Glasmålning på fönster?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Glasmålning på fönster?

    nån som gjort det?
    hur gjorde ni?
    när det väl är gjort kan man ta bort det om man vill eller måste rutan bytas ut?
    vad använde ni för teknik, färg, verktyg?
    vad för fönster var det ni målade, hur blev det, är ni nöjda?
    vad för motiv blev det?
    Orcid the Greatest
  2. 1
    Glasmålning på fönster? nån som gjort det?
    hur gjorde ni?
    när det väl är gjort kan man ta bort det om man vill eller måste rutan bytas ut?
    vad använde ni för teknik, färg, verktyg?
    vad för fönster var det ni målade, hur blev det, är ni nöjda?
    vad för motiv blev det?
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    glasfärg är ju permanent

    om du bränner det men jag tror inte det är så lätt att bara ta bort även om man inte bränt.

    har du provat den här typen av färg du gör mönstret på en plastfilm och sätter sedan på fönstret och de är inget större problem att ta bort det frun rutan efteråt http://www.pandurohobby.se/search?q=...nsterf%c3%a4rg jag har använt det massor främst då barnen var yngre och de blir fint, har även gjort dekorationer som täckt nästan hela fönster och även de blev blev bra
  4. 2
    glasfärg är ju permanent om du bränner det men jag tror inte det är så lätt att bara ta bort även om man inte bränt.

    har du provat den här typen av färg du gör mönstret på en plastfilm och sätter sedan på fönstret och de är inget större problem att ta bort det frun rutan efteråt http://www.pandurohobby.se/search?q=...nsterf%c3%a4rg jag har använt det massor främst då barnen var yngre och de blir fint, har även gjort dekorationer som täckt nästan hela fönster och även de blev blev bra
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    nej jag ska inte bränna det för det är ett fönster

    aha plastfilm vore ju allra bäst! visste inte riktigt om det var möjligt tack ska kolla vad de har att erbjuda.

    Det är ett källarfönster som ser så ledsamt ut. det är frostat glas på yttre och inre vanligt glas, tänkte att med så mycket ljus som den tar in vore fint med nån glasmålning

    TACK!
  6. 3
    nej jag ska inte bränna det för det är ett fönster

    aha plastfilm vore ju allra bäst! visste inte riktigt om det var möjligt tack ska kolla vad de har att erbjuda.

    Det är ett källarfönster som ser så ledsamt ut. det är frostat glas på yttre och inre vanligt glas, tänkte att med så mycket ljus som den tar in vore fint med nån glasmålning

    TACK!
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4

    du kan ju måla

    med glasfärg fast du inte ska bränna men jag tror inte det är så lätt att tvätta bort även om det ska gå kan tänka mig att solen tillslut hjälper till att bränna fast färgen.

    fönsterfärgen kan man ju måla själv så ta ett mönster under en plastfilm och måla ditt eget mönster de går dock inte att måla direkt på rutan för de rinner och de tror jag itne vanlig glasfärg gör lika lätt
  8. 4
    du kan ju måla med glasfärg fast du inte ska bränna men jag tror inte det är så lätt att tvätta bort även om det ska gå kan tänka mig att solen tillslut hjälper till att bränna fast färgen.

    fönsterfärgen kan man ju måla själv så ta ett mönster under en plastfilm och måla ditt eget mönster de går dock inte att måla direkt på rutan för de rinner och de tror jag itne vanlig glasfärg gör lika lätt
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Förstår inte hur det funkar- vill du förklara? Det du länkade till ser ut som färdigmålad schabloner som man klistra på.
  10. 5
    Förstår inte hur det funkar- vill du förklara? Det du länkade till ser ut som färdigmålad schabloner som man klistra på.
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6

    du tar ett mönster

    tex från en målarbok sedan lägger man plastfilm över och målar konturerna med konturfärg och sedan fyller man i fälten med de färger man vill ha och låter allt torka sedan tar man lös den från plastfilmen och sätter på fönstret
  12. 6
    du tar ett mönster tex från en målarbok sedan lägger man plastfilm över och målar konturerna med konturfärg och sedan fyller man i fälten med de färger man vill ha och låter allt torka sedan tar man lös den från plastfilmen och sätter på fönstret
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Här:

    http://www.pandurohobby.se/Katalog/8...-Fonsterfarger

    Du tar ett mönster och lägger på bordet. Sen lägger du tjock plast över, den medföljer om man köper ett kit. Sen målar du konturerna med fönsterfärgen och låter torka. Sen fyller du i (inte för tunt, då spricker det) med andra färger och låter torka. Ordentligt! Sen kan du ta loss färgen från plasten. Då ser den ut som såna där färdiga fönsterdekorationer man köper t ex till jul. Och så sätter du den på ytterfönstrets insida, så hamnar den mellan fönstren, utom räckhåll för petiga fingrar.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  14. 7
    Här: http://www.pandurohobby.se/Katalog/8...-Fonsterfarger

    Du tar ett mönster och lägger på bordet. Sen lägger du tjock plast över, den medföljer om man köper ett kit. Sen målar du konturerna med fönsterfärgen och låter torka. Sen fyller du i (inte för tunt, då spricker det) med andra färger och låter torka. Ordentligt! Sen kan du ta loss färgen från plasten. Då ser den ut som såna där färdiga fönsterdekorationer man köper t ex till jul. Och så sätter du den på ytterfönstrets insida, så hamnar den mellan fönstren, utom räckhåll för petiga fingrar.

Liknande trådar

  1. Fönster och fönster?
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 14:18
  2. Fönster...
    By F m. N05+H06+L09 in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 10:57
  3. Pärlhalsband o glasmålning
    By lillaEgo in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 18:56
  4. Fönster!?
    By Viktoria in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 10:40
  5. Pop-up-fönster
    By Arwen in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 13:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar