Hur gör man med en lackad furutrappa?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Hur gör man med en lackad furutrappa?

    även på Hus och Hem....
    Jag har en jättefin gammal trappa från 20-talet i mitt hus- tyvärr är den lackad furu och nu när jag har målat om hallen i kalla färger så ser den varma furu lite konstigt ut. Har ni några förslag? Jag skulle vilja ha en icke-lackad trappa och behandla träet så den ljusnar kanske- gärna med en grå nyans... men den ska också vara tålig. Några förslag hur man kan gå tillväga?
  2. 1
    Hur gör man med en lackad furutrappa? även på Hus och Hem....
    Jag har en jättefin gammal trappa från 20-talet i mitt hus- tyvärr är den lackad furu och nu när jag har målat om hallen i kalla färger så ser den varma furu lite konstigt ut. Har ni några förslag? Jag skulle vilja ha en icke-lackad trappa och behandla träet så den ljusnar kanske- gärna med en grå nyans... men den ska också vara tålig. Några förslag hur man kan gå tillväga?
  3. monka
    #2
    slipa bort lacken och sen betsa? annars måste man lackmåla... Alltså med en lackfärg.
  4. 2
    slipa bort lacken och sen betsa? annars måste man lackmåla... Alltså med en lackfärg.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    nja- måla trappan vill jag inte... jag funderade på att kalka/såpa men vet inte hur det blir. Hur funkar det att betsa? alltså hur blir ytan?
  6. 3
    nja- måla trappan vill jag inte... jag funderade på att kalka/såpa men vet inte hur det blir. Hur funkar det att betsa? alltså hur blir ytan?
  7. monka
    #4
    för att få till nåt alls så måste man nog få bort lacken tror jag... Jag kan tyvärr inte förklara hur ytan blir... mer matt och mer sträv typ... och ådringen i träet syns ju.
  8. 4
    för att få till nåt alls så måste man nog få bort lacken tror jag... Jag kan tyvärr inte förklara hur ytan blir... mer matt och mer sträv typ... och ådringen i träet syns ju.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Jag utgick ifrån det men efter har googlat på bets så hittade jag Herdins Lackbets som verka funka även på lackade ytor- men det kanske blir fult?
  10. 5
    Jag utgick ifrån det men efter har googlat på bets så hittade jag Herdins Lackbets som verka funka även på lackade ytor- men det kanske blir fult?
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Ovanpå lack funkar

    ingenting annat än lackfärg. Det är bara att ge sig på sisyfosarbetet att slipa ner den. Bets tror jag blir för klent för en trappa, men det där kan de hjälpa dig med i färgbutiken.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  12. 6
    Ovanpå lack funkar ingenting annat än lackfärg. Det är bara att ge sig på sisyfosarbetet att slipa ner den. Bets tror jag blir för klent för en trappa, men det där kan de hjälpa dig med i färgbutiken.
  13. Medlem sedan
    May 2009
    #7
    Jag skulle nog gå försiktigt fram, men jag är ju lite byggnadsvårdnördig . Trappor var nog sällan helt omålade, i vårt gamla hus vi hade så var själva stegen såpskurade och så var det målad på sidor och så *svårt att förklara kanske*. Sen la man en matta ovanpå tror jag kanske. Eller inte, jag vet inte riktigt. Betsa känns som om det blir galet i ett gammalt hus.

    Men slipa ner och sätt igång med såpskurningen. Det kan ta ett litet tag innan du får en bra yta och det kräver lite jobb men mindre än man tror. Det finns en massa böcker som beskriver sånt där, säkert på bibblan. Men i princip är det så att man använder linoljesåpa och skurar med och ytan på så sätt faktiskt blir riktigt tålig.
  14. 7
    Jag skulle nog gå försiktigt fram, men jag är ju lite byggnadsvårdnördig . Trappor var nog sällan helt omålade, i vårt gamla hus vi hade så var själva stegen såpskurade och så var det målad på sidor och så *svårt att förklara kanske*. Sen la man en matta ovanpå tror jag kanske. Eller inte, jag vet inte riktigt. Betsa känns som om det blir galet i ett gammalt hus.

    Men slipa ner och sätt igång med såpskurningen. Det kan ta ett litet tag innan du får en bra yta och det kräver lite jobb men mindre än man tror. Det finns en massa böcker som beskriver sånt där, säkert på bibblan. Men i princip är det så att man använder linoljesåpa och skurar med och ytan på så sätt faktiskt blir riktigt tålig.
  15. monka
    #8
    Jag har faktiskt ingen aning men ev så kommer jag träffa en målare senare idag eller i veckan... om jag kommer ihåg ska jag fråga
  16. 8
    Jag har faktiskt ingen aning men ev så kommer jag träffa en målare senare idag eller i veckan... om jag kommer ihåg ska jag fråga
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Ja tack, gör det gärna.
  18. 9
    Ja tack, gör det gärna.
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Jag tror jag fattar. Slipa själv orkar jag nog inte, Fast om man måla sidorna så är det mindre besvärlig. Är det bara där man sätter fötterna som är såpade? Jag tänker ytan mellan där man trampar- är den målad? Kan du rekommendera någon bok? Vill gärna ha den gamla känslan kvar även om huset var sönderrenoverade på 80-talet så vill jag att det jag gör inte gör våld på huset själ (tror att du fatta)
  20. 10
    Jag tror jag fattar. Slipa själv orkar jag nog inte, Fast om man måla sidorna så är det mindre besvärlig. Är det bara där man sätter fötterna som är såpade? Jag tänker ytan mellan där man trampar- är den målad? Kan du rekommendera någon bok? Vill gärna ha den gamla känslan kvar även om huset var sönderrenoverade på 80-talet så vill jag att det jag gör inte gör våld på huset själ (tror att du fatta)
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Tack- jag var rädd för det faktiskt :-(
  22. 11
    Tack- jag var rädd för det faktiskt :-(
  23. Medlem sedan
    Dec 2002
    #12
    Att lasera går utmärkt på furu
  24. 12
    Att lasera går utmärkt på furu
  25. Medlem sedan
    Nov 2005
    #13
    Vår trappa var målad i mörkbrunt. Jag slipade och slipade tills jag nästan grät. När jag nästan gråtit färdigt så målade jag sidorna vita och såpade stegen med vit oljefärg i och jag tycker det blev ganska bra.
    Ett skepp som har seglat för långt kan vända, men det finns ingen väg tillbaka för det ord som är sagt
  26. 13
    Vår trappa var målad i mörkbrunt. Jag slipade och slipade tills jag nästan grät. När jag nästan gråtit färdigt så målade jag sidorna vita och såpade stegen med vit oljefärg i och jag tycker det blev ganska bra.
  27. Medlem sedan
    May 2009
    #14
    Nej bara på själva trappstegen var det på vår trappa i alla fall. Resten målat och det är väl logiskt för på trappstegen är det förstås lättast att måla och nöts mest om man har färg.
  28. 14
    Nej bara på själva trappstegen var det på vår trappa i alla fall. Resten målat och det är väl logiskt för på trappstegen är det förstås lättast att måla och nöts mest om man har färg.
  29. Medlem sedan
    May 2009
    #15
    Här är en bild på hur den trappan såg ut. Från ca 1905, skulle tro helt i originalskick eftersom inte mycket gjorts på det där huset. Kanske nån enstaka målning möjligen:

  30. 15
    Här är en bild på hur den trappan såg ut. Från ca 1905, skulle tro helt i originalskick eftersom inte mycket gjorts på det där huset. Kanske nån enstaka målning möjligen:

  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    Jovisst, men inte utan

    att ha slipat bort lacken först. Och jag tror ändå att det är för klent för att ha i en trappa där man springer mycket, du behöver nåt mer slitstarkt som yta.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  32. 16
    Jovisst, men inte utan att ha slipat bort lacken först. Och jag tror ändå att det är för klent för att ha i en trappa där man springer mycket, du behöver nåt mer slitstarkt som yta.

Liknande trådar

  1. Hur gör man med en lackad furutrappa?
    By SandraB in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 12:35
  2. Måla lackad furu?
    By marie69a in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 21:55
  3. Lackad furu?
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 19:52
  4. Måla lackad yta?
    By Bea m. V & H in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 14:20
  5. Lacka om furutrappa?
    By *Nicki* in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 22:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar