster har 7 barn, de 4 sista heter Mikaela, Evelina, Nikodemus, Nikolina. I våra munnar heter de Nicko, Picko o Dicko.. Vi har ingen aning, o de klingar för lika på nåt vis o ingen kan hålla isär.
    Lycka till så hoppas vi att lillabror får ett namn snart =o)
  5. Medlem sedan
    Sep 2010
    #3
    Ville/Wille? Dennis? Hasse?(kanske för likt lasse dock) Molle? Annars tänkte jag Sture, när jag hörde dom andra namnen...Manne? Tommy?
  6. 3
    Ville/Wille? Dennis? Hasse?(kanske för likt lasse dock) Molle? Annars tänkte jag Sture, när jag hörde dom andra namnen...Manne? Tommy?
  7. Medlem sedan
    May 2009
    #4
    Helt spontant tänker jag Sture. Möjligen Albin eller Bertil. Tycker det passar fint med de andra namnen. Funderar också som ni om man ska ta hänsyn till de andra "dubbel-bokstäverna" eller inte.
    Tror nog iallafall att man inte ska låsa upp sig för mycket på en viss klang i namnet utan bara gå på känslan.
    Mina tre flickor har helt olika namn och det stör inte tycker jag..
  8. 4
    Helt spontant tänker jag Sture. Möjligen Albin eller Bertil. Tycker det passar fint med de andra namnen. Funderar också som ni om man ska ta hänsyn till de andra "dubbel-bokstäverna" eller inte.
    Tror nog iallafall att man inte ska låsa upp sig för mycket på en viss klang i namnet utan bara gå på känslan.
    Mina tre flickor har helt olika namn och det stör inte tycker jag..
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Har funderat lite under dagen, maken gillar Perra Jag gillar Bosse, Hasse, Marre (låter dock som ett flick namn )
  10. 5
    Har funderat lite under dagen, maken gillar Perra Jag gillar Bosse, Hasse, Marre (låter dock som ett flick namn )
  11. Anonym
    #6
    Pierre är också ett fint namn!
  12. 6
    Pierre är också ett fint namn!
  13. Medlem sedan
    Sep 2008
    #7
    Jag vet hur svårt det är !
    Vi bestämde oss för ca 3 veckor sedan men fram tills dess var det dödläge.

    William är fint och även "internationellt". och två lika

    Hoppas att ni hittar ett namn som ni båda gillar.
  14. 7
    Jag vet hur svårt det är !
    Vi bestämde oss för ca 3 veckor sedan men fram tills dess var det dödläge.

    William är fint och även "internationellt". och två lika

    Hoppas att ni hittar ett namn som ni båda gillar.
  15. Medlem sedan
    Nov 2010
    #8
    Svårt det där... Jag tycker ni ska bryta av med ett "icke" dubbelnamn. T.ex. Fred. Totte, Lasse och Fred tycker jag låter fint
  16. 8
    Svårt det där... Jag tycker ni ska bryta av med ett "icke" dubbelnamn. T.ex. Fred. Totte, Lasse och Fred tycker jag låter fint
  17. Medlem sedan
    Mar 2002
    #9
    Ville/Wille?

    Svårt svårt.. både Totte & Lasse är ju smeknamnsaktiga namn, och ska det vara samma stuk så ska det vara dubbelbokstav och sluta på e. Det blir ju lite begränsat urval då
  18. 9
    Ville/Wille?

    Svårt svårt.. både Totte & Lasse är ju smeknamnsaktiga namn, och ska det vara samma stuk så ska det vara dubbelbokstav och sluta på e. Det blir ju lite begränsat urval då
  19. Medlem sedan
    Aug 2009
    #10
    Viggo tycker jag är fint :-)

    Svårt det där med namn, särskilt om man inte är överens. Scott kan jag hålla med dig inte är ett vanligt namn, i vart fall inte i Sverige. Olle är ju desto vanligare bland bebisarna nu men det är jättegulligt.
  20. 10
    Viggo tycker jag är fint :-)

    Svårt det där med namn, särskilt om man inte är överens. Scott kan jag hålla med dig inte är ett vanligt namn, i vart fall inte i Sverige. Olle är ju desto vanligare bland bebisarna nu men det är jättegulligt.
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11
    Tack för förslagen. Nu har vi några nya uppslag att fundera på. Igår kom påminnelsen från skattemyndigheten.... till den 2okt har vi på oss. Vad händer sen ifall vi inte bestämt oss?
  22. 11
    Tack för förslagen. Nu har vi några nya uppslag att fundera på. Igår kom påminnelsen från skattemyndigheten.... till den 2okt har vi på oss. Vad händer sen ifall vi inte bestämt oss?
  23. Medlem sedan
    Sep 2010
    #12
    Dom kanske bestämmer åt er o då kanske det blir en Germund ;o) nä jag vet faktiskt inte..
  24. 12
    Dom kanske bestämmer åt er o då kanske det blir en Germund ;o) nä jag vet faktiskt inte..
  25. Medlem sedan
    Sep 2010
    #13
    Googlade lite o hittade en Metro-artikel - ett urdrag:

    Minst 400 barn i Sverige saknar förnamn. Och föräldrar som struntar i att göra en namnanmälan till skatteverket kan riskera böter.

    Inom tre månader efter att ett barn har fötts ska föräldrarna anmäla barnets förnamn till Skatteverket. Men årligen bryter tusentals föräldrar mot den här regeln.
    I de mest extrema fallen har barnen hunnit börja
    i förskolan innan de fått ett namn.
  26. 13
    Googlade lite o hittade en Metro-artikel - ett urdrag:

    Minst 400 barn i Sverige saknar förnamn. Och föräldrar som struntar i att göra en namnanmälan till skatteverket kan riskera böter.

    Inom tre månader efter att ett barn har fötts ska föräldrarna anmäla barnets förnamn till Skatteverket. Men årligen bryter tusentals föräldrar mot den här regeln.
    I de mest extrema fallen har barnen hunnit börja
    i förskolan innan de fått ett namn.
  27. Medlem sedan
    Jan 2001
    #14
    Gisses! Nog ska vi hinna bestämma oss innan det är dax för förskola :-)
  28. 14
    Gisses! Nog ska vi hinna bestämma oss innan det är dax för förskola :-)
  29. Medlem sedan
    Jan 2001
    #15
    :-D
  30. 15
    :-D
  31. Medlem sedan
    Apr 2009
    #16
    Jag tycker Harry skulle vara klockrent. Dubbel konsonant och väldigt fint namn!
  32. 16
    Jag tycker Harry skulle vara klockrent. Dubbel konsonant och väldigt fint namn!

Liknande trådar

  1. 4:e tjejen fortfarande namnlös....
    By --jimi-- in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 13:35
  2. Fortfarande namnlös!
    By Eloem in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 10:38
  3. han är fortfarande namnlös
    By Aleva in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 12:02
  4. Namnlös...
    By isha in forum _0807 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 12:27
  5. Namnlös!
    By LiZ in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 00:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar