byta säng?
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2009
    #1

    byta säng?

    min yngsta dotter är snart 19 månader.


    när hon var 7 månader somnade hon i sin säng varje kväll.
    jag satt bredvid sängen så att hon kunde se mig.

    när hon var ca 9 månader blev vi alla magsjuka och hela rutinen med att somna och sova natten ut i sängen rubbades.


    sedan dess har vi INTE kunnat få henne att somna i sin spjälsäng.

    hon blir helt hysteriskt ledsen och kan ibland dunka huvudet mot spjälorna.
    jag kan inte bara låta henne stå där och skrika och gråta sig till sömns genom att göra sig själv helt utmattad och kippa efter andan mellan snyftningarna.

    nån som har nåt råd?

    just nu somnar hon i vagnen, sålänge vi kör henne fram och tillbaka.
    men även det kan ta upp till 1,5 timme.
    sedan lägger vi över henne i sängen och förhoppningsvis sover hon hela natten där.

    både jag och sambon känner att det är ohållbart att ha det såhär.

    med vår äldsta dotter var det inga problem att få henne att somna i egen säng.
    klart att det tog en stund, men det var aldrig såna gråt attacker.

    vi skulle gärna se att hon somna i sin egen säng utan att skrika och gråta sig till sömns.

    men har provat många olika sätt nu utan vidare resultat.

    så nu är det dags att ta hjälp utifrån och höra lite hur ni gjort.

    råden från bvc har inte varit till stor hjälp.
    Angelica 2/7-86=Mamma till: S 3/7-04
    E 2/3-10
    längtar efter fler
  2. 1
    byta säng? min yngsta dotter är snart 19 månader.


    när hon var 7 månader somnade hon i sin säng varje kväll.
    jag satt bredvid sängen så att hon kunde se mig.

    när hon var ca 9 månader blev vi alla magsjuka och hela rutinen med att somna och sova natten ut i sängen rubbades.


    sedan dess har vi INTE kunnat få henne att somna i sin spjälsäng.

    hon blir helt hysteriskt ledsen och kan ibland dunka huvudet mot spjälorna.
    jag kan inte bara låta henne stå där och skrika och gråta sig till sömns genom att göra sig själv helt utmattad och kippa efter andan mellan snyftningarna.

    nån som har nåt råd?

    just nu somnar hon i vagnen, sålänge vi kör henne fram och tillbaka.
    men även det kan ta upp till 1,5 timme.
    sedan lägger vi över henne i sängen och förhoppningsvis sover hon hela natten där.

    både jag och sambon känner att det är ohållbart att ha det såhär.

    med vår äldsta dotter var det inga problem att få henne att somna i egen säng.
    klart att det tog en stund, men det var aldrig såna gråt attacker.

    vi skulle gärna se att hon somna i sin egen säng utan att skrika och gråta sig till sömns.

    men har provat många olika sätt nu utan vidare resultat.

    så nu är det dags att ta hjälp utifrån och höra lite hur ni gjort.

    råden från bvc har inte varit till stor hjälp.
  3. Medlem sedan
    Jul 2009
    #2
    tänkte även lägga till att vi funderat på att byta t spjälsängen mot en växasäng med kantstöd.

    men känner samtidigt att hon är lite för liten för det än.

    vet ej hur vi ska göra.

    spjälsängen hon har är iofs en smalare variant, så jag har ju haft funderingar om den kanske är "för smal" så hon känner sig lite instängd?

    men vi känner inte att det är lönt att köpa en bredare och större spjälsäng om hon ändå inte vill somna i den.
  4. 2
    tänkte även lägga till att vi funderat på att byta t spjälsängen mot en växasäng med kantstöd.

    men känner samtidigt att hon är lite för liten för det än.

    vet ej hur vi ska göra.

    spjälsängen hon har är iofs en smalare variant, så jag har ju haft funderingar om den kanske är "för smal" så hon känner sig lite instängd?

    men vi känner inte att det är lönt att köpa en bredare och större spjälsäng om hon ändå inte vill somna i den.
  5. Medlem sedan
    Jul 2006
    #3
    Varför inte prova med växasäng? Vet inte varför du tycker hon är för liten, men kanske kan det vara värt ett försök. Alla barn trivs inte i spjälsäng.
    Jag tycker det blivit bättre för båda barnen när de bytt sängar. Sonen väntade vi tyvärr med tills han var 2 år, men dottern flyttade till växasäng när hon var 18 månader och det har jag aldrig ångrat.
  6. 3
    Varför inte prova med växasäng? Vet inte varför du tycker hon är för liten, men kanske kan det vara värt ett försök. Alla barn trivs inte i spjälsäng.
    Jag tycker det blivit bättre för båda barnen när de bytt sängar. Sonen väntade vi tyvärr med tills han var 2 år, men dottern flyttade till växasäng när hon var 18 månader och det har jag aldrig ångrat.
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4
    för tidigt tycker jag inte.
    Mina två yngsta har bytt till växasäng i ettårsåldern. Det har varit mindre farligt att ha dem i en växasäng en att de försökt klättra ur spjälsängen
  8. 4
    för tidigt tycker jag inte.
    Mina två yngsta har bytt till växasäng i ettårsåldern. Det har varit mindre farligt att ha dem i en växasäng en att de försökt klättra ur spjälsängen
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Osse är nu 22mån men han har sovit i en vanlig säng sedan just innan Visan kom för 6 månader sedan och det funkar utsökt... Dock gjorde han just innan lillasyrran kom en störtdykning från spjälsängen med huvudet först i golvet så det fanns inte så mycket att välja på.
  10. 5
    Osse är nu 22mån men han har sovit i en vanlig säng sedan just innan Visan kom för 6 månader sedan och det funkar utsökt... Dock gjorde han just innan lillasyrran kom en störtdykning från spjälsängen med huvudet först i golvet så det fanns inte så mycket att välja på.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Ena varianten är att lägga en madrass på golvet bredvid sängen, så att en förälder kan somna tillsammans med henne.

    Andra varianten jag kan komma på är att bryta helt och byta till riktig säng. Dels ger det mer frihetskänsla (med risken att hon springer in till er stup i kvarten), dels blir det något helt nytt (som gör att hon kanske vill vara där).
    Mina barn har varit runt 12-15 mån då de bytt till en växasäng med kanter runt om. Har funkat superbra!
  12. 6
    Ena varianten är att lägga en madrass på golvet bredvid sängen, så att en förälder kan somna tillsammans med henne.

    Andra varianten jag kan komma på är att bryta helt och byta till riktig säng. Dels ger det mer frihetskänsla (med risken att hon springer in till er stup i kvarten), dels blir det något helt nytt (som gör att hon kanske vill vara där).
    Mina barn har varit runt 12-15 mån då de bytt till en växasäng med kanter runt om. Har funkat superbra!
  13. Medlem sedan
    Jul 2009
    #7
    jag har kollat på IKEA efter en säng och hittat ett par stycken, men är lite fundersam.

    hade ju en växasäng till äldsta tjejen när hon bytte ut spjälsängen.

    och även nu har hon en utdragbar säng som är på mellersta längden.

    funderar lite om man ska köpa en växasäng eller en juniorsäng?

    hmm, vad jag kan minnas var valen inte alls lika svåra med första, men nu med andra barnet så tänker man om alla val tusen gånger innan ett beslut kan fattas. :P
  14. 7
    jag har kollat på IKEA efter en säng och hittat ett par stycken, men är lite fundersam.

    hade ju en växasäng till äldsta tjejen när hon bytte ut spjälsängen.

    och även nu har hon en utdragbar säng som är på mellersta längden.

    funderar lite om man ska köpa en växasäng eller en juniorsäng?

    hmm, vad jag kan minnas var valen inte alls lika svåra med första, men nu med andra barnet så tänker man om alla val tusen gånger innan ett beslut kan fattas. :P
  15. Medlem sedan
    Sep 2009
    #8
    Min pojke fick en juniorsäng när han var 20 månader, har jag för mig. Han slog i spjälorna hela tiden och sov orolig i spjälsängen. Efter bytet sov han mycket bättre och vägrade sova hos oss, vilket han hade gjort innan. Han var så stolt över sin nya säng och det var nog inte en dag för tidigt att han fick den
    Testa tycker jag!
  16. 8
    Min pojke fick en juniorsäng när han var 20 månader, har jag för mig. Han slog i spjälorna hela tiden och sov orolig i spjälsängen. Efter bytet sov han mycket bättre och vägrade sova hos oss, vilket han hade gjort innan. Han var så stolt över sin nya säng och det var nog inte en dag för tidigt att han fick den
    Testa tycker jag!
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9
    Vad finns det plats för?
    Mina barn fick först sova i typ växasängar (tillverkade av deras farfars farfar och använda i generationer ) Lagom stora både för barnet och i rummet.
    Sedan gick de raka vägen från växasängen till fullstor säng.

    Kanske den äldsta tjejen kan få en ny säng (fullstor) och lillasyster tar över växasängen? Se bara till att det inte känns som att lillasyster "stjäl" storasysters säng.
  18. 9
    Vad finns det plats för?
    Mina barn fick först sova i typ växasängar (tillverkade av deras farfars farfar och använda i generationer ) Lagom stora både för barnet och i rummet.
    Sedan gick de raka vägen från växasängen till fullstor säng.

    Kanske den äldsta tjejen kan få en ny säng (fullstor) och lillasyster tar över växasängen? Se bara till att det inte känns som att lillasyster "stjäl" storasysters säng.
  19. Anonym
    #10
    Jag har varit i samma situation som du. När sonen började på dagis så var det något som gick fel, något som verkligen störde hans nattrutiner. Han vägrade spjälsäng, och slog sig själv gul och blå i sina försök att ta sig ut. Vi testade allt - bära, köra vagn (ute, mitt i natten), köra bil, allt. Ingenting gick. Då var han 15 månader. Jag förstår verkligen hur du kännr och tänker. Man blir helt utmattad som förälder också även om det är mer synd om barnet.

    Det hela slutade med att vi tog bort spjälsängen och låg med honom på en madrass på golvet. Då fanns det ingen risk att han slog sig om han snurrade mycket på natten och vi kunde lätt lämna honom där när han somnat tillsammans med någon av oss. Tryggt och lugnt. Därefter fick han en fullstor säng som vi sågade av benen på lite (jag hade den när jag var liten). Det har fungerat jättebra. Nuförtiden sover han i princip hela nätterna själv och det är jätteskönt (även om det kan vara lite jobbigt att få honom att somna fortfarande). Han har möjlighet att komma in till oss om han vaknar och då brukar han få stanna kvar hos oss.
  20. 10
    Jag har varit i samma situation som du. När sonen började på dagis så var det något som gick fel, något som verkligen störde hans nattrutiner. Han vägrade spjälsäng, och slog sig själv gul och blå i sina försök att ta sig ut. Vi testade allt - bära, köra vagn (ute, mitt i natten), köra bil, allt. Ingenting gick. Då var han 15 månader. Jag förstår verkligen hur du kännr och tänker. Man blir helt utmattad som förälder också även om det är mer synd om barnet.

    Det hela slutade med att vi tog bort spjälsängen och låg med honom på en madrass på golvet. Då fanns det ingen risk att han slog sig om han snurrade mycket på natten och vi kunde lätt lämna honom där när han somnat tillsammans med någon av oss. Tryggt och lugnt. Därefter fick han en fullstor säng som vi sågade av benen på lite (jag hade den när jag var liten). Det har fungerat jättebra. Nuförtiden sover han i princip hela nätterna själv och det är jätteskönt (även om det kan vara lite jobbigt att få honom att somna fortfarande). Han har möjlighet att komma in till oss om han vaknar och då brukar han få stanna kvar hos oss.
  21. Medlem sedan
    Oct 2011
    #11
    http://lillakotten.se/produkt/Spjalsangjuniorsang Den sängen gör man enkelt om till juniorsäng
  22. 11
    http://lillakotten.se/produkt/Spjalsangjuniorsang Den sängen gör man enkelt om till juniorsäng

Liknande trådar

  1. Byta säng?
    By Malinväntarnr2 in forum _1009 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-23, 23:54
  2. ang byta säng :D
    By wina in forum _0707 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 10:00
  3. Byta säng!?
    By Helmus in forum _0607 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 11:43
  4. Byta säng?
    By k-tvilling in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:15
  5. om att byta säng...
    By Julia+Sanna+snitt3/9 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 07:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar