Förlossningsberättelse....
_1112 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2009
    #1

    Förlossningsberättelse....

    Vaknade fredagen innan BF och gick upp på toa. Mitt på badrumsgolvet gick vattnet med ett plask.... Bebisen var inte fixerad så vi ringde direkt upp på förlossningen och dom sa att vi skulle äta frukost och ta det lugnt och sedan komma in. Så vi gjorde oss klara, ringde hundvakten och så åkte vi in. Hade inga värkar men dom gjorde ett CTG och jag fick prata med läkaren som sa åk hem vila, ät gott och ta en promenad. Så kommer ni in när värkarna har kommit igång eller imorgon för nytt CTG. Fredagen gick inga värkar så in på lördag morgon för nytt CTG, samma sak hem och vänta. Hela helgen gick utan värkar så på måndag morgon var det dags att åka in för igångsättning.

    Vi kom in gjorde en CTG och sedan blev jag undersökt, livmodertappen var inte mogen och 2cm jag var öppen 1 cm... Så fick ett piller som jag inte minns vad det hette insatt... Nu började det komma lite värkar, inget kraftigt men dom fanns där.... promenerade runt på sjukhuset. Fick ett rum på BB och vi åt lite, spelade lite spel vi hade med oss, gick till förlossningen för CTG var tredje timme... kl 22 så fick jag en tablett Bricanyl för att livmodern skulle slappna av och så fick jag en sovtablett för att få sova lite iaf... somnade vid 23 och vaknade vid 04 av värkar, gick upp tog en lång varm dusch. Ringde på BM och fick två panodil. Vilade lite och läste. 06 gick vi över på förlossningen. Gjorde CTG, åt lite frukost, fick en vidgande ballong insatt vid 9 då jag inte öppnat mig något sedan förra undersökningen...ballongen ville inte lossna förän vid 15.30, då satte dom in värkstimulerande dropp, detta var inge kul... värkarna blev snabbt kraftiga utan att något hände... 18 började jag ned lustgas och 20 fick jag epidural. Då var jag öppen 6 cm men lillen låg ovan spine. Efter epiduralen åt jag och slutade med lustgasen... kände värkarna men mest som ett tryck. Jag fortsatte att öppna mig men lillen ville inte röra sig nedåt. 00 var jag öppen 9 cm men han var fortfarande ovan spine nu fick jag krystkänslor....Här började jag med lustgas igen... hade otroligt ont... 03 fick jag börja krysta då hade han äntligen kommit ner. 20 minuter senare var vårat underverk ute. Fick sy ett stygn. Tappade knappt något blod. Så det hela var en underbar förlossning...när den väl kom igång. Nu är han mer än två veckor och mår utmärkt, det gör vi alla här hemma.
  2. 1
    Förlossningsberättelse.... Vaknade fredagen innan BF och gick upp på toa. Mitt på badrumsgolvet gick vattnet med ett plask.... Bebisen var inte fixerad så vi ringde direkt upp på förlossningen och dom sa att vi skulle äta frukost och ta det lugnt och sedan komma in. Så vi gjorde oss klara, ringde hundvakten och så åkte vi in. Hade inga värkar men dom gjorde ett CTG och jag fick prata med läkaren som sa åk hem vila, ät gott och ta en promenad. Så kommer ni in när värkarna har kommit igång eller imorgon för nytt CTG. Fredagen gick inga värkar så in på lördag morgon för nytt CTG, samma sak hem och vänta. Hela helgen gick utan värkar så på måndag morgon var det dags att åka in för igångsättning.

    Vi kom in gjorde en CTG och sedan blev jag undersökt, livmodertappen var inte mogen och 2cm jag var öppen 1 cm... Så fick ett piller som jag inte minns vad det hette insatt... Nu började det komma lite värkar, inget kraftigt men dom fanns där.... promenerade runt på sjukhuset. Fick ett rum på BB och vi åt lite, spelade lite spel vi hade med oss, gick till förlossningen för CTG var tredje timme... kl 22 så fick jag en tablett Bricanyl för att livmodern skulle slappna av och så fick jag en sovtablett för att få sova lite iaf... somnade vid 23 och vaknade vid 04 av värkar, gick upp tog en lång varm dusch. Ringde på BM och fick två panodil. Vilade lite och läste. 06 gick vi över på förlossningen. Gjorde CTG, åt lite frukost, fick en vidgande ballong insatt vid 9 då jag inte öppnat mig något sedan förra undersökningen...ballongen ville inte lossna förän vid 15.30, då satte dom in värkstimulerande dropp, detta var inge kul... värkarna blev snabbt kraftiga utan att något hände... 18 började jag ned lustgas och 20 fick jag epidural. Då var jag öppen 6 cm men lillen låg ovan spine. Efter epiduralen åt jag och slutade med lustgasen... kände värkarna men mest som ett tryck. Jag fortsatte att öppna mig men lillen ville inte röra sig nedåt. 00 var jag öppen 9 cm men han var fortfarande ovan spine nu fick jag krystkänslor....Här började jag med lustgas igen... hade otroligt ont... 03 fick jag börja krysta då hade han äntligen kommit ner. 20 minuter senare var vårat underverk ute. Fick sy ett stygn. Tappade knappt något blod. Så det hela var en underbar förlossning...när den väl kom igång. Nu är han mer än två veckor och mår utmärkt, det gör vi alla här hemma.
  3. Medlem sedan
    Feb 2009
    #2
    Stort grattis till ert lilla underverk!

    Tack för att du delade med dig av din förlossningsberättelse! Jag tillhör egentligen februarigruppen, men häromdagen fick jag en tid för igångsättning under de närmaste veckorna, så det var intressant att läsa om hur en sådan kan gå till.

    Skönt att höra att förlossningen upplevdes som positiv och att det kändes bra.

    Se nu till att njuta ordentligt av er lille goding!
    Gott nytt år!
  4. 2
    Stort grattis till ert lilla underverk!

    Tack för att du delade med dig av din förlossningsberättelse! Jag tillhör egentligen februarigruppen, men häromdagen fick jag en tid för igångsättning under de närmaste veckorna, så det var intressant att läsa om hur en sådan kan gå till.

    Skönt att höra att förlossningen upplevdes som positiv och att det kändes bra.

    Se nu till att njuta ordentligt av er lille goding!
    Gott nytt år!
  5. Medlem sedan
    May 2011
    #3
    Grattis till lillkillen! Och ha ett Gott Nytt År
  6. 3
    Grattis till lillkillen! Och ha ett Gott Nytt År

Liknande trådar

  1. Förlossningsberättelse
    By Leonora in forum Förlossning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 13:38
  2. Förlossningsberättelse
    By Ninnea in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 16:20
  3. Förlossningsberättelse
    By Leonora in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 20:52
  4. Förlossningsberättelse
    By helen_riyo in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 06:03
  5. Förlossningsberättelse
    By Nyssan in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 03:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar