Prata rent?
_0903 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Prata rent?

    Lite nyfiken... pratar era marsipaner rent? Vår storasyster var väldigt tidig med talet och pratade väldigt rent (och mycket) i den här åldern. Ellen pratar mycket och gärna... men inte speciellt rent... bara nyfiken hur övriga marspianer här i gruppen gör just nu.

    Glad December på er alla förresten, hoppas ni hinner med lite julefrid i all decemberstress.
  2. 1
    Prata rent? Lite nyfiken... pratar era marsipaner rent? Vår storasyster var väldigt tidig med talet och pratade väldigt rent (och mycket) i den här åldern. Ellen pratar mycket och gärna... men inte speciellt rent... bara nyfiken hur övriga marspianer här i gruppen gör just nu.

    Glad December på er alla förresten, hoppas ni hinner med lite julefrid i all decemberstress.
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2
    nej inte alls särskilt rent men hon kan ganska många ord(om man nu förstår att hon säger dem)

    Både mina tjejer har varit sena i talet
  4. 2
    nej inte alls särskilt rent men hon kan ganska många ord(om man nu förstår att hon säger dem)

    Både mina tjejer har varit sena i talet
  5. Medlem sedan
    Jul 2001
    #3
    Hej hej! Milla pratar otroligt mycket, som en riktig pratkvarn. Hon har varit väldigt tidig med språket. Med de andra syskonen har det varit lite olika, men de var definitivt inte så tidiga som Milla. Lite lustigt är att ingen av mina killar (7 resp 9 år) kan säga "R", utan de skorrar (säger typ "smålands-R", precis som sin farmor och sina kusiner på pappas sida. Den KAN verkligen inte säga tungspets-R. Milla säger dock "R" utan några som helst problem. Hon säger tvärtom övertydliga R! Tänk att hon skulle bli första barnet i familjen som kunde säga samma R som sina föräldrar...

    Glas december! Enorm stressnivå även här! Hoppas julfriden säker sig snart....
  6. 3
    Hej hej! Milla pratar otroligt mycket, som en riktig pratkvarn. Hon har varit väldigt tidig med språket. Med de andra syskonen har det varit lite olika, men de var definitivt inte så tidiga som Milla. Lite lustigt är att ingen av mina killar (7 resp 9 år) kan säga "R", utan de skorrar (säger typ "smålands-R", precis som sin farmor och sina kusiner på pappas sida. Den KAN verkligen inte säga tungspets-R. Milla säger dock "R" utan några som helst problem. Hon säger tvärtom övertydliga R! Tänk att hon skulle bli första barnet i familjen som kunde säga samma R som sina föräldrar...

    Glas december! Enorm stressnivå även här! Hoppas julfriden säker sig snart....
  7. Medlem sedan
    Sep 2009
    #4
    Theo pratar inte heller rent, men mycket och långa meningar. Han var tidig med språket men sen tycker jag att det har stannat av lite. Det kan vara ganska otydligt ibland, men han är samtidigt en riktig pratkvarn. Han har också börjat stamma lite, enligt bvc är det ganska vanligt eftersom han pratar långa meningar, mycket att hålla reda på liksom. Kanske därför det inte blir så rent heller, vet inte? Men man förstår det mesta ändå.

    Glad december!!
  8. 4
    Theo pratar inte heller rent, men mycket och långa meningar. Han var tidig med språket men sen tycker jag att det har stannat av lite. Det kan vara ganska otydligt ibland, men han är samtidigt en riktig pratkvarn. Han har också börjat stamma lite, enligt bvc är det ganska vanligt eftersom han pratar långa meningar, mycket att hålla reda på liksom. Kanske därför det inte blir så rent heller, vet inte? Men man förstår det mesta ändå.

    Glad december!!
  9. Medlem sedan
    Nov 2008
    #5
    Tirian pratar mycket. Många ord säger han klockrent. Andra ord vet bara jag och hans pappa vad han menar. Tack, visst ska vi hinna med lite julefrid. Hoppas att du oxå kan vara lite ledig och hinna ta det lugnt.
  10. 5
    Tirian pratar mycket. Många ord säger han klockrent. Andra ord vet bara jag och hans pappa vad han menar. Tack, visst ska vi hinna med lite julefrid. Hoppas att du oxå kan vara lite ledig och hinna ta det lugnt.
  11. Medlem sedan
    Jul 2006
    #6
    Lustigt just med "R". Vår 5-åring pratar konsekvent med rullande "R" även om både jag och min man pratar skånska med skorrande "R". Vi brukar lite överseende skämta om att det visar på exakt hur lite hon lyssnar på oss... men hoppas att lillasyster kan tänka sig att prata skånska. Får väl se... än så länge är saker "loligt" och hon "jamlar"...
  12. 6
    Lustigt just med "R". Vår 5-åring pratar konsekvent med rullande "R" även om både jag och min man pratar skånska med skorrande "R". Vi brukar lite överseende skämta om att det visar på exakt hur lite hon lyssnar på oss... men hoppas att lillasyster kan tänka sig att prata skånska. Får väl se... än så länge är saker "loligt" och hon "jamlar"...

Liknande trådar

  1. Hur prata med någon som inte "kan" prata
    By Anonym64 in forum Kärlek & relationer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 11:43
  2. Hur prata med nån som inte vill prata?
    By Förtvivlad in forum Pappasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 16:46
  3. Rent hus - på TV4 just nu
    By Rut_Blad in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 17:31
  4. Prata rent...
    By Polly in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 17:51
  5. prata rent?
    By -AT- in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 09:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar