Krav på dator?
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Krav på dator?

    Hej!
    Jag har en son på 12 år som fick sin dyslexidiagnos i somras. Han har tillgång till dator i skolan (pga att han även har ADHD) och han håller nu på att prova ut program som kan vara till stöd för honom.

    Vi ska oxå skaffa en egen dator åt honom att använda som arbetsredskap hemma. Så, nu undrar jag lite över vad vi behöver tänka på när vi väljer en dator åt honom? Prestanda? Antal USB-portar? Ja, vad ska vi tänka på helt enkelt! Datorn ska fungera några år framöver, hoppas jag, eftersom det är dags för högstadiet nästa år.

    Tack på förhand!

    CAET
  2. 1
    Krav på dator? Hej!
    Jag har en son på 12 år som fick sin dyslexidiagnos i somras. Han har tillgång till dator i skolan (pga att han även har ADHD) och han håller nu på att prova ut program som kan vara till stöd för honom.

    Vi ska oxå skaffa en egen dator åt honom att använda som arbetsredskap hemma. Så, nu undrar jag lite över vad vi behöver tänka på när vi väljer en dator åt honom? Prestanda? Antal USB-portar? Ja, vad ska vi tänka på helt enkelt! Datorn ska fungera några år framöver, hoppas jag, eftersom det är dags för högstadiet nästa år.

    Tack på förhand!

    CAET
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Om någon har tips på program är jag självklart väldigt tacksam för det också!
    Hittills har vi bara hört talas om Stavarex och Spellright.
  4. 2
    Om någon har tips på program är jag självklart väldigt tacksam för det också!
    Hittills har vi bara hört talas om Stavarex och Spellright.
  5. Anonym
    #3
    Hej på dig!På föräldraföreningen dyslektiska barn hemsida
    finns LÄSK pärmen här står allt som du som förälder någonsin kan behöva veta om dyslexi. Hur skolsituationen kan anpassas, dina rättigheter och mycket mer OCH ett helt kapitel , (se kap 15)om olika
    kompenserande dataprogram, text Saidas ordprediktion,
    Gustavas ordböcker, talsyntes, scanner penna mm

    http://www.fob.se/FDBs_material/LASK-parmen/

    Vär son har Stavarex ,spellrigt, talsyntes och Gustavas ordböcker. Har fungerat bra för honom. Spellrigt och stavarex är helt klart de vanligaste kompenserande dataprogramen. Räkna inte med att lärarna kan något om programmen . Vi fick lära vår son själva.

    Skriv gärna och berätta hur det gått..när ni begrundat mitt svar.


    När det gäller datorns kapacitet kontakta det kommunala skoldatateket, det brukar finnas ett sådant i varje kommun.
  6. 3
    Hej på dig!På föräldraföreningen dyslektiska barn hemsida
    finns LÄSK pärmen här står allt som du som förälder någonsin kan behöva veta om dyslexi. Hur skolsituationen kan anpassas, dina rättigheter och mycket mer OCH ett helt kapitel , (se kap 15)om olika
    kompenserande dataprogram, text Saidas ordprediktion,
    Gustavas ordböcker, talsyntes, scanner penna mm

    http://www.fob.se/FDBs_material/LASK-parmen/

    Vär son har Stavarex ,spellrigt, talsyntes och Gustavas ordböcker. Har fungerat bra för honom. Spellrigt och stavarex är helt klart de vanligaste kompenserande dataprogramen. Räkna inte med att lärarna kan något om programmen . Vi fick lära vår son själva.

    Skriv gärna och berätta hur det gått..när ni begrundat mitt svar.


    När det gäller datorns kapacitet kontakta det kommunala skoldatateket, det brukar finnas ett sådant i varje kommun.

Liknande trådar

  1. KRAV är bra!!
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 10:47
  2. era krav då?
    By cogito in forum Kärlek & relationer
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 20:52
  3. Krav??
    By gossan in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 20:58
  4. Krav krav krav
    By Lindsey77 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 20:25
  5. Karv o krav o krav...
    By Suziq in forum Singelmingel
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 17:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar