Tips på bra frukostar?
_1101 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2008
    #1

    Tips på bra frukostar?

    Lillskruttet började plötsltigt äta sämre. Utan riktig orsak. Sen förstod jag: mat som är kladdig eller kommer på sked går fetbort. Helt ointressant. Huvudet vänds bort, armen slår iväg skeden. Det ska vara BITAR nu. Bara bitar.

    Oj, nu blev det lite svårare för mig att hitta på mat.... Och frukost är svårast. Vi är en grötätandes familj på mornarna. Men gröt är kladdigt. Går inte. Yogert är kladdigt. Går inte. Nu har jag gett ljust bröd, leverpastejbitar och vatten ett par mornar, men tycker att bröd bakat på vetemjöl och vatten inte är den optimalt näringsriktiga frukosten.
    Kladdiga pålägg går bort också, förstås. Precis som fruktpure och matpure och burkmat.
    Välling är inte gott, det ska vara vatten i flaskan annars kastas den långt bort.

    Tips?



    ps, tar gääärna emot tips på mat som man kan ge i bitar till alla mål. Känns som att jag använt allt jag kan komma på nu - bllir lite enformigt.....
  2. 1
    Tips på bra frukostar? Lillskruttet började plötsltigt äta sämre. Utan riktig orsak. Sen förstod jag: mat som är kladdig eller kommer på sked går fetbort. Helt ointressant. Huvudet vänds bort, armen slår iväg skeden. Det ska vara BITAR nu. Bara bitar.

    Oj, nu blev det lite svårare för mig att hitta på mat.... Och frukost är svårast. Vi är en grötätandes familj på mornarna. Men gröt är kladdigt. Går inte. Yogert är kladdigt. Går inte. Nu har jag gett ljust bröd, leverpastejbitar och vatten ett par mornar, men tycker att bröd bakat på vetemjöl och vatten inte är den optimalt näringsriktiga frukosten.
    Kladdiga pålägg går bort också, förstås. Precis som fruktpure och matpure och burkmat.
    Välling är inte gott, det ska vara vatten i flaskan annars kastas den långt bort.

    Tips?



    ps, tar gääärna emot tips på mat som man kan ge i bitar till alla mål. Känns som att jag använt allt jag kan komma på nu - bllir lite enformigt.....
  3. Medlem sedan
    Aug 2008
    #2
    jag e expert på denna problematik!

    avokadobitar, kokt ägg, tomat eller andra grönsaksbitar, gröna ärtor, majsbitar, bönor fr konserv eller kokta, fiskbullar i bitar, kokta mörötter, potatisbitar, brytbönor mm, fruktbitar.
    Ebbe köper att dricka saker ur pipmugg - filmjölk, banandrink (mjök banan, kanske lite hallon) mm

    har bråttom...kanske lite hjälp.
    kram
  4. 2
    jag e expert på denna problematik!

    avokadobitar, kokt ägg, tomat eller andra grönsaksbitar, gröna ärtor, majsbitar, bönor fr konserv eller kokta, fiskbullar i bitar, kokta mörötter, potatisbitar, brytbönor mm, fruktbitar.
    Ebbe köper att dricka saker ur pipmugg - filmjölk, banandrink (mjök banan, kanske lite hallon) mm

    har bråttom...kanske lite hjälp.
    kram
  5. Medlem sedan
    Oct 2011
    #3
    Våran lilla kille gillar solros rågbröd som vi oxå äter. Med smör och ost på. Skinka o salami på mackan fungerar oxå. Gurka tomat och paprika som man kan hålla själv. Han vill gärna själv hjälpa till att äta och då ger vi honom en sked som han kan försöka äta med och då får man gärna mata honom samtidigt. Skeden distraherar så han missar att vi faktiskt matar honom. Så kanske gurka o sked i handen och mata med yoghurt. Hoppas det löser sig! Lycka till!
  6. 3
    Våran lilla kille gillar solros rågbröd som vi oxå äter. Med smör och ost på. Skinka o salami på mackan fungerar oxå. Gurka tomat och paprika som man kan hålla själv. Han vill gärna själv hjälpa till att äta och då ger vi honom en sked som han kan försöka äta med och då får man gärna mata honom samtidigt. Skeden distraherar så han missar att vi faktiskt matar honom. Så kanske gurka o sked i handen och mata med yoghurt. Hoppas det löser sig! Lycka till!

Liknande trådar

  1. GI-frukostar?
    By Nidavi in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 07:23
  2. GI-frukostar
    By skanetjej in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 15:13
  3. GI-frukostar
    By Elyzabel in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 19:38
  4. tips på bra nyttiga frukostar!
    By _vejron_ in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 21:52
  5. GI-frukostar?
    By MiaD in forum Vikt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 22:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar