slänger in en fråga här
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    slänger in en fråga här

    angående min pappas bil som inte alltid fungerar. Kanske finns det någon som känner igen!
    Han har en Saab som inte alltid startar! Oftast gör den det med då och då så går inte motorn igång Han har lämnat in bilen hos ett antal mekaniker med ingen kan hitta felet?! Finns det någon som hört något liknande?
    Vad kan det vara? Han tycker att det är störst problem när det är som varmast, soligast utomhus. Har bilen stått i solen en hel dag så startar den oftast inte, men andra gånger går det hur bra som helst. Den är lite nyckfull.
    Vad ska han göra?
    Superwoman
  2. 1
    slänger in en fråga här angående min pappas bil som inte alltid fungerar. Kanske finns det någon som känner igen!
    Han har en Saab som inte alltid startar! Oftast gör den det med då och då så går inte motorn igång Han har lämnat in bilen hos ett antal mekaniker med ingen kan hitta felet?! Finns det någon som hört något liknande?
    Vad kan det vara? Han tycker att det är störst problem när det är som varmast, soligast utomhus. Har bilen stått i solen en hel dag så startar den oftast inte, men andra gånger går det hur bra som helst. Den är lite nyckfull.
    Vad ska han göra?
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2
    Jo många gånger är just dessa fenomen rätt svårlösta. Men det kan som i fallet vara fråga om så kallat ånglås i bränslesystemet med dessa symtom att dömma.

    Detta fenom kan bero på att just ånglås bildas i bränslesystemet, som kan uppstå när inte bränsletrycket inte står kvar i sytemet när motron stängs av och orsaken till detta är ofta att backventilen inte fungerar som den ska.

    Kan även vara så att bränsletrycks regulatorn släpper tillbaka allt bränsle efter ett motorstopp, men för att kontrollera detta kontrollerar man helt enkelt bränsletrycket att detta håller trycken en viss tid efter det att motorn stängts av.

    Där kan man testa vid startvägran pröva med att spraya startgas i motorns insug och startar den då genast är det iaf konstaterat till just bränslerelaterat problem.
  4. 2
    Jo många gånger är just dessa fenomen rätt svårlösta. Men det kan som i fallet vara fråga om så kallat ånglås i bränslesystemet med dessa symtom att dömma.

    Detta fenom kan bero på att just ånglås bildas i bränslesystemet, som kan uppstå när inte bränsletrycket inte står kvar i sytemet när motron stängs av och orsaken till detta är ofta att backventilen inte fungerar som den ska.

    Kan även vara så att bränsletrycks regulatorn släpper tillbaka allt bränsle efter ett motorstopp, men för att kontrollera detta kontrollerar man helt enkelt bränsletrycket att detta håller trycken en viss tid efter det att motorn stängts av.

    Där kan man testa vid startvägran pröva med att spraya startgas i motorns insug och startar den då genast är det iaf konstaterat till just bränslerelaterat problem.
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    Tack för ditt svar Ska framföra det till min lilla far!
    Fast bilen har varit inlämnad hos så många verkstäder, borde inte de ha kollat det? Hur vet man att/om de kollar sånt?
  6. 3
    Tack för ditt svar Ska framföra det till min lilla far!
    Fast bilen har varit inlämnad hos så många verkstäder, borde inte de ha kollat det? Hur vet man att/om de kollar sånt?
  7. Medlem sedan
    Aug 2007
    #4
    Nej det är inte alla gånger några garantier och efter för egen del med närmare 30 år på allehanda bilverkstäder stora som små. Så är erfarenheten såväl som kunskap vida sprid.

    Men jag skulle iaf börjat felsöka som nämt till dessa tämligen klara diagnos. :-)
  8. 4
    Nej det är inte alla gånger några garantier och efter för egen del med närmare 30 år på allehanda bilverkstäder stora som små. Så är erfarenheten såväl som kunskap vida sprid.

    Men jag skulle iaf börjat felsöka som nämt till dessa tämligen klara diagnos. :-)

Liknande trådar

  1. slänger in en fråga
    By eva_n m linnea&elin in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 16:06
  2. Slänger ut en fråga
    By Busluren in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 10:25
  3. SLÄNGER UT EN FRÅGA
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 17:25
  4. Nu slänger jag in en fråga
    By evajess in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 10:30
  5. Slänger in en fråga...
    By johi in forum _0507 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 20:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar