Maken surfar på hundar
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Maken surfar på hundar

    Han vill gärna ha en Border collie. Jag vet inte ens om jag vill ha en hund. Vad för slags hund föreslår ni som har mer erfarenhet än mig?
  2. 1
    Maken surfar på hundar Han vill gärna ha en Border collie. Jag vet inte ens om jag vill ha en hund. Vad för slags hund föreslår ni som har mer erfarenhet än mig?
  3. Medlem sedan
    Sep 2011
    #2
    beror ju helt på vad ni vill ha den till, sällskap, träna, jakt eller vad det nu ska va till.
  4. 2
    beror ju helt på vad ni vill ha den till, sällskap, träna, jakt eller vad det nu ska va till.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Hänga med familjen. För mig ska den vara väluppfostrad eller lätt uppfostrad, tycka om promenader, klara av att vara själv när vi tex åker skidor, snäll med barn. Tja ungefär så.
  6. 3
    Hänga med familjen. För mig ska den vara väluppfostrad eller lätt uppfostrad, tycka om promenader, klara av att vara själv när vi tex åker skidor, snäll med barn. Tja ungefär så.
  7. Medlem sedan
    Sep 2011
    #4
    en border collie är ju en vallhund (rätta mig gärna om jag har fel) så jag skulle hellre välja en lugnare hund som inte har instinkten att valla!
  8. 4
    en border collie är ju en vallhund (rätta mig gärna om jag har fel) så jag skulle hellre välja en lugnare hund som inte har instinkten att valla!
  9. Medlem sedan
    Sep 2011
    #5
    en golden retriver kanske?
  10. 5
    en golden retriver kanske?
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Jag som inte är ngn fan av djur alls tycket att Underbara Claras hund verkar ok.
  12. 6
    Jag som inte är ngn fan av djur alls tycket att Underbara Claras hund verkar ok.
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7
    Border collie är en underbar ras, men de kräver väldigt mycket motion, träning och ett fast ledarskap så ni bör vara beredda på en hel del engagemang. Har maken erfarenhet av den rasen/hundar i allmänhet?
  14. 7
    Border collie är en underbar ras, men de kräver väldigt mycket motion, träning och ett fast ledarskap så ni bör vara beredda på en hel del engagemang. Har maken erfarenhet av den rasen/hundar i allmänhet?
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8
    Håller med om att en golden låter som ett bra alternativ, som uppfyller de önskemål som J-Ox beskriver.
  16. 8
    Håller med om att en golden låter som ett bra alternativ, som uppfyller de önskemål som J-Ox beskriver.
  17. Medlem sedan
    Feb 2011
    #9
    Ingen erfarenhet men läste in mig på Border collies när jag en gång i tiden var sugen... och blev avskräckt. De är ju vallhundar och arbetsnarkomaner, och iallafall i Sverige så avlar man mest på hundar som klarat vallningsprov etc.

    Ska man ha dem som familjehund behöver de väldigt mycket stimulering - varje dag - annars blir de odrägliga, börjar klättra på väggarna och kan börja valla bilar, cyklar, löpare, familjemedlemmar...

    Det kan ju förstås finnas undantag och individer som inte har så mycket vallningsinstinkt i sig, men då ska man ju hitta dem också. Eller ni kanske har får?
  18. 9
    Ingen erfarenhet men läste in mig på Border collies när jag en gång i tiden var sugen... och blev avskräckt. De är ju vallhundar och arbetsnarkomaner, och iallafall i Sverige så avlar man mest på hundar som klarat vallningsprov etc.

    Ska man ha dem som familjehund behöver de väldigt mycket stimulering - varje dag - annars blir de odrägliga, börjar klättra på väggarna och kan börja valla bilar, cyklar, löpare, familjemedlemmar...

    Det kan ju förstås finnas undantag och individer som inte har så mycket vallningsinstinkt i sig, men då ska man ju hitta dem också. Eller ni kanske har får?
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10
    Maken har alltid haft hund. Aldrig renrasig men ofta borderblandning. Har vänner med en Barbet. De verkar trevliga.
  20. 10
    Maken har alltid haft hund. Aldrig renrasig men ofta borderblandning. Har vänner med en Barbet. De verkar trevliga.
  21. Medlem sedan
    Mar 2003
    #11
    Vi bor på landet men det finns mest alpkossor i närheten Det dagliga ansvaret av hunden faller alldeles säkert på mig och jag har ingen erfarenhet av att träna en hund.
  22. 11
    Vi bor på landet men det finns mest alpkossor i närheten Det dagliga ansvaret av hunden faller alldeles säkert på mig och jag har ingen erfarenhet av att träna en hund.
  23. Medlem sedan
    Sep 2011
    #12
    fast egentligen, du skrev ni är ute och åker skidor, då har du ju ett alternativ att träna hunden
  24. 12
    fast egentligen, du skrev ni är ute och åker skidor, då har du ju ett alternativ att träna hunden
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13
    Fast de luktar och blir lätt feta eller har jag förutfattade meningar?
  26. 13
    Fast de luktar och blir lätt feta eller har jag förutfattade meningar?
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
  28. 14
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Fy för blöta hundar som luktar
  30. 15
    Fy för blöta hundar som luktar
  31. Medlem sedan
    Sep 2011
    #16
    Vi bor på landet men det finns mest alpkossor i närheten Det dagliga ansvaret av hunden faller alldeles säkert på mig och jag har ingen erfarenhet av att träna en hund.
    skaffa en hund från en bra uppfödare och med bra psyke. köp inte första bästa hunden bara för att ha en hund. och läs på om den lite innan så du vet vad det är för sorts hund (så den inte är en flockhund som ogillar att va ensam hund t.ex)
  32. 16
    Vi bor på landet men det finns mest alpkossor i närheten Det dagliga ansvaret av hunden faller alldeles säkert på mig och jag har ingen erfarenhet av att träna en hund.
    skaffa en hund från en bra uppfödare och med bra psyke. köp inte första bästa hunden bara för att ha en hund. och läs på om den lite innan så du vet vad det är för sorts hund (så den inte är en flockhund som ogillar att va ensam hund t.ex)
  33. Medlem sedan
    Mar 2003
    #17
    Ja vad sort är det? Jag gillar också Jack Russel men som sagt en som är lättränad och de är de inte alltid som jag förstått det.
  34. 17
    Ja vad sort är det? Jag gillar också Jack Russel men som sagt en som är lättränad och de är de inte alltid som jag förstått det.
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Skrattat så jag nästan gråter ! Tänk om man valde man och barn lika noga. Inte bli fet, inte jaga/valla okända kreatur, omtänksam, inte lukta illa.
  36. 18
    Skrattat så jag nästan gråter ! Tänk om man valde man och barn lika noga. Inte bli fet, inte jaga/valla okända kreatur, omtänksam, inte lukta illa.
  37. Medlem sedan
    Oct 2002
    #19
    Jag tycker inte att golden luktar - det associerar jag mer till cocker spaniels (min fördom?). Feta tycker jag inte heller att de brukar bli - förväxlar du med labrador, de är matvrak som mycket ofta blir feta.
  38. 19
    Jag tycker inte att golden luktar - det associerar jag mer till cocker spaniels (min fördom?). Feta tycker jag inte heller att de brukar bli - förväxlar du med labrador, de är matvrak som mycket ofta blir feta.
  39. Medlem sedan
    Sep 2011
    #20
    jack russel är världens energi hund, den vill helst röras hela tiden!
  40. 20
    jack russel är världens energi hund, den vill helst röras hela tiden!
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. surfar pa toalocket
    By NYC-Maria in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 20:02
  2. Hur surfar ni?
    By bridgetj in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 22:47
  3. surfar m pekfingert
    By Mactilda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 14:44
  4. När hundar får vara hundar
    By bastet in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 07:15
  5. Maken surfar på hus i Texas...
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 05:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar