Prickar runt munnen, allergi?
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Prickar runt munnen, allergi?

    Hej!

    jag misstänker att min dotter är överkänslig mot vissa födoämnen så som tomat (dvs även ketchup, tomatpuré, kaviar osv), sylt, citrusfrukter, kanel osv.

    Prickarna är i ansiktet, mest runt munnen, men såg nu att hon även fått lite under ögonen och upp mot pannan.
    Själv är jag atopisk (dvs haft eksem sedan jag var barn), men trodde våra barn klarat sig (dottern är nu 7).

    De kliar inte, men kanske förvärras det hela om vi inte stoppar nu?
    Lite typiskt blir det värre på vintern då huden är torr...

    Nu min undran:
    Borde jag gå iväg med henne för utredning och borde hon undvika vissa misstänkta födoämnen?
    LJ m AoV
  2. 1
    Prickar runt munnen, allergi? Hej!

    jag misstänker att min dotter är överkänslig mot vissa födoämnen så som tomat (dvs även ketchup, tomatpuré, kaviar osv), sylt, citrusfrukter, kanel osv.

    Prickarna är i ansiktet, mest runt munnen, men såg nu att hon även fått lite under ögonen och upp mot pannan.
    Själv är jag atopisk (dvs haft eksem sedan jag var barn), men trodde våra barn klarat sig (dottern är nu 7).

    De kliar inte, men kanske förvärras det hela om vi inte stoppar nu?
    Lite typiskt blir det värre på vintern då huden är torr...

    Nu min undran:
    Borde jag gå iväg med henne för utredning och borde hon undvika vissa misstänkta födoämnen?
  3. Liz*
    #2
    Det du beskriver är ofta en helt vanlig reaktion av huden som är känslig och behöver inte alls tyda på allergi. Just ketchup som ligger kvar på huden runt munnen är typisk för att ge utslag.

    Allergi mot mat brukar ge andra symptom, som till exempel att det kliar inne i munnen. Intoleranser (inte allergi) ger problem från matsmältningsapparaten.

    Om det enda du märkt är prickar runt munnen skulle jag räkna det som en känslig hud och det stämmer överens med din hud som är atopisk. Smörj hennes hud och gärna runt munnen och se till att mat inte ligger kvar där, ha en låda med kleenex på matbordet.
  4. 2
    Det du beskriver är ofta en helt vanlig reaktion av huden som är känslig och behöver inte alls tyda på allergi. Just ketchup som ligger kvar på huden runt munnen är typisk för att ge utslag.

    Allergi mot mat brukar ge andra symptom, som till exempel att det kliar inne i munnen. Intoleranser (inte allergi) ger problem från matsmältningsapparaten.

    Om det enda du märkt är prickar runt munnen skulle jag räkna det som en känslig hud och det stämmer överens med din hud som är atopisk. Smörj hennes hud och gärna runt munnen och se till att mat inte ligger kvar där, ha en låda med kleenex på matbordet.
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3
    När min son var allergisk mot mjölkprotein så visade det sig som prickar/eksem runt munnen.
  6. 3
    När min son var allergisk mot mjölkprotein så visade det sig som prickar/eksem runt munnen.
  7. Medlem sedan
    May 2011
    #4
    Min son hade prickar runt munnen och på ögonlocken hela vintrarna, vi skulle smörja men det hjälpte inte ett dugg. Senare blev han diagnosticerad glutenintolerant och efter att vi började ge honom glutenfri kost har han inte haft en enda prick.
  8. 4
    Min son hade prickar runt munnen och på ögonlocken hela vintrarna, vi skulle smörja men det hjälpte inte ett dugg. Senare blev han diagnosticerad glutenintolerant och efter att vi började ge honom glutenfri kost har han inte haft en enda prick.

Liknande trådar

  1. Prickar runt munnen
    By Quintuz in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 07:58
  2. Röda prickar runt munnen...
    By Qlia in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 16:05
  3. Prickar runt munnen
    By Tindraliten in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 22:44
  4. Prickar runt munnen
    By Tindraliten in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 18:05
  5. Prickar runt munnen
    By Essbe in forum _05 Vårbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 14:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar