Irriterad
_1010 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2003
    #1

    Irriterad

    blev jag idag vid 1-års kontrollen. 79 cm lång och 12.7kg tung var lilleman då, fast jag tvivlar på viktmåttet. Han satt inte still på vågen så klart, så den stannade aldrig på ett värde utan sköterskan tog det högsta värdet. Känns inte särskilt tillförlitligt. Sedan kläcker läkaren att oj vad mycket han gått upp i vikt sedan sist och att vi måste se till att ge honom nyttig mat så han inte blir överviktig typ... Bäst att sluta med chipsen och Coca Colan då, eller hur? Grrrrr, det är klart han äter nyttig mat. Han är ju bara 1 år. Har tyckt om hans kvinnliga läkare förut, men nu har jag blivit irriterad ett par ggr på grund av grejor hon sagt så funderar på att byta till läkaren mina äldre barn har. Det är tur att det är tredje barnet för som förstagångsförälder hade jag förmodligen börjat tvivla på att vi kanske ger honom för mycket mat. Även om han nu väger 12.7 kg så är väl det inte onormalt högt även om det är på de översta kurvorna?
    Han äter
    -gröt med frukt till frukost (4msk pulver havregröt)
    -mellis 180 ml ersättning
    -lagad lunch eller barnmatsburk+ lite fruktpure för magen
    -frukt eller yoghurt mellis typ 1/2 banan eller ca 1dl yoghurt
    -lagad middag eller burk
    -180ml ersättning

    Förutom det så gick allt bra. Jag hade preppat med motsvarande EMLA kräm innan besöket. Han fick 4 sprutor(!) och de 2 första kände han inte ens utan jollrade glatt, men sedan sved det nog till när de sprutade in 3+4an för då blev han ledsen. Men han skrek inte lika länge som förra gången. Glad att jag provade! Kommer göra likadant nästa gång. Nu är det äntligen helg- skönt. Kram
  2. 1
    Irriterad blev jag idag vid 1-års kontrollen. 79 cm lång och 12.7kg tung var lilleman då, fast jag tvivlar på viktmåttet. Han satt inte still på vågen så klart, så den stannade aldrig på ett värde utan sköterskan tog det högsta värdet. Känns inte särskilt tillförlitligt. Sedan kläcker läkaren att oj vad mycket han gått upp i vikt sedan sist och att vi måste se till att ge honom nyttig mat så han inte blir överviktig typ... Bäst att sluta med chipsen och Coca Colan då, eller hur? Grrrrr, det är klart han äter nyttig mat. Han är ju bara 1 år. Har tyckt om hans kvinnliga läkare förut, men nu har jag blivit irriterad ett par ggr på grund av grejor hon sagt så funderar på att byta till läkaren mina äldre barn har. Det är tur att det är tredje barnet för som förstagångsförälder hade jag förmodligen börjat tvivla på att vi kanske ger honom för mycket mat. Även om han nu väger 12.7 kg så är väl det inte onormalt högt även om det är på de översta kurvorna?
    Han äter
    -gröt med frukt till frukost (4msk pulver havregröt)
    -mellis 180 ml ersättning
    -lagad lunch eller barnmatsburk+ lite fruktpure för magen
    -frukt eller yoghurt mellis typ 1/2 banan eller ca 1dl yoghurt
    -lagad middag eller burk
    -180ml ersättning

    Förutom det så gick allt bra. Jag hade preppat med motsvarande EMLA kräm innan besöket. Han fick 4 sprutor(!) och de 2 första kände han inte ens utan jollrade glatt, men sedan sved det nog till när de sprutade in 3+4an för då blev han ledsen. Men han skrek inte lika länge som förra gången. Glad att jag provade! Kommer göra likadant nästa gång. Nu är det äntligen helg- skönt. Kram
  3. Medlem sedan
    May 2010
    #2
    Ja irriterande d kan jag fatta. Klart man ger bra mat! Klumpigt sätt att ta upp d på. Dessutom kan jag tillägga att Tindra äter dubbelt så mycket. Så länge han följer kurvan o äter bra o normalt mycket (vilket han helt klart verkar göra) borde d ju inte va nått problem. Fortsätter du att känna dig irriterad så byt läkre. Bättre att besväret med ett byte än att gå o va irriterad.

    Får de 4 sprutom vid 1års kollen? Oj oj, blev lite nervös, Tindra ska t BVC imorgon o hon avskydde de förra sprutorna! Vad va d för kräm du använde? Heter d EMLA o köper man d bara på apoteket eller vad?
  4. 2
    Ja irriterande d kan jag fatta. Klart man ger bra mat! Klumpigt sätt att ta upp d på. Dessutom kan jag tillägga att Tindra äter dubbelt så mycket. Så länge han följer kurvan o äter bra o normalt mycket (vilket han helt klart verkar göra) borde d ju inte va nått problem. Fortsätter du att känna dig irriterad så byt läkre. Bättre att besväret med ett byte än att gå o va irriterad.

    Får de 4 sprutom vid 1års kollen? Oj oj, blev lite nervös, Tindra ska t BVC imorgon o hon avskydde de förra sprutorna! Vad va d för kräm du använde? Heter d EMLA o köper man d bara på apoteket eller vad?
  5. Medlem sedan
    Oct 2003
    #3
    Ja, fy för knasiga läkare. Här i USA är det 4:a sprutor- de lägger vaccinationerna tidigare här plus fler vaccinationer än i Sverige. Tex har han redan får mässling, röda hund och påssjuka vaccinet. Skulle inte tro att det är så på svenska BVC. Vi körde med en kräm som heter lmx-4 men det är i stort sett samma som EMLA som går att köpa receptfritt i Sverige på Apoteket. Lokalbedövande medel är det som bara verkar ytligt i huden så helt smärtfritt blir det ju inte men inte så mycket av själva sticket. Det tar ett tag innan det verkar så fixa det hemma innan ni går dit.
  6. 3
    Ja, fy för knasiga läkare. Här i USA är det 4:a sprutor- de lägger vaccinationerna tidigare här plus fler vaccinationer än i Sverige. Tex har han redan får mässling, röda hund och påssjuka vaccinet. Skulle inte tro att det är så på svenska BVC. Vi körde med en kräm som heter lmx-4 men det är i stort sett samma som EMLA som går att köpa receptfritt i Sverige på Apoteket. Lokalbedövande medel är det som bara verkar ytligt i huden så helt smärtfritt blir det ju inte men inte så mycket av själva sticket. Det tar ett tag innan det verkar så fixa det hemma innan ni går dit.
  7. Medlem sedan
    Dec 2007
    #4
    Det är samma sprutor som vid de tidigare vaccinationerna vid 1-årskontrollen. Nästa spruta är Mässling, Påssjuka, Röda hud vid 1,5 år.
  8. 4
    Det är samma sprutor som vid de tidigare vaccinationerna vid 1-årskontrollen. Nästa spruta är Mässling, Påssjuka, Röda hud vid 1,5 år.
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
    Skönt att det blev lite bättre med sprutorna. Här är det ju bara 2, dock en som gör väldigt ont. Tom vår sköterska verkar tycka att den är jobbig att ge just för att den svider väldigt mycket när de sprutar in den.

    Jag råkade ut för en ungefär likadan kommentar fast tvärtom efter en felvägning när Albin var 1,5 år. Då tyckte sköterskan att han vägde lite för lite (dock hade vi fått göra en gemensam vägning med mig och sen väga mig igen, men A hängde i min arm hela tiden så min vikt blev för hög och sen räknade hon fel).
    Men jag var väldigt bestämd med att han åt ordentligt så hon lät det vara och nästa kontroll så låg han på normalkurva igen.
    Det som är irriterande är ju att de gör fel och sen ifrågasätter mig som förälder.
  10. 5
    Skönt att det blev lite bättre med sprutorna. Här är det ju bara 2, dock en som gör väldigt ont. Tom vår sköterska verkar tycka att den är jobbig att ge just för att den svider väldigt mycket när de sprutar in den.

    Jag råkade ut för en ungefär likadan kommentar fast tvärtom efter en felvägning när Albin var 1,5 år. Då tyckte sköterskan att han vägde lite för lite (dock hade vi fått göra en gemensam vägning med mig och sen väga mig igen, men A hängde i min arm hela tiden så min vikt blev för hög och sen räknade hon fel).
    Men jag var väldigt bestämd med att han åt ordentligt så hon lät det vara och nästa kontroll så låg han på normalkurva igen.
    Det som är irriterande är ju att de gör fel och sen ifrågasätter mig som förälder.
  11. Medlem sedan
    Oct 2003
    #6
    Håller med. Bra att du stod på dig. Jag vägde mig själv idag plus mig+Case efter det och vi har digital våg så den är ganska exakt. Helt rätt blir det säkert inte men med dessa värden skulle han väga 11.5 kg vilket jag tror ligger närmare hans riktiga vikt. Det är ju 1.2kg skillnad- jisses... Kommer byta läkare plus sköterska nästa gång. Har inte tid för folk som inte är proffsiga... Blir så trött.
  12. 6
    Håller med. Bra att du stod på dig. Jag vägde mig själv idag plus mig+Case efter det och vi har digital våg så den är ganska exakt. Helt rätt blir det säkert inte men med dessa värden skulle han väga 11.5 kg vilket jag tror ligger närmare hans riktiga vikt. Det är ju 1.2kg skillnad- jisses... Kommer byta läkare plus sköterska nästa gång. Har inte tid för folk som inte är proffsiga... Blir så trött.
  13. Medlem sedan
    Dec 2007
    #7
    Jag håller med, det tar för mycket energi som man hellre lägger på annat.
    Nu träffar vi inte BVC-sköterskan så ofta längre, Joel ska dit idag och äldste sonen ska dit i december. Men maken tar båda.
  14. 7
    Jag håller med, det tar för mycket energi som man hellre lägger på annat.
    Nu träffar vi inte BVC-sköterskan så ofta längre, Joel ska dit idag och äldste sonen ska dit i december. Men maken tar båda.

Liknande trådar

  1. irriterad!
    By Doftranka in forum Hemmaföräldrar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 00:30
  2. Irriterad på Me & I!
    By Lily m T-03 o N-06 in forum Småbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 07:08
  3. irriterad nu
    By feather in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 18:51
  4. Åh, jag är så IRRITERAD!
    By stello in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 12:18
  5. Irriterad på me and i
    By Stellaris in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 17:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar