Ledsen 6-åring
Förskoleklass (6-års.)
  1. Anonym
    #1

    Ledsen 6-åring

    Så himla jobbigt varje morgon när vi ska iväg till skolan. Hon blir så ledsen och säger "jag vill inte gå" om och om igen. Försöker få fram varför och vad det är som är sååå tråkigt som hon uttrycker sig men det går inte att få fram någonting. Har haft ett samtal med en fröken som direkt tog tag i problemet och hade enskilt samtal med henne (och några andra för syns skull). Det blev bättre under nån vecka men nu är vi tillbaka till katastrofmornar igen.

    Jag orkar inte med detta. Tror att ni att det kan vara nån slags trots bara? Men då önskar jag att hon blev arg och trotsig istället. All den här gråten och verkligen ledsna tjejen är så otroligt påfrestande.

    Dela gärna med er av tips och erfarenheter.

    Trött mamma!
  2. 1
    Ledsen 6-åring Så himla jobbigt varje morgon när vi ska iväg till skolan. Hon blir så ledsen och säger "jag vill inte gå" om och om igen. Försöker få fram varför och vad det är som är sååå tråkigt som hon uttrycker sig men det går inte att få fram någonting. Har haft ett samtal med en fröken som direkt tog tag i problemet och hade enskilt samtal med henne (och några andra för syns skull). Det blev bättre under nån vecka men nu är vi tillbaka till katastrofmornar igen.

    Jag orkar inte med detta. Tror att ni att det kan vara nån slags trots bara? Men då önskar jag att hon blev arg och trotsig istället. All den här gråten och verkligen ledsna tjejen är så otroligt påfrestande.

    Dela gärna med er av tips och erfarenheter.

    Trött mamma!
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Något är det ju när ett barn absolut inte vill. Det kan ju vara separationsångest och inte alls kopplat till skolan men ni ska ta det på allvar. Jag brukar hävda att psykisk ohälsa är lika mycket sjukdom som feber. Så har du möjlighet att vabba och stanna hemma några dagar och sedan kanske vabba halva dagen och vara med henne i skolan så kanske det går lättare sen.
  4. 2
    Något är det ju när ett barn absolut inte vill. Det kan ju vara separationsångest och inte alls kopplat till skolan men ni ska ta det på allvar. Jag brukar hävda att psykisk ohälsa är lika mycket sjukdom som feber. Så har du möjlighet att vabba och stanna hemma några dagar och sedan kanske vabba halva dagen och vara med henne i skolan så kanske det går lättare sen.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Har du varit med henne någon heldag i skolan? Om inte, börja med det. Även om det inte går att veta hur det är när du inte är med, så ger det en fingervisning om stämningen i klassen, hur lärarna är osv.

    Försök sedan luska lite mer. Hur är på em när ni hämtar? Blir hon lättad eller vill hon stanna kvar?

    Min dotter började så i f-klass och på våren i f-klass började hon klaga på huvudvärk varje morgon. KOllade synen, men inget fel på den. Hösten i ettan dröjde det inte länge innan hon istället klagade på ont i magen, men som skolsyster klokt sa: "Det är ju inte födoämnesallergi om det bara kommer på skoldagar".
    Det slutade med att vi bytte skola på våren i ettan. Med facit i hand önskar jag att vi bytt tidigare, men samtidigt vill man ju inte ta till för drastiska åtgärder först innan man testat annat.
  6. 3
    Har du varit med henne någon heldag i skolan? Om inte, börja med det. Även om det inte går att veta hur det är när du inte är med, så ger det en fingervisning om stämningen i klassen, hur lärarna är osv.

    Försök sedan luska lite mer. Hur är på em när ni hämtar? Blir hon lättad eller vill hon stanna kvar?

    Min dotter började så i f-klass och på våren i f-klass började hon klaga på huvudvärk varje morgon. KOllade synen, men inget fel på den. Hösten i ettan dröjde det inte länge innan hon istället klagade på ont i magen, men som skolsyster klokt sa: "Det är ju inte födoämnesallergi om det bara kommer på skoldagar".
    Det slutade med att vi bytte skola på våren i ettan. Med facit i hand önskar jag att vi bytt tidigare, men samtidigt vill man ju inte ta till för drastiska åtgärder först innan man testat annat.

Liknande trådar

  1. Ledsen 6-åring
    By mamma333 in forum Ensamförälder
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-03, 18:41
  2. Min 4-åring är ledsen på dagis
    By Margi in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 10:30
  3. Ledsen, sur och arg 11-åring...
    By Lotta m 3 killar in forum Stora barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 13:31
  4. Min 9-åring är ledsen...
    By RosaMilton in forum Förlossning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 07:23
  5. Ledsen 4-åring
    By LenaH Michelle&Tove in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 09:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar