amning/viktfrågor!!
_1108 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2010
    #1

    amning/viktfrågor!!

    Elina är nu en månad och jag undrar lite ang vår amning. Jag har helammat sedan hon föddes och hade sår den första veckan. Lyckades få till rätt amningsställning och såren läkte. Däremot fick dottern ett favoritbröst (höger) och har knölat vid det vänstra bröstet i ca 3 veckor. I favvo bröstet är mjölkproduktionen stor hon kan äta sig mätt på bara det. Men i vänster är produktionen betydligt sämre, trots att jag lägger henne vid det först varje gång. Pumpar även på det vänstra för att få igång bättre produktion. Har ni några mer tips på hur jag ska öka produktionen på det vänstra? Som sagt hon tar bröstet bra, men knölar släpper blir förbannad och vi försöker igen ett tag innan hon får favvosidan.. Jag lägger henne på lite olika sätt på vänstersidan och "lurar" henne att det är höger, då går det lite bättre.

    Mitt andra "dilemma": Dottern vägde 4090g vid födseln och gick ner omkring 5% och har sedan ökat 200-300g i veckan. Dock hade hon bara ökat 35g sista vägningen (en veckas mellanrum). För min egen del är jag inte orolig alls men BVC sköterskan menade att jag borde fundera på att ge henne tillägg, åtmistone som ett mål innan vi lägger oss på kvällen.
    Själv är jag emot detta, då mitt mellanbarn (har 3 st) fick ersättning i flaska precis så och sedan vägrade bröstet.. Jag tänker mig själv att jag ska lägga till henne oftare och erbjuda henne att amma mer så ökas produktionen och vi behöver inte börja med något tillägg? Jag tänker att BVC sköterskan var väldigt snabb med att ta upp tillägg istället för att rekomendera att försöka öka produktionen?!! Nu ska dottern vägas igen om 6 dagar så får vi se om det har hänt något mer på vågen.

    Tips och råd kring detta mottagets hjärtligt!
  2. 1
    amning/viktfrågor!! Elina är nu en månad och jag undrar lite ang vår amning. Jag har helammat sedan hon föddes och hade sår den första veckan. Lyckades få till rätt amningsställning och såren läkte. Däremot fick dottern ett favoritbröst (höger) och har knölat vid det vänstra bröstet i ca 3 veckor. I favvo bröstet är mjölkproduktionen stor hon kan äta sig mätt på bara det. Men i vänster är produktionen betydligt sämre, trots att jag lägger henne vid det först varje gång. Pumpar även på det vänstra för att få igång bättre produktion. Har ni några mer tips på hur jag ska öka produktionen på det vänstra? Som sagt hon tar bröstet bra, men knölar släpper blir förbannad och vi försöker igen ett tag innan hon får favvosidan.. Jag lägger henne på lite olika sätt på vänstersidan och "lurar" henne att det är höger, då går det lite bättre.

    Mitt andra "dilemma": Dottern vägde 4090g vid födseln och gick ner omkring 5% och har sedan ökat 200-300g i veckan. Dock hade hon bara ökat 35g sista vägningen (en veckas mellanrum). För min egen del är jag inte orolig alls men BVC sköterskan menade att jag borde fundera på att ge henne tillägg, åtmistone som ett mål innan vi lägger oss på kvällen.
    Själv är jag emot detta, då mitt mellanbarn (har 3 st) fick ersättning i flaska precis så och sedan vägrade bröstet.. Jag tänker mig själv att jag ska lägga till henne oftare och erbjuda henne att amma mer så ökas produktionen och vi behöver inte börja med något tillägg? Jag tänker att BVC sköterskan var väldigt snabb med att ta upp tillägg istället för att rekomendera att försöka öka produktionen?!! Nu ska dottern vägas igen om 6 dagar så får vi se om det har hänt något mer på vågen.

    Tips och råd kring detta mottagets hjärtligt!
  3. Medlem sedan
    Jun 2011
    #2
    Jag fick rådet att amma en extra gång för att hon skulle få i sig mer och gå upp mer.
    Min dotter duttar vid ena bröstet och enligt barnmorskan är det för att det inte rinner lika fort i det som i det andra som det finns betydligt mer mjölk. Jag gör också som du att jag tar det bröster först och sen det som det är mer i eller hur man ska säga.
  4. 2
    Jag fick rådet att amma en extra gång för att hon skulle få i sig mer och gå upp mer.
    Min dotter duttar vid ena bröstet och enligt barnmorskan är det för att det inte rinner lika fort i det som i det andra som det finns betydligt mer mjölk. Jag gör också som du att jag tar det bröster först och sen det som det är mer i eller hur man ska säga.
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3
    Jag känner igen det där! Min dotter, som nu är 2 år, vägde 4,3 kilo när hon föddes. Sina första veckor gick hon upp runt 300 gram i veckan, för att sen gå upp betydligt mindre ett par månader.
    Min bvc-sköterska sa att det var vanligt att barn som väger relativt mycket vid födseln reagerar på det sättet. Först fortsätter dom att följa den kurvan dom föddes på. Men sen kan dom plötsligt byta kurva. Så min dotter gick från +2 SD till -1 SD på fyra månader. Sen har hon legat där i resterande tid. Längden har alltid varit på +1 SD. Så länge dom växer på längden ska det inte vara några problem. Och så länge dom är friska och nöjda så klart!
    Jag fick dock välja på att börja med ersättning eller gröt när dottern var 3 månader. Så hon började rätt tidigt med gröt. Först en gång om dagen och sen två gånger. Det kändes mycket bättre än att ge ersättning. Hon var liksom inte intresserad av att äta. Det var så mycket andra saker som var mer intressant.

    Visar det sig att det nu skulle bli samma visa med Gunnar, som vägde 4,4 kilo, så kommer jag göra på samma sätt. Ha is i magen, amma så mycket det går för att öka produktionen och sen börja med gröt lite tidigare. Är inte heller pigg på ersättning!
    Har också fått för mig, när jag lyssnat på vänner, att bvc gärna rekommenderar ersättning. Skönt att inte min sköterska gjorde det... Man behöver ju stöd i amningen när något inte är helt 100. Någon som säger att det är lugnt och att amning är det naturliga och att det därmed är naturligt med en lite varierande kurva.
    Hoppas du får mer råd och stöd från bvc än ersättning...
  6. 3
    Jag känner igen det där! Min dotter, som nu är 2 år, vägde 4,3 kilo när hon föddes. Sina första veckor gick hon upp runt 300 gram i veckan, för att sen gå upp betydligt mindre ett par månader.
    Min bvc-sköterska sa att det var vanligt att barn som väger relativt mycket vid födseln reagerar på det sättet. Först fortsätter dom att följa den kurvan dom föddes på. Men sen kan dom plötsligt byta kurva. Så min dotter gick från +2 SD till -1 SD på fyra månader. Sen har hon legat där i resterande tid. Längden har alltid varit på +1 SD. Så länge dom växer på längden ska det inte vara några problem. Och så länge dom är friska och nöjda så klart!
    Jag fick dock välja på att börja med ersättning eller gröt när dottern var 3 månader. Så hon började rätt tidigt med gröt. Först en gång om dagen och sen två gånger. Det kändes mycket bättre än att ge ersättning. Hon var liksom inte intresserad av att äta. Det var så mycket andra saker som var mer intressant.

    Visar det sig att det nu skulle bli samma visa med Gunnar, som vägde 4,4 kilo, så kommer jag göra på samma sätt. Ha is i magen, amma så mycket det går för att öka produktionen och sen börja med gröt lite tidigare. Är inte heller pigg på ersättning!
    Har också fått för mig, när jag lyssnat på vänner, att bvc gärna rekommenderar ersättning. Skönt att inte min sköterska gjorde det... Man behöver ju stöd i amningen när något inte är helt 100. Någon som säger att det är lugnt och att amning är det naturliga och att det därmed är naturligt med en lite varierande kurva.
    Hoppas du får mer råd och stöd från bvc än ersättning...

Liknande trådar

  1. Inget flås...+ lite viktfrågor.
    By inelin in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 21:28
  2. Viktfrågor
    By Chatterine in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 14:43
  3. enkät - viktfrågor
    By kristinast in forum _0706 Junibarn
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 15:32
  4. Mera viktfrågor då
    By marib in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 13:51
  5. Viktfrågor
    By annasthlm in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 21:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar