Snabbare/hårdare puls efter måltid?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Snabbare/hårdare puls efter måltid?

    Har ni märkt av det nån gång? Att hjärtat känns som att det slår snabbare och hårdare efter att ni ätit, och då "normala" saker och inte en massa fett eller socker? Eller har ni hört talas om det? Finns det nåt rent medicinskt där liksom eller ska man anta att det är mentalt, typ att man i mitt läge är rädd att det man ätit ska framkalla kramper eller så och därav pulshöjningen?
  2. 1
    Snabbare/hårdare puls efter måltid? Har ni märkt av det nån gång? Att hjärtat känns som att det slår snabbare och hårdare efter att ni ätit, och då "normala" saker och inte en massa fett eller socker? Eller har ni hört talas om det? Finns det nåt rent medicinskt där liksom eller ska man anta att det är mentalt, typ att man i mitt läge är rädd att det man ätit ska framkalla kramper eller så och därav pulshöjningen?
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    Jag gissar på det sista. Jag har nog aldrig känt av pulsökning efter att ha ätit och som du beskriver det så låter det som stress mera tycker jag.
  4. 2
    Jag gissar på det sista. Jag har nog aldrig känt av pulsökning efter att ha ätit och som du beskriver det så låter det som stress mera tycker jag.
  5. Medlem sedan
    Dec 2007
    #3
    Jag får hjärtklappning av detta: Bröd. (även grovt eller knäcke) Pasta. Potatis i alla former. Cocacola. Det ÄR ju socker.
  6. 3
    Jag får hjärtklappning av detta: Bröd. (även grovt eller knäcke) Pasta. Potatis i alla former. Cocacola. Det ÄR ju socker.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Nä inte när jag äter vanligt. Om jag däremot äter socker, dricker något med koffein eller typ klämmer en hel pizza då känner jag av det.

    Men normal kost i normala mängder, inte ett dugg.
  8. 4
    Nä inte när jag äter vanligt. Om jag däremot äter socker, dricker något med koffein eller typ klämmer en hel pizza då känner jag av det.

    Men normal kost i normala mängder, inte ett dugg.
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5
    Det är inte helt ovanligt; jag har någon form av arytmi, kanske förmaksflimmer, och det kan komma när man/jag äter ibland; speciellt om det är riktigt gott lustigt nog.
  10. 5
    Det är inte helt ovanligt; jag har någon form av arytmi, kanske förmaksflimmer, och det kan komma när man/jag äter ibland; speciellt om det är riktigt gott lustigt nog.
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6
    Jag funderar oxå på varför det är så! Min puls rusar efter maten. Men du äter väl knappt kolhydrater om jag minns rätt. Så där sprack väl den teorin också.
  12. 6
    Jag funderar oxå på varför det är så! Min puls rusar efter maten. Men du äter väl knappt kolhydrater om jag minns rätt. Så där sprack väl den teorin också.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Knappt och knappt, jag äter kolhydratreducerat men inte "extremt". Nu var det fil, och mesost. Men inte tillsammans
  14. 7
    Knappt och knappt, jag äter kolhydratreducerat men inte "extremt". Nu var det fil, och mesost. Men inte tillsammans
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8
    Alltid när jag dumpar. Hjärtat kan nästan hoppa ur bröstet på mig.
  16. 8
    Alltid när jag dumpar. Hjärtat kan nästan hoppa ur bröstet på mig.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Läskigt... Händer det ofta?
  18. 9
    Läskigt... Händer det ofta?
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10
    Några ggr i veckan iaf. Men jag är väldigt känslig, mkt mer än andra opererade jag känner.
  20. 10
    Några ggr i veckan iaf. Men jag är väldigt känslig, mkt mer än andra opererade jag känner.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Men du klarar t o m godis och sånt?
  22. 11
    Men du klarar t o m godis och sånt?
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12
    Gelegodis går bra ja, men jag äter i storleksordningen 5-8 st max. Tål dock inte glass, choklad, chips mm så det äter jag inte eller mkt sällan.

    Dumpar oftast på mat, särskilt stabbig mat. Oftast pga att jag är trött och äter för fort. Korko bollo, tänker jag varje gång.
  24. 12
    Gelegodis går bra ja, men jag äter i storleksordningen 5-8 st max. Tål dock inte glass, choklad, chips mm så det äter jag inte eller mkt sällan.

    Dumpar oftast på mat, särskilt stabbig mat. Oftast pga att jag är trött och äter för fort. Korko bollo, tänker jag varje gång.
  25. Medlem sedan
    May 2002
    #13
    Jag skulle nog må bäst på typ stenålderskost. Den där planeringen...
  26. 13
    Jag skulle nog må bäst på typ stenålderskost. Den där planeringen...
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Visst är det märkligt att det ska vara så svårt att äta lagom sakta! Jag säger ofta till mig själv att inte äta så fort men lyder jag? Nope...
  28. 14
    Visst är det märkligt att det ska vara så svårt att äta lagom sakta! Jag säger ofta till mig själv att inte äta så fort men lyder jag? Nope...
  29. Medlem sedan
    Mar 2008
    #15
    Ja visst. Flera gånger. Har fått lära mig att det beror på att blodet åker till magsäcken för matsmältningen så hjärtat arbetar snabbare för att kompensera med syre till övriga kroppen. Ju större måltid, destor mer hjärtklappning.
  30. 15
    Ja visst. Flera gånger. Har fått lära mig att det beror på att blodet åker till magsäcken för matsmältningen så hjärtat arbetar snabbare för att kompensera med syre till övriga kroppen. Ju större måltid, destor mer hjärtklappning.

Liknande trådar

  1. Ont i magen efter måltid
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 21:30
  2. Hårdare träning efter graviditet?
    By Jehia in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 15:08
  3. Kräks upp mjölken direkt efter måltid
    By Tindraliten in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 17:05
  4. Kräks upp mjölken direkt efter måltid
    By Tindraliten in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 09:26
  5. Hjärtklappning efter måltid?
    By Undrande in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 09:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar