Smal och kort 7-åring
Småbarn
  1. Anonym
    #1

    Smal och kort 7-åring

    Min tjej blir 7 år i december men hon är så liten och smal. Minst huvudet längre än sina klasskamrater, även de som är 05-or. Hon är 116 cm lång och väger knappt 17 kg. Har inte ökat i vikt något på ett år. Hon är frisk och pigg och full av energi. Hon är petig med maten men äter ok i skolan. Jag borde kanske inte oroa mig men det känns inte bra när hon inte växer något jämfört med sina jämnåriga. Hon blir också retad tidvis för detta.

    Någon annan som har en sån liten?
  2. 1
    Smal och kort 7-åring Min tjej blir 7 år i december men hon är så liten och smal. Minst huvudet längre än sina klasskamrater, även de som är 05-or. Hon är 116 cm lång och väger knappt 17 kg. Har inte ökat i vikt något på ett år. Hon är frisk och pigg och full av energi. Hon är petig med maten men äter ok i skolan. Jag borde kanske inte oroa mig men det känns inte bra när hon inte växer något jämfört med sina jämnåriga. Hon blir också retad tidvis för detta.

    Någon annan som har en sån liten?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Det är okej att vara liten och kort jämfört med jämnåriga, men att inte öka något i vikt på ett helt år skulle jag ta som ett observandum.

    Om det går att resonera med henne skulle jag prata lite om matens betydelse i kroppen, hur mycket mat som en sjuåring behöver. Och jag skulle lägga tonvikten på att man ska äta för att orka leka, cykla, lära sig i skolan, och allt vad man behöver göra när man är sju år. Jag skulle inte lägga fokus vid hur kroppen ser ut, inte prata vare sig längd eller vikt.

    Om hon petar i maten och det inte går att uppmuntra henne att äta bättre så skulle jag ta en läkarkontakt, finns det någon orsak till att hon äter dåligt, finns det något man kan göra för att förstärka hennes mat?
  4. 2
    Det är okej att vara liten och kort jämfört med jämnåriga, men att inte öka något i vikt på ett helt år skulle jag ta som ett observandum.

    Om det går att resonera med henne skulle jag prata lite om matens betydelse i kroppen, hur mycket mat som en sjuåring behöver. Och jag skulle lägga tonvikten på att man ska äta för att orka leka, cykla, lära sig i skolan, och allt vad man behöver göra när man är sju år. Jag skulle inte lägga fokus vid hur kroppen ser ut, inte prata vare sig längd eller vikt.

    Om hon petar i maten och det inte går att uppmuntra henne att äta bättre så skulle jag ta en läkarkontakt, finns det någon orsak till att hon äter dåligt, finns det något man kan göra för att förstärka hennes mat?
  5. Anonym
    #3
    hej jag har 2 sånna små och det är helt ok dom är mycket mindre men det viktiga är att dom har det bra och inte tycker detta med retningen är jobbigt men tycker hon (din tjej) att det är jobbigt så ska ni prata med deras lärare
  6. 3
    hej jag har 2 sånna små och det är helt ok dom är mycket mindre men det viktiga är att dom har det bra och inte tycker detta med retningen är jobbigt men tycker hon (din tjej) att det är jobbigt så ska ni prata med deras lärare

Liknande trådar

  1. Smal och kort 7-åringMin tjej blir 7 år
    By Anonym in forum _04 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 22:06
  2. Smal och kort 7-åring
    By Anonym in forum _04/05 Vinterbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 11:13
  3. Smal och kort 4-åring
    By Mamma till en smalis in forum Vikt – barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 16:31
  4. smal 4 åring
    By Anonym in forum Vikt – barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 09:50
  5. Kort och mindre smal
    By skanetjej in forum Hem & fritid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 12:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar