För högt järnvärde?
_1203 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    För högt järnvärde?

    Ringde min BM idag för jag haft huvudvärk tre dagar i rad och börjar undra om det har med graviditeten att göra eller om det är för jag har mycket att göra på jobbet.

    Hon undrade om jag ringde pga brevet hon skickat (som jag inte sett men låg hemma i brevlådan). Jag har nämligen för HÖGT JÄRNVÄRDE, som tyder på en inflammation/infektion. Hon sa att det bara var något för högt, jag hade typ 204 och 200 var högsta värdet inom det normala. Men så har jag ju inte mått bra (dock typiska gravidkrämpor med illamående, trötthet och inget flås). Så på måndag ska jag dit för att ta nytt blodprov på lab och sedan ta blodtryck hos BM. Hon verkade så lugn så jag inte blev orolig.

    Men nu kommer förstås tankarna... hoppas det inte är något fel på bebis....
    Snart mamma till tre Anton född 071223 och Oliver 120229 och lillebror bf 140503.
  2. 1
    För högt järnvärde? Ringde min BM idag för jag haft huvudvärk tre dagar i rad och börjar undra om det har med graviditeten att göra eller om det är för jag har mycket att göra på jobbet.

    Hon undrade om jag ringde pga brevet hon skickat (som jag inte sett men låg hemma i brevlådan). Jag har nämligen för HÖGT JÄRNVÄRDE, som tyder på en inflammation/infektion. Hon sa att det bara var något för högt, jag hade typ 204 och 200 var högsta värdet inom det normala. Men så har jag ju inte mått bra (dock typiska gravidkrämpor med illamående, trötthet och inget flås). Så på måndag ska jag dit för att ta nytt blodprov på lab och sedan ta blodtryck hos BM. Hon verkade så lugn så jag inte blev orolig.

    Men nu kommer förstås tankarna... hoppas det inte är något fel på bebis....
  3. Medlem sedan
    Aug 2011
    #2
    Hm, tror du verkligen hon hade låtit så lugn om hon misstänkt nått fel på bebis? Kan ju handla om nått simpelt bara, och som sagt det var ju inte skyhögt! Själv har jag alltid haft för lågt så jag kan inte lugna dig mer än jag redan försökt. Ta det lugnt, säkert ingen fara. Kram!
  4. 2
    Hm, tror du verkligen hon hade låtit så lugn om hon misstänkt nått fel på bebis? Kan ju handla om nått simpelt bara, och som sagt det var ju inte skyhögt! Själv har jag alltid haft för lågt så jag kan inte lugna dig mer än jag redan försökt. Ta det lugnt, säkert ingen fara. Kram!
  5. Medlem sedan
    Mar 2011
    #3
    Oj trodde inte att man kunde ha för högt järnvärde!
    Men det är klart är kroppen ur balans pga nån infektion så kan den kanske inte ta upp allt.
    Men jag tror inte du behöver oroa dig, allt är säkert bra med bebisen, men skönt att bm kolla upp det i alla fall.
    Kram
  6. 3
    Oj trodde inte att man kunde ha för högt järnvärde!
    Men det är klart är kroppen ur balans pga nån infektion så kan den kanske inte ta upp allt.
    Men jag tror inte du behöver oroa dig, allt är säkert bra med bebisen, men skönt att bm kolla upp det i alla fall.
    Kram
  7. Medlem sedan
    Oct 2009
    #4
    Hade också högt hb... inte lika högt som dig men det var på 160. Min bm var heller inte speciellt orolig och jag, smart som jag är går hem och googlar på det och får fram hur farligt det är...
    Ngr dagar senare hade jag KUB och passade då på att fråga den bm som utförde det och ett högt hb kan bero på så många saker som tex infektion, att man druckit dåligt mm. Det de tittar på är de sk järdepåerna (ferritin). Mitt låg bra (25) och trots mitt "höga" ska jag börja äta järntabletter vid v 20.
    Hade ferritinet varit högt hade de gått vidare med det dock men det var ingen fara för mig och som sagt det är inte ett högt hb som är det farliga...

    Det är säkert ingen fara men jättebra att du kollar upp det!
  8. 4
    Hade också högt hb... inte lika högt som dig men det var på 160. Min bm var heller inte speciellt orolig och jag, smart som jag är går hem och googlar på det och får fram hur farligt det är...
    Ngr dagar senare hade jag KUB och passade då på att fråga den bm som utförde det och ett högt hb kan bero på så många saker som tex infektion, att man druckit dåligt mm. Det de tittar på är de sk järdepåerna (ferritin). Mitt låg bra (25) och trots mitt "höga" ska jag börja äta järntabletter vid v 20.
    Hade ferritinet varit högt hade de gått vidare med det dock men det var ingen fara för mig och som sagt det är inte ett högt hb som är det farliga...

    Det är säkert ingen fara men jättebra att du kollar upp det!
  9. Medlem sedan
    May 2007
    #5
    Tack för dina lugnande ord. Jo hon borde reagerat mer om det var farligt för bebis. Kram
  10. 5
    Tack för dina lugnande ord. Jo hon borde reagerat mer om det var farligt för bebis. Kram
  11. Medlem sedan
    May 2007
    #6
    Nej jag har inte heller hört talas om det. Ja skönt att kolla upp vad det är. Kram
  12. 6
    Nej jag har inte heller hört talas om det. Ja skönt att kolla upp vad det är. Kram
  13. Medlem sedan
    May 2007
    #7
    Skönt att höra att du också hade högt. Ja jag har inte vågat googla utan litar på att BM vet vad hon pratade om att det inte var farligt, men att de ville ta nytt prov. Tack för ditt svar. Kram
  14. 7
    Skönt att höra att du också hade högt. Ja jag har inte vågat googla utan litar på att BM vet vad hon pratade om att det inte var farligt, men att de ville ta nytt prov. Tack för ditt svar. Kram

Liknande trådar

  1. Hjälp.. högt järnvärde
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 17:00
  2. Högt blodtryck högt kolesterol förhöjd
    By Astaldoundome in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 15:02
  3. Högt järnvärde
    By sarale m molly in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 11:23
  4. Vad har ni för järnvärde?
    By Fixo in forum _0706 Junibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 13:31
  5. Vad har ni för järnvärde?
    By V med 2 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 18:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar