glutenintolerant?
Astma & allergi - barn
  1. Anonym (H)
    #1

    glutenintolerant?

    Vi misstänker att våran 2årig är glutenintolerant.

    Så vi testar nu hemma att inte ge mat med gluten i, men jag märker att massor av produkter innehåller gluten. Men har hittat pasta, bröd, kakor och lite annat som är glutenfria.

    Så min fråga är om han kan äta något av dessa om han är glutenintolerant?

    Ris
    Kycklingkorv
    Sojakorv (vegetarisk korv)
    Majs
    linser
    Bönor
    Ockra/Bamiya (känt mest i mellanöstern tror jag)


    Ja, alla tips är varmt välkomna
  2. 1
    glutenintolerant? Vi misstänker att våran 2årig är glutenintolerant.

    Så vi testar nu hemma att inte ge mat med gluten i, men jag märker att massor av produkter innehåller gluten. Men har hittat pasta, bröd, kakor och lite annat som är glutenfria.

    Så min fråga är om han kan äta något av dessa om han är glutenintolerant?

    Ris
    Kycklingkorv
    Sojakorv (vegetarisk korv)
    Majs
    linser
    Bönor
    Ockra/Bamiya (känt mest i mellanöstern tror jag)


    Ja, alla tips är varmt välkomna
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2
    Misstänker ni gluten så ska ni inte testa detta själva då kan ev prover vissa fel sen. Däeemot har vi uteslutit vete från sonens kost efter att prover vart tagna och de visade inget. Så nu äter vår son naturligt glutenfritt och mår bra och vi har fått läkarintyg också på det fast inga prover visar något. Men som sagt prata först med läkaren gör de prover som måste göras.
  4. 2
    Misstänker ni gluten så ska ni inte testa detta själva då kan ev prover vissa fel sen. Däeemot har vi uteslutit vete från sonens kost efter att prover vart tagna och de visade inget. Så nu äter vår son naturligt glutenfritt och mår bra och vi har fått läkarintyg också på det fast inga prover visar något. Men som sagt prata först med läkaren gör de prover som måste göras.
  5. Liz*
    #3
    Först undrar jag varför ni tror att barnet är glutenintolerant?

    Och sen bör ni inte låta barnet äta glutenfritt innan ni åtminstone gjort ett blodprov där man tittar ifall han har antikroppar mot gluten i blodet. De antikropparna (som en glutenintolerant oftast har) försvinner när man äter glutenfritt nämnligen.
  6. 3
    Först undrar jag varför ni tror att barnet är glutenintolerant?

    Och sen bör ni inte låta barnet äta glutenfritt innan ni åtminstone gjort ett blodprov där man tittar ifall han har antikroppar mot gluten i blodet. De antikropparna (som en glutenintolerant oftast har) försvinner när man äter glutenfritt nämnligen.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    man skall inte kolla gluten själv. Be läkare ta ett blodprov. Utesluter du själv gluten och sen görs prover så är risken stor att du får ett felvisande provsvar vilket är väldigt dumt med tanke på att det är ett livslångt tillstånd!
  8. 4
    man skall inte kolla gluten själv. Be läkare ta ett blodprov. Utesluter du själv gluten och sen görs prover så är risken stor att du får ett felvisande provsvar vilket är väldigt dumt med tanke på att det är ett livslångt tillstånd!

Liknande trådar

  1. Glutenintolerant
    By Nilla* in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 08:25
  2. glutenintolerant?
    By Anonym (H) in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 18:43
  3. Glutenintolerant
    By mej76 in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 22:01
  4. Ida är glutenintolerant
    By Karin m I&O in forum _0207 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 16:38
  5. Glutenintolerant
    By Glutenintolerant in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 16:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar