En enkel fråga:
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    En enkel fråga:

    Kan man ta magisterexamen om man inte har tagit kandidatexamen?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  2. 1
    En enkel fråga: Kan man ta magisterexamen om man inte har tagit kandidatexamen?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Något i mig tänkr spontant nej, men jag vet ärligt inte svart på vitt. Ska ju själv ta min magister om ett år. Men jag har ju en kandidat. Det är ju numera obligatoriskt med kandidat för att få plocka ut en leggitimation. känns knepigt att ge sig på en magister om man inte har en kandidat.
  4. 2
    Något i mig tänkr spontant nej, men jag vet ärligt inte svart på vitt. Ska ju själv ta min magister om ett år. Men jag har ju en kandidat. Det är ju numera obligatoriskt med kandidat för att få plocka ut en leggitimation. känns knepigt att ge sig på en magister om man inte har en kandidat.
  5. Medlem sedan
    Aug 2011
    #3
    Ja, det känns knepigt - men det är inte jag som tänker mig det heller, kan jag tillägga .
    Tack för ditt svar!
  6. 3
    Ja, det känns knepigt - men det är inte jag som tänker mig det heller, kan jag tillägga .
    Tack för ditt svar!
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Om jag fattat det rätt så är en kandidatexamen inte ett formellt krav på magisterexamen, däremot krävs den omfattning av studier som normalt sett ingår i en kandidatexamen.

    Wikipedia ger mig stöd i det och anger att det krävs kandidatexamen ELLER yrkesexamen om minst 180 p ELLER vissa utländska examina.
  8. 4
    Om jag fattat det rätt så är en kandidatexamen inte ett formellt krav på magisterexamen, däremot krävs den omfattning av studier som normalt sett ingår i en kandidatexamen.

    Wikipedia ger mig stöd i det och anger att det krävs kandidatexamen ELLER yrkesexamen om minst 180 p ELLER vissa utländska examina.
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5
    Litar du på Wikipedia? Så här står det:
    "Utöver detta krävs avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen."
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Magisterexamen
  10. 5
    Litar du på Wikipedia? Så här står det:
    "Utöver detta krävs avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen."
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Magisterexamen
  11. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    Det här är jätteintressant kan jag säga . Tack!
  12. 6
    Det här är jätteintressant kan jag säga . Tack!
  13. Medlem sedan
    Aug 2011
    #7
    Ibland litar jag på wikipedia.
    I det här fallet verkar det stämma med annat . Tack!
  14. 7
    Ibland litar jag på wikipedia.
    I det här fallet verkar det stämma med annat . Tack!
  15. jagbarajag
    #8
    Nja... alltså du måste väl ha gått på universitetet på ett program för att kunna förstsätta dina studier. Men det kanske står någon info på studera.se eller så?
  16. 8
    Nja... alltså du måste väl ha gått på universitetet på ett program för att kunna förstsätta dina studier. Men det kanske står någon info på studera.se eller så?
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #9
    Det borde man kunna göra, eftersom vissa utbildningar leder direkt till en magisterexamen. Man även fortsätta med att doktorera med en lic, men man kan även hoppa över licen och doktorera direkt.

    Jag kan faktiskt hämta ut en magisterexamen om jag vill, för jag har alla krav uppfyllda, även om jag läst en civilingenjörsutbildning som inte är klar (har kompisar som gjorde detta)
  18. 9
    Det borde man kunna göra, eftersom vissa utbildningar leder direkt till en magisterexamen. Man även fortsätta med att doktorera med en lic, men man kan även hoppa över licen och doktorera direkt.

    Jag kan faktiskt hämta ut en magisterexamen om jag vill, för jag har alla krav uppfyllda, även om jag läst en civilingenjörsutbildning som inte är klar (har kompisar som gjorde detta)
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10
    Ja, jag tror det. Vet iaf att jag har kollegor som inte skrivit c-uppsats men däremot D-uppsats (om jag minns rätt i mitt sömndruckna tillstånd )
  20. 10
    Ja, jag tror det. Vet iaf att jag har kollegor som inte skrivit c-uppsats men däremot D-uppsats (om jag minns rätt i mitt sömndruckna tillstånd )
  21. Medlem sedan
    Aug 2003
    #11
    Ja i sverige tar man oftast inte ut någon kandidat om man ändå har tänkt plugga vidare ett år till utan då tar man magister direkt ist.
  22. 11
    Ja i sverige tar man oftast inte ut någon kandidat om man ändå har tänkt plugga vidare ett år till utan då tar man magister direkt ist.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Ja.

    Du behöver inte ha tagit ut en kandidatexamen för att kunna ta ut en magisterexamen. Men du måste ha fler poäng och i högre kurser för att ta ut en magister, så du kan lika gärna ta ut en kandidat när du är igång.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  24. 12
    Ja. Du behöver inte ha tagit ut en kandidatexamen för att kunna ta ut en magisterexamen. Men du måste ha fler poäng och i högre kurser för att ta ut en magister, så du kan lika gärna ta ut en kandidat när du är igång.
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13

    Det låter jättemärkligt

    eftersom man inte är behörig på d-kursen om man inte klarat c-kursen...
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  26. 13
    Det låter jättemärkligt eftersom man inte är behörig på d-kursen om man inte klarat c-kursen...
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14
    Jag har en magisterexamen (från 90-talet) och har aldrig tagit ut någon kandidatexamen. Så då gick det i alla fall.

    Nu gör man ju om systemet (i alla fall inom naturvetenskapen) så att man kan ta ut en magister (3 år) eller bygga på till en masterexamen (3+2 år). Då blir en doktorandutbildning 3 år på det, istället för 4 år utöver en magister som det var tidigare.

    Jag gissar att magisterexamen kommer att fasas ut med tiden, för att anpassa Sverige till det internationella systemet.
  28. 14
    Jag har en magisterexamen (från 90-talet) och har aldrig tagit ut någon kandidatexamen. Så då gick det i alla fall.

    Nu gör man ju om systemet (i alla fall inom naturvetenskapen) så att man kan ta ut en magister (3 år) eller bygga på till en masterexamen (3+2 år). Då blir en doktorandutbildning 3 år på det, istället för 4 år utöver en magister som det var tidigare.

    Jag gissar att magisterexamen kommer att fasas ut med tiden, för att anpassa Sverige till det internationella systemet.
  29. Medlem sedan
    Feb 2005
    #15
    Japp, det kan man.

    Jag har en magisterexamen, men ingen kandidat. Jag har skrivit en 20 poängs (enligt gamla systemet) magisteruppsats och ingen kandidat. Jag gick ett program.
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  30. 15
    Japp, det kan man.

    Jag har en magisterexamen, men ingen kandidat. Jag har skrivit en 20 poängs (enligt gamla systemet) magisteruppsats och ingen kandidat. Jag gick ett program.
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    Jag rättar mig...

    Det finns c-kurser som är rena läskurser. Du kan inte ta ut en kandidatexamen utan att ha skrivit uppsats på c-nivå, men om du läser läskurser på c och därmed är behörig på d och där skriver uppsats, så blir det en magister av det. *ska läsa inlägget ordentligt innan jag svarar, ska läsa inlägget ordentligt innan jag svarar. ska läsa inlägget ordentligt innan jag svarar, ska läsa inlägget ordentligt innan jag svarar*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  32. 16
    Jag rättar mig... Det finns c-kurser som är rena läskurser. Du kan inte ta ut en kandidatexamen utan att ha skrivit uppsats på c-nivå, men om du läser läskurser på c och därmed är behörig på d och där skriver uppsats, så blir det en magister av det. *ska läsa inlägget ordentligt innan jag svarar, ska läsa inlägget ordentligt innan jag svarar. ska läsa inlägget ordentligt innan jag svarar, ska läsa inlägget ordentligt innan jag svarar*
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Inte är en magister bara treårig?

    Vardå nånstans?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  34. 17
    Inte är en magister bara treårig? Vardå nånstans?
  35. Medlem sedan
    Mar 2003
    #18
    Skrivfel...
    Jag menar, man tar ut en kandidat efter 3 år eller bygger på till en master, 3+2 år.....
  36. 18
    Skrivfel...
    Jag menar, man tar ut en kandidat efter 3 år eller bygger på till en master, 3+2 år.....
  37. Mamman*3
    #19
    Samma här.

    Har magister/master. Men ingen kandidat. Det anger ju egentligen bara att man läst längre än en kandidat.
  38. 19
    Samma här.

    Har magister/master. Men ingen kandidat. Det anger ju egentligen bara att man läst längre än en kandidat.
  39. Medlem sedan
    Mar 2003
    #20
    :-)
  40. 20
    :-)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Enkel fråga
    By suzzane in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 13:27
  2. En enkel fråga
    By Anonym in forum Skolbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 08:56
  3. En tv-fråga då (enkel ;))!
    By Starfish in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 12:39
  4. Enkel fråga.
    By sajilijeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 19:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar