5-åring som vägrar sova
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    5-åring som vägrar sova

    Jag blir snart galen. Varenda kväll har vi en _arg_ kille som har ögonbrynen nere på halva näsan, morrar ilsket, säger DUMMA mamma och pappa och fullkomligt _vägrar_ sova, kämpar emot så att han nästan blir blå. Varje morgon får vi släpa en hålögd tröttis upp ur sängen och hjälpa honom med sådant han har klarat sedan han var tre (påklädning etc) bara för att han är så trött. Och varje eftermiddag/kväll får vi trösta honom när han gråter av ren trötthet. Sedan när det är läggdags vägrar han sova igen.

    Saken är den att han precis har ändrat sitt "sovmönster", från att ha vaknat många gånger per natt och alltid kommit in till oss förr eller senare (och velat sova tätt tätt intill mig) har han börjat sova hela nätterna i sin egen säng. Jag tror att han håller på med någon slags frigörelseprocess från mig...

    Har ni några bra idéer på hur vi ska få honom att somna i vettig tid? Jag vet att det säkert bara är en fas, men det är så synd om honom när han är så trött, han orkar inte riktigt med
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  2. 1
    5-åring som vägrar sova Jag blir snart galen. Varenda kväll har vi en _arg_ kille som har ögonbrynen nere på halva näsan, morrar ilsket, säger DUMMA mamma och pappa och fullkomligt _vägrar_ sova, kämpar emot så att han nästan blir blå. Varje morgon får vi släpa en hålögd tröttis upp ur sängen och hjälpa honom med sådant han har klarat sedan han var tre (påklädning etc) bara för att han är så trött. Och varje eftermiddag/kväll får vi trösta honom när han gråter av ren trötthet. Sedan när det är läggdags vägrar han sova igen.

    Saken är den att han precis har ändrat sitt "sovmönster", från att ha vaknat många gånger per natt och alltid kommit in till oss förr eller senare (och velat sova tätt tätt intill mig) har han börjat sova hela nätterna i sin egen säng. Jag tror att han håller på med någon slags frigörelseprocess från mig...

    Har ni några bra idéer på hur vi ska få honom att somna i vettig tid? Jag vet att det säkert bara är en fas, men det är så synd om honom när han är så trött, han orkar inte riktigt med
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2
    inga tips men jag förstår om det är jobbigt!

    Jag gissar att ni redan har en nattningsritual men kanske lite lugn musik eller en sago-cd kan hjälpa honom att slappna av
  4. 2
    inga tips men jag förstår om det är jobbigt!

    Jag gissar att ni redan har en nattningsritual men kanske lite lugn musik eller en sago-cd kan hjälpa honom att slappna av
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    fem år... hmm låt tänka.... När kommer ni hem? kan du göra en massagesaga... Googla finns mängder av olika, de är lugnande... Kan ni äta kvällsmat tidigare, låta honom bada... sedan ge massage sagan.. Dricka varm mjölk... Lugn lugn lugn... Alltså ge honom lugn och vila för att komma till ro.
  6. 3
    fem år... hmm låt tänka.... När kommer ni hem? kan du göra en massagesaga... Googla finns mängder av olika, de är lugnande... Kan ni äta kvällsmat tidigare, låta honom bada... sedan ge massage sagan.. Dricka varm mjölk... Lugn lugn lugn... Alltså ge honom lugn och vila för att komma till ro.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Det går inte "muta" honom med en jättespännande saga för att få honom i säng?

    Eller tillämpa något slags bonussystem: En stjärna för varje gång han ligger klar i sängen senast kl XX och lämpliga belöningar för stjärnorna?
    3 stjärnor: En legopåse
    6 stjärnor: En klubba
    Efter det sitter förhoppningsvis vanan.
  8. 4
    Det går inte "muta" honom med en jättespännande saga för att få honom i säng?

    Eller tillämpa något slags bonussystem: En stjärna för varje gång han ligger klar i sängen senast kl XX och lämpliga belöningar för stjärnorna?
    3 stjärnor: En legopåse
    6 stjärnor: En klubba
    Efter det sitter förhoppningsvis vanan.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Jobbigt var ordet. Vi har en nattningsritual som alltid fungerat bra (bad, saga, gos), det är efter den som bråkandet börjar. När det är dags att sova på riktigt liksom...
  10. 5
    Jobbigt var ordet. Vi har en nattningsritual som alltid fungerat bra (bad, saga, gos), det är efter den som bråkandet börjar. När det är dags att sova på riktigt liksom...
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Skön dusch innan läggning
    sagocd
    sagostund
    massage
    varva ner i soffan med en bok
  12. 6
    Skön dusch innan läggning
    sagocd
    sagostund
    massage
    varva ner i soffan med en bok
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Vi äter middag vid halv sex-sex, sedan brukar han bada med sin lillebror och efter det är det saga (dock vanlig). Jag är inte säker på att det är "komma till ro" som är problemet, det känns mer som någon slags trots/test av gränser. Ska dock testa massagesaga, det var ett bra tips, har använt på dottern tidigare men hade glömt bort dem
  14. 7
    Vi äter middag vid halv sex-sex, sedan brukar han bada med sin lillebror och efter det är det saga (dock vanlig). Jag är inte säker på att det är "komma till ro" som är problemet, det känns mer som någon slags trots/test av gränser. Ska dock testa massagesaga, det var ett bra tips, har använt på dottern tidigare men hade glömt bort dem
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8
    Känner igen mej. Alltså i din son. Jag blir hur trött som helst runt 6-7 på kvällen. Sen piggnar jag till och kan lätt vara vaken till 00-01. Funkar inte så bra när man behöver 8-9 timmars sömn och ska gå upp kl 06.

    Blir han något trött tidigare än läggdags? I så fall får man utnyttja det, hoppa i pyjamas, mysa med föräldrar och kanske läsa bok.
  16. 8
    Känner igen mej. Alltså i din son. Jag blir hur trött som helst runt 6-7 på kvällen. Sen piggnar jag till och kan lätt vara vaken till 00-01. Funkar inte så bra när man behöver 8-9 timmars sömn och ska gå upp kl 06.

    Blir han något trött tidigare än läggdags? I så fall får man utnyttja det, hoppa i pyjamas, mysa med föräldrar och kanske läsa bok.
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Sagan får han redan, och hoppa i säng är inga problem. Det är efter saga och godnattkramar som bråket börjar, då kommer det ilskna morranden och "dumma mamma" och "jag tänker _inte_ sova! från sängen.
    Ska fundera på det där med bonussystem, det skulle kunna funka på honom. Tack
  18. 9
    Sagan får han redan, och hoppa i säng är inga problem. Det är efter saga och godnattkramar som bråket börjar, då kommer det ilskna morranden och "dumma mamma" och "jag tänker _inte_ sova! från sängen.
    Ska fundera på det där med bonussystem, det skulle kunna funka på honom. Tack
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Ja testa det massagesagor är bra:-) Både avslappnande och kul:-)
  20. 10
    Ja testa det massagesagor är bra:-) Både avslappnande och kul:-)
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11
    vi har ungefär samma här men det är 2,5 åringen som inte vill sova utan skriker och springer upp

    Visst är det lustigt att barn kan kämpa emot så kraftigt när de egentligen är jättetrötta.

    En sak jag tänker på är att man kanske kan behöva ändra läggningstiden för att bäst passa i den tid han är som tröttast
  22. 11
    vi har ungefär samma här men det är 2,5 åringen som inte vill sova utan skriker och springer upp

    Visst är det lustigt att barn kan kämpa emot så kraftigt när de egentligen är jättetrötta.

    En sak jag tänker på är att man kanske kan behöva ändra läggningstiden för att bäst passa i den tid han är som tröttast
  23. Medlem sedan
    Jun 2003
    #12
    inga bra tips

    Har /har haft lite samma här med Calle 3 år.
    Han är mitt i nån fas där han pendlar mellan att sova middag /inte sova middag.

    Han har precis fått en STOR säng,som inte står under brorsans loftsäng nu......han somnar numera i sin säng fast det knölas och tjatas en del,sen kommer han till oss på natten och ska gärna sova nära nära.

    Hur funkar det att prata med honom ? fråga rent ut hur han skulle vilja ha det ? Varför han inte vill sova?
    Han måste ju själv märka att han är trött...

    Som sagt,inga bra tips mer än prova lite olika ,rätt som det är funkar det bara och man undrar varför
  24. 12
    inga bra tips

    Har /har haft lite samma här med Calle 3 år.
    Han är mitt i nån fas där han pendlar mellan att sova middag /inte sova middag.

    Han har precis fått en STOR säng,som inte står under brorsans loftsäng nu......han somnar numera i sin säng fast det knölas och tjatas en del,sen kommer han till oss på natten och ska gärna sova nära nära.

    Hur funkar det att prata med honom ? fråga rent ut hur han skulle vilja ha det ? Varför han inte vill sova?
    Han måste ju själv märka att han är trött...

    Som sagt,inga bra tips mer än prova lite olika ,rätt som det är funkar det bara och man undrar varför
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Vi gör redan det mesta av det där, och som jag skrev till någon ovan är det inte riktigt att komma till ro som är problemet utan jag tror mer att det handlar om trots och gränstestning. Hade det gällt något annat än just sömnen hade vi väl bara varit lugna och tydliga med vad som gäller och låtit det ta den tid det tar, men det här slår så trist eftersom han inte orkar med dagarna
  26. 13
    Vi gör redan det mesta av det där, och som jag skrev till någon ovan är det inte riktigt att komma till ro som är problemet utan jag tror mer att det handlar om trots och gränstestning. Hade det gällt något annat än just sömnen hade vi väl bara varit lugna och tydliga med vad som gäller och låtit det ta den tid det tar, men det här slår så trist eftersom han inte orkar med dagarna
  27. Medlem sedan
    Sep 2009
    #14
    Köp guldstjärnor. Varje gång han somnar utan knot så får han en på ett papper som sitter synligt. Sätt er ner och prata. Vid t ex 20 stjärnor så får han en leksak.
  28. 14
    Köp guldstjärnor. Varje gång han somnar utan knot så får han en på ett papper som sitter synligt. Sätt er ner och prata. Vid t ex 20 stjärnor så får han en leksak.
  29. Medlem sedan
    Nov 2003
    #15

    jag tänker lite såhär...

    ...så som jag lärt känna dig så tror jag att ni gör alla de där nedvarvningarna & allt det där för att få mys & lugn i hans kropp, vi var också väldigt så självklara när det var dags - det fanns liksom inget förhandlingsbart i vårt det där "nu ska här sovas" du vet...
    Men så undrar jag bara, jag tror det absolut inte - men ni använder väl aldrig hans rum eller säng som straff va?...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  30. 15
    jag tänker lite såhär... ...så som jag lärt känna dig så tror jag att ni gör alla de där nedvarvningarna & allt det där för att få mys & lugn i hans kropp, vi var också väldigt så självklara när det var dags - det fanns liksom inget förhandlingsbart i vårt det där "nu ska här sovas" du vet...
    Men så undrar jag bara, jag tror det absolut inte - men ni använder väl aldrig hans rum eller säng som straff va?...
  31. Medlem sedan
    Sep 2009
    #16
    Nu hamnade det på fel ställen, men tanken var god.
  32. 16
    Nu hamnade det på fel ställen, men tanken var god.
  33. Medlem sedan
    Nov 2002
    #17
    Vad är det ni bråkar om då? Vill han kliva upp igen? Eller ligger han bara kvar och morrar?
    Självklart ska man inte ha belöningssystem för att dölja känslor, dvs om han faktistk är rädd för något så måste han ju få visa det, om du förstår hur jag menar. Däremot är det suveränt för att ändra på lite konstiga vanor.
  34. 17
    Vad är det ni bråkar om då? Vill han kliva upp igen? Eller ligger han bara kvar och morrar?
    Självklart ska man inte ha belöningssystem för att dölja känslor, dvs om han faktistk är rädd för något så måste han ju få visa det, om du förstår hur jag menar. Däremot är det suveränt för att ändra på lite konstiga vanor.
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18
    Nej, det är säkert precis som du säger. Men jag upplever också att han verkligen kämpar emot, ilsket frustande in i det sista. Idag blev han jättetrött redan vid sex, och då fick han hoppa i pyjamasen, krypa ner i sängen med mig och lillebrorsan och läsa en lååång saga och kramas, sedan upp i sin egen säng och bläddra lite i en tidning. När jag sa att det var dags att lägga bort tidningen började bråkandet, och först nu för tio minuter sedan somnade han, arg som ett litet bi.
  36. 18
    Nej, det är säkert precis som du säger. Men jag upplever också att han verkligen kämpar emot, ilsket frustande in i det sista. Idag blev han jättetrött redan vid sex, och då fick han hoppa i pyjamasen, krypa ner i sängen med mig och lillebrorsan och läsa en lååång saga och kramas, sedan upp i sin egen säng och bläddra lite i en tidning. När jag sa att det var dags att lägga bort tidningen började bråkandet, och först nu för tio minuter sedan somnade han, arg som ett litet bi.
  37. Medlem sedan
    Jul 2003
    #19
    Ja, det är väl det man får göra, prova sig fram. Det är svårt att prata med honom just för att han är så... arg. Jag har ju en kille som är jämngammal med din Calle också, han har precis slutat sova på dagarna och somnar som en stock vid 18.30
  38. 19
    Ja, det är väl det man får göra, prova sig fram. Det är svårt att prata med honom just för att han är så... arg. Jag har ju en kille som är jämngammal med din Calle också, han har precis slutat sova på dagarna och somnar som en stock vid 18.30
  39. Medlem sedan
    May 2000
    #20
    Har du frågat honom?

    Alltså så här:
    Jag har märkt att det är lite jobbigt för dej när du ska sova. Vad är det som gör att det blir så?
  40. 20
    Har du frågat honom?

    Alltså så här:
    Jag har märkt att det är lite jobbigt för dej när du ska sova. Vad är det som gör att det blir så?
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Min 8-åring vägrar sova i sin säng
    By Blybergstrollet in forum Stora barn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-08-19, 12:19
  2. vägrar sova
    By dove in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 12:16
  3. vägrar sova...
    By sofiei in forum Sömn – barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 11:30
  4. 7-åring vägrar sova själv!
    By Pia in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 22:38
  5. 7-åring vägrar sova själv
    By Pia in forum Stora barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 17:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar